جعل و فروش اثر جلیل رسولی در یکی از گالری‌های تهران/ هنرمند مُرده بیش از هنرمند زنده ارزش دارد

جلیل رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره جعل یکی از آثار خود و فروش در یکی از گالری‌های تهران گفت: حدود یک ماه پیش دو نفر از دوستان با من تماس گرفتند که یکی از آثارت در یکی از گالری های تهران به نمایش گذاشته شده است، در حالی که من اصلا به آن گالری کاری نداده بودم. به اتفاق هم به آن گالری رفتیم، تعجب آور بود، یک کار قلابی از یکی از آثار من بود، اندازه اصل آن کار ۱۰۰ *۱۰۰ سانتی‌متر است، اما آن اثر جعلی که در گالری بود ۷۰*۷۰ سانتی‌متر بود و زیر آن با امضا من نوشته بود «جلیل رسولی».

هنوز زنده‌ام اثرم را کپی و خرید و فروش می‌کنند، واقعا بی‌انصافی است، می‌توانستند استعلام کنندهنرمند پیشکسوت با ابراز ناراحتی از جعل و فروش اثرش توضیح داد: با ناراحتی از مسئولان گالری خواستم آن اثر جعلی را بردارند، آنها با مسئول گالری تماس گرفتند و گفتند «خود آقای رسولی اینجاست و این کار اصل نیست». خودم هم با فردی که تابلو را خریده بود تلفنی صحبت کردم، گفت که « آقایی که این اثر را فروخت عکس دو نفری با شما را نشان داد و ما واقعا فکر کردیم اصل اثر است».

رسولی افزود: این نوع اتفاق‌ها عجیب که نه، بسیار تاسف‌آور است، من هنوز زنده هستم خیلی راحت می‌توانستند به من زنگ بزنند اصالت اثر را استعلام کنند و بپرسند که «آیا این کار شماست؟ما می‌خواهیم بخریم»؛ این نوع خرید و فروش‌ها خیانت و سرقت اثر و جرم است، زمانی فردی اثر مرا کپی می‌کند می‌نویسد «با الهام از اثر جلیل رسولی»، کار ارزشمندی نیست، اما خیلی هم نمی‌توان ایراد گرفت، اما وقتی امضا می‌زند «جلیل رسولی» و کپی را به صورت مبتذل می‌فروشد سرقت هنری است.

وی گفت: من ۶۰ سال در عالم هنر و خوشنویسی زحمت کشیدم، وقتی هنوز زنده‌ام اثرم را کپی می‌کنند و خرید و فروش می‌کنند، واقعا بی‌انصافی است، از نظر اخلاقی، حرفه‌ای، شرعی و قانونی مردود و جرم است. بیشتر آثار من عرفانی و معنوی است و با وضو نوشته شده است، نباید فردی به خود اجازه دهد که با سرقت و کپی اثر به فضای جامعه هنری آسیب بزند. 

جعل و فروش اثر جلیل رسولی در یکی از گالری‌های تهران / هنرمند مُرده بیش از هنرمند زنده ارزش دارد
نمایشگاه آثار استاد جلیل رسولی – گالری گویا

۴ مهر ماه؛ نمایشگاه آثار نقاشی‌خط جلیل رسولی

رسولی درباره نمایشگاه درخت دوستی بنشان گفت: در این نمایشگاه ۳۰ اثر را به نمایش گذاشتم، این آثار را سال ۱۳۹۲ نوشتم، بیشتر این آثار سبک کلاسیک و خط نستعلیق و از قلم ۲.۵ سانتی‌متر تا ۹.۵ سانتی‌متر و با مرکب نگارش شده، و فاقد هر گونه ساخت‌وساز است. کار طراحی کاغذ و حاشیه‌های آثار و قاب سازی‌ها کمی طولانی شد و مجموعه آثار این نمایشگاه برای نخستین بار رونمایی می‌شود.

بیشتر آثارم بر اساس اعتقادات معنوی و قلبی است،‌ کاری هم به افکار دیگران ندارمهنرمند خوشنویسی اظهار داشت: البته این مجموعه شامل ۹۰ اثر است که به دلیل محدودیت فضا در گالری در سه بخش ۳۰تایی به نمایش گذاشته خواهد شد،کارهای بعدی نقاشی‌خط است.

وی افزود: مضامین آثار نمایشگاه درخت دوستی بنشان بیشتر جنبه معنوی و عرفانی و از ابیات و اشعار حافظ است؛ بیشتر آثارم بر اساس اعتقادات معنوی و قلبی است،‌ کاری به افکار دیگران هم ندارم. عنوان نمایشگاه را از شعر حافظ وام گرفتم که می‌فرماید «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد» که به نظرم در روزگاری که ناملایمات وجود دارد، التیام‌بخش و آرامش‌بخش است.

رسولی بیان کرد: این نمایشگاه از ۱۷ تیر آغاز شده و تا سه هفته دایر است، بعد از این نمایشگاه و  همزمان با روز تولدم (۴ مهرماه) مجموعه آثار نقاشی‌خط یا در همین مکان (گالری گویا) یا در جای دیگری به نمایش گذاشته می‌شود.

جعل و فروش اثر جلیل رسولی در یکی از گالری‌های تهران / هنرمند مُرده بیش از هنرمند زنده ارزش دارد
نمایشگاه آثار استاد جلیل رسولی – گالری گویا

هنرمند مُرده بیش از هنرمند زنده ارزش دارد

رسولی درباره نمایشگاه دائمی و یا موزه آثار خط و نقاشیخط اظهار داشت: خودم که نمی‌توانم موزه‌ای دایر کنم، آثار زیادی هم دارم؛ امیدی هم ندارم، زیرا در مملکت ما هنرمند مرده ارزش بیشتری از هنرمند زنده دارد، شاید می‌خواهند بعد از مردن من کاری انجام دهند، البته قطعا این کار انجام می‌شود، شاید خودم نباشم سریع‌تر راه‌اندازی شود.

هنرمند پیشکسوت خوشنویسی گفت: اگر چه نسل جدید خوشنویسی ایران بسیار درخشان و ممتاز هستند، اما در حوزه نقاشی‌خط هرج‌ومرج و شلختگی فراوانی وجود دارد.

جعل و فروش اثر جلیل رسولی در یکی از گالری‌های تهران / هنرمند مُرده بیش از هنرمند زنده ارزش دارد

درخت دوستی بنشان

نمایشگاه درخت دوستی بنشان شامل ۳۰ اثر خوشنویسی جلیل رسولی ۱۷ تیر در خانه فرهنگ و هنر گویا افتتاح شده است و تا ۶ مرداد ادامه دارد. علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ از این آثار بازدید کنند. 

این آثار با خط نستعلیق و شکسته به رشته تحریر درآمده و با قلم‌های ۲.۵ تا ۹.۵ سانت روی کاغذهای دست‌ساز خوشنویسی شده‌اند. «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، «لااله‌الاالله»، «محمدرسوال‌الله»، «علی ولی‌الله» و اشعار حافظ از برجسته ترین آثار نمایشگاه استاد جلیل رسولی است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.