نماینده شادگان: هنوز بعضی آقایان برای ساخت سد مارون ۲ فشار می‌آورند

مجید ناصری‌نژاد با ابراز مخالفت با اعطای مجوز برای ساخت سد مارون ۲ اظهار کرد: هر چند تاکنون مجوز ساخت این سد صادر نشده اما اعطای مجوز برای ساخت سد مارون ۲ به معنای اعطای مجوز نابودی شرق استان خوزستان است. صدور مجوز ساخت این سد همانند این است که بگویند تالاب شادگان و نخلستان‌های شادگان را نابود کنید و به مردم شادگان، ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و بهبهان بگویند که از این مناطق نقل مکان کنید زیرا با ساخت این سد، مردم این مناطق دیگر زندگی نخواهند داشت.

کمبود آب، منابع معیشت مردم را از بین برده است

وی افزود: در حال حاضر نیز مردم نتایج زیان‌بار سدسازی‌های بیهوده را می‌بینند. کل کشور گرفتار پدیده ریزگردها است و همه می‌دانند که این ریزگردها نتیجه واضح و مسلم سدسازی و کم کردن آب پایین‌دست است که منجر به خشک شدن تالاب‌ها و زمین‌های زراعی و تبدیل آن‌ها به کانون‌های گرد و غبار می‌شود و این امر، کشور و منطقه را فلج می‌کند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: از قدیم، معیشت مردم وابسته به جلگه خوزستان در حوضه رودخانه‌های کارون، کرخه و مارون بوده است و نخلستان‌ها، مزارع و حتی تالاب شادگان از این رودخانه‌ها تغذیه می‌کنند.

ناصری‌نژاد بیان کرد: معیشت مردم وابسته به آب است و احداث سد، مزارع، دام‌ها و معیشت مردم را از بین می‌برد. هم‌اکنون نیز کمبود آب، منابع معیشت مردم را تا حدودی از بین برده و مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی و کمبود آب در جنوب شرق خوزستان افزود: در حال حاضر به شدت درگیر  آبرسانی به نخلستان‌ها و رهاسازی آب از سد مارون هستیم. اگر خدای ناکرده سد دیگری ساخته شود تمام امید ما به یأس و ناامیدی تبدیل می‌شود و منطقه از بین خواهد رفت.

لابی‌گری و فشار غیرمنطقی موافقان ساخت سد مارون ۲  

ناصری‌نژاد در ادامه بیان کرد: ساخت سد مارون ۲ به معنای نابودی استان خوزستان است. یکی از دلایلی که موافقان ساخت این سد مطرح کرده‌اند تأمین آب شرب است که این یک دروغ مسلم است. می‌خواهند ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت کنند و ۲۷ هزار هکتار اراضی کوهستانی و غیرقابل زراعت را مرطوب کنند.

وی افزود: این مسئله اصلاً قابل توجیه نیست که یک منطقه قدیمی را برای احیای احتمالی منطقه دیگر نابود کنید. موافقان ساخت سد می‌گویند زمین‌هایی وجود دارد که برای کشاورزی در آن‌ها باید سد ساخته شود در حالی که آب به آن مناطق نمی‌رسد و این صحبت غیرقابل توجیه است. چگونه می‌خواهند سد بسازند تا احتمالاً آن مناطق را احیاء کنند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: موافقان ساخت سد به طور غیرشفاف و غیرواضح به دنبال این قضیه هستند و می‌خواهند با لابی‌گری و فشار غیرمنطقی پیش بروند. اگر دلایل آن‌ها واضح و روشن است بیایند و با استدلال منطقی صحبت کنند؛ ما استدلال منطقی‌ را می‌پذیریم.

وی افزود: بسیاری از عزیزان در استان کهگیلویه و بویراحمد با ساخت این سد مخالف هستند و مدام با ابراز نگرانی، با ما در ارتباط هستند اما عده‌ای خاص بدون استدلال قاطع و منطقی به دنبال این مسئله هستند.

سد مارون ۲ فاقد مجوز زیست محیطی است 

ناصری‌نژاد افزود: چندین سال است در مورد این موضوع در مجلس در حال بحث و رایزنی هستیم. با سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این باره صحبت کرده‌ایم و آن ها استدلال ما را پذیرفته‌اند. محیط زیست مجوز زیست محیطی برای ساخت این سد را نداده است. همچنین سد مارون ۲ فاقد مجوز ماده ۲۳ است که اجازه کار اجرایی را می‌دهد.

وی در پایان گفت: فعلاً ساخت سد مارون ۲ منتفی است در حالی که همچنان بعضی از آقایان برای اجرای آن فشار می‌آورند اما انشاءالله با عدالتی که از دولت آقای رئیسی دیده‌ایم این سد ساخته نخواهد شد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.