دیدار وزیر امور دینی پاکستان با سرپرست حجاج ایرانی در مکه

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، عبدالشکور سردارخان وزیر امور مذهبی پاکستان در صدر هیئتی از مسئولان حج این کشوربا حضور در بعثه مقام معظم رهبری با حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه دیدار و گفت و گو کرد. 

در این دیدار دو طرف درباره تعاملات دو کشور در حوزه حج و زیارت رایزنی کردند و خواستار سرعت بخشیدن به توسعه همکاری‌های دو کشور در این حوزه شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به حضور سالیانه ده‌ها هزار زائر پاکستانی برای زیارت اماکن متبرکه در کشورمان و عزیمت از مسیر زمینی به اعتاب مقدسه در عراق و سوریه، دیدارها و مذاکرات مسئولان مذهبی دو کشور را در راستای تقویت روابط فی مابین مفید و موثر ارزیابی کرد.

وی اینگونه دیدارها بین مسئولان مذهبی دو کشور همسایه و برادر را از برکات حج دانست و گفت: در این نشست‌ها می‌توانیم درباره همکاری‌هایی که با منافع تهران و اسلام آباد ارتباط دارد، رایزنی کنیم.  

در این دیدار دو طرف درباره مفاد تفاهم نامه همکاری که قرار است بین دو کشور به امضاء برسد گفت و گو کردند و طرف پاکستانی تاکید کرد که با توجه به حجم گسترده سفرهای زیارتی اتباع پاکستانی به ایران و استفاده از مسیر زمینی برای سفر به عراق و سوریه برای زیارت اماکنی که به تقویت ایمان مردم منجر می‌شود، آمادگی دارد که در پاکستان و یا ایران این تفاهم‌نامه را هر چه سریعتر به امضاء برساند. 

عبدالشکور سردارخان با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه برای هر دو کشور مفید است، گفت: این اقدام موجب خوشحالی زائران پاکستانی خواهد شد و آثار سازنده‌ای در ارتباطات دینی بین دو کشور خواهد داشت.

در این دیدار که رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور، رئیس سازمان حج و زیارت و معاونان بین‌الملل و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند، رئیس سازمان حج و زیارت امضای این تفاهم‌نامه را در راستای تسهیل سفرهای زیارتی زائران پاکستانی به کشورمان دانست و گفت: از ۲هزار و ۶۰۰ شرکت و دفتر زیارتی که در انتقال زائران ایرانی به عراق و سوریه فعال هستند می‌توان برای ارائه خدمات مشابه به زائران پاکستانی بهره برد.

سیدصادق حسینی اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی را عامل پیوند دو ملت دانست و ارتباطات مذهبی بین دو کشور را در سطح خیلی خوب ارزیابی کرد.

در ادامه این دیدار، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در سخنانی سه نعمت اسلام، اخوت و برادری و همسایگی و حسن همجواری را نعمت‌هایی دانست که این امکان را فراهم می‌آورد تا ایران و پاکستان در شرایط مختلف در پرتو معنویت حج همراه یکدیگر باشند.

دیدار وزیر امور دینی پاکستان با سرپرست حجاج ایرانی در مکه

وی به نقش دیپلماسی حج در تقویت روابط دو کشور اشاره کرد و از طرف پاکستانی خواست که در مسیر انتقال پیام این دیپلماسی به داخل پاکستان که می‌تواند به خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام و قرآن منجر شود، گام بردارد.

وزیر امور دینی پاکستان هم با بیان اینکه اسلام درس اتحاد، اخوت و برادری به ما می‌آموزد، اظهارداشت: حج مظهر اتحاد امت اسلامی است و حرمین شریفین نقطه اشتراک مسلمانان جهان است و این اتحاد می‌تواند در کنگره عظیم حج شکل بگیرد.

در ادامه، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم با اشاره به نکات خوب و سازنده‌ای که در این ملاقات مطرح و بررسی شد، نقش پیش رو ایران و پاکستان در مقابله با اسلام‌هراسی و محکومیت سوزاندن قرآن و توهین به مقدسات اسلامی را یادآور شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب واکنش به تجاوزات علیه مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان را ضروری دانست و گفت: با انتشار بیانیه‌های مشترک می‌توانیم واکنش خود را به جهانیان در دفاع از اسلام و مسلمانان نشان دهیم.

وزیر امور مذهبی پاکستان هم با اشاره به اینکه مردم کشورش نسبت به اینگونه بی‌احترامی‌ها بسیار حساس هستند، گفت: ما بر اساس آیه «وَٱعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُواْ» باید در برابر اسلام‌هراسی متحد عمل کنیم و پاکستان آمادگی دارد در این مسیر با ایران همکاری کند.

وی افزود: اتحاد کشورهای اسلامی در دفاع از مسایل اعتقادی و قرآن و پیامبر اکرم موجب خواهد شد که دشمنان دیگر جرات اینگونه اقدامات را نداشته باشند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.