کمبود تجهیزات آتش نشانی یکی از مشکلات کهگیلویه و بویراححد است

به گزارش ایرنا، علیرضا نیکروز روز شنبه در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران در کهگیلویه اظهارداشت: باید برای مقابله با آتش سوزی یک نیاز سنجی مناسب برای تامین تجهیزات مورد نیاز انجام شود.

وی با اشاره به حضور به موقع نیروهای مردمی ، بسیج ، هلال احمر و دیگر نیروها در مهار آتش سوزی خاییز  بیان کرد: نداشتن لباس مناسب، کمبود دستگاه دمنده و نبود روشنایی در شب به عنوان بخشی از مشکلات مدیریت بحران کهگیلویه است.

نیکروز بر حضور میدانی همه مدیران در مواقع بحرانی بخصوص آتش سوزی تاکید کرد و افزود: با توجه به وجود علف های هرز و کوهستانی بودن منطقه حفاظت شده خاییز برای پایش صددرصدی منطقه هر دستگاه باید ۲ نیرو به مدت ۲۴ ساعت معرفی کند.

*فرماندار کهگیلویه: این شهرستان همیشه کمبود تجهیزات دارد*

فرماندار کهگیلویه نیز در این جلسه بحران را موضوعی فرادستگاهی خواند و گفت: این شهرستان همیشه در مقابله با اتش سوزی ها با کمبود تجهیزات مواجه است.

سید عبدالعزیز موسوی بر رفع مشکلات و تامین تجهیزات از سوی مدیریت بحران استانداری تاکید کرد و گفت: در بیشتر آتش سوزی ها بخش زیادی از جنگلها به دلیل نبود تجهیزات مناسب طعمه حریق می شوند.

وی اضافه کرد: شهرستان کهگیلویه با بیش از ۳۴۵ هزار هکتار جنگل در مواقع آتش سوزی بیسیم همراه برای کنترل و مدیریت بحران ندارد.

آتش سوزی یک شبانه روز گذشته منطقه حفاظت شده خاییز شهرستان کهگیلویه ۱۴ هکتار از این منطقه را طعمه حریق کرد.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.

منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

طی سرشماری ۲مرحله‌ای در سال جاری زاد و ولد گونه بز کوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش چشمگیری یافته است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.