رقابت استراتژیک در بازار فولاد

به گزارش دنیای معدن، کاهش عرضه با توجه به افت تولید، عدم‌اطمینان فعالان صنایع تکمیلی کشور نسبت به نوسانات ارزی و بالا ماندن انتظارت تورمی در کشور باعث شده است تا با وجود نبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌‌‌ای در بازار داخل همچنان نوردکاران حاضر به خرید مواد اولیه خطوط تولید خود با نرخی بالاتر از بهای جهانی باشند.

رونق در معاملات شمش پابرجا ماند

رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران همچنان بی‌‌‌توجه به سیگنال کاهش تقاضا در بازارهای جهانی پررونق است. اگرچه نرخ پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران رو به کاهش گذاشته؛ اما کاهش عرضه با توجه به افت تولید و احتمال ادامه این وضعیت در هفته‌‌‌های آینده باعث شده است تا همچنان رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران پررونق باشد. در هفته جاری (۲۵ تا ۳۱ تیر) رینگ صنعتی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۱۱۶‌هزار تن شمش فولاد با نرخ پایه برابر ۱۳‌هزار و ۴۹۰ تومان بود. در حالی نرخ پایه برای عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری کاهش داشت که بهای شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در این بازه زمانی بدون تغییر نسبت به هفته قبل و برابر ۴۹۰ تا ۵۱۷ دلار به ازای هر تن از سوی نشریه متال‌‌‌بولتن اعلام شد و نرخ ارز نیمایی نیز تقریبا تغییر نداشت.

تداوم برتری تقاضا بر عرضه

حجم عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران برای هفته جاری رشد حدود ۳۲درصدی داشت و به ۱۱۶‌هزار تن رسید که این رقم بیشترین میزان حجم عرضه هفتگی این محصول ظرف چهارهفته گذشته بود. اگرچه بر حجم عرضه شمش فولاد در این بازار افزوده شده؛ اما همچنان میزان عرضه کمتر از میانگین عرضه هفتگی در سال گذشته بوده است که این موضوع بر التهاب در معاملات این بخش می‌‌‌افزاید. کاهش تولید شمش فولاد در کشور ظرف هفته‌‌‌های اخیر دلیل این افت عرضه بوده و اگرچه تقاضا در بخش مصرف داخلی و صادراتی برای محصولات نهایی بخش فولاد محدود است؛ اما همچنان کاهش عرضه توانایی جهت‌‌‌دهی به این بازار را دارد.

نوردکاران روز گذشته تقاضای ۳۰۰‌هزار تنی را برای خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به ثبت رساندند؛ به این ترتیب میزان تقاضا نسبت به عرضه به مراتب بالاتر بود. برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از این بازار دست به رقابت قیمتی بزنند.  به این ترتیب، میانگین ریالی نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به ۱۳‌هزار و ۵۵۰تومان رسید. میانگین رقابت قیمتی برای خرید شمش فولاد از رینگ روز گذشته برابر ۱۰‌درصد بود.

کاهش تقاضای مصرفی، مانع صعود نرخ

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز سه‌‌‌شنبه ۲۸ تیر نسبت به هفته قبل کاهش حدود ۳۰۰تومانی به ازای هر کیلوگرم داشت. نبود تقاضای داخلی و صادراتی برای محصولات فولادی باعث شده است تا با وجود برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه، میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار کاهش داشته باشد. اگرچه به شکل سنتی انتظار می‌رود تقاضا برای فولادهای ساختمانی در تابستان افزایشی باشد؛ اما افول ساخت‌‌‌وساز در کشور باعث شده است تا خبری از تقاضای مصرفی در بازار داخل نباشد. در این شرایط، با توجه به عقبگرد محسوس قیمت‌ها در بازارهای جهانی، تقاضای صادراتی برای شمش و محصولات فولادی کشور نیز به‌شدت کاهش یافته است. در این شرایط افول تقاضا در بخش مصرف نهایی به مانع اصلی صعود نرخ تبدیل شده است.

فولاد داخلی گران‌تر از نرخ صادراتی

اگرچه قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا برای عرضه در هفته جاری کمتر از ۹۵‌درصد نرخ شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس با احتساب ارز نیمایی تعیین شد؛ اما رقابت نوردکاران داخلی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های شمش فولاد باعث شد تا میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بورس‌کالا بالاتر از نرخ فروش صادراتی این محصول باشد. با احتساب نرخ ارز نیمایی ۲۶‌هزار و ۲۰۰تومانی، میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش از رینگ روز گذشته به ۵۱۷دلار به ازای هر تن رسید. این رقم حدود ۶/ ۲‌درصد بالاتر از میانگین قیمت فروش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس به نقل از نشریه پلتس بود. در این شرایط می‌‌‌توان اذعان کرد که فروش شمش فولاد در بازار داخل در سقف نرخ صادراتی این محصول انجام شده؛ بنابراین فروش داخلی به سود فولادسازان است.

رشد قیمت شمش، مانع سقوط بهای پایه مقاطع شد

این هفته بورس‌کالا در ابلاغیه‌ای اعلام کرد، از این پس نرخ پایه میلگرد و تیرآهن بر اساس میانگین نرخ فروش همان هفته شمش فولاد تعیین می‌شود؛ به این ترتیب بهای عرضه میلگرد ۱۱‌درصد و تیرآهن ۱۴‌درصد بالاتر از بهای فروش شمش خواهد بود. برخی فعالان بازار بر این باورند که بخشی از رقابت قیمتی نوردکاران برای خرید شمش فولاد در شرایطی که بازار با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای روبه‌رو بود، با هدف افزایش قیمت عرضه انجام شده است. هر چند چنین رویه‌‌‌ای قابل استمرار نبوده و احتمالا به مرور از چنین رقابت‌‌‌هایی کاسته می‌شود و بازار به تعادل می‌‌‌رسد.

با توجه به میانگین نرخ فروش شمش فولاد و ضریب ۱۱درصدی تعیین شده برای تعیین نرخ پایه، انتظار می‌رود امروز (چهارشنبه ۲۹ تیرماه) هر کیلوگرم میلگرد با نرخ ۱۵‌هزار تومان راهی بازار فیزیکی بورس کالای ایران شود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت پایه عرضه میلگرد برابر ۱۶‌هزار و ۴۰۰تومان است. با توجه به اینکه در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد در کانال قیمتی ۱۶‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۱۷‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شود، تفاوت چندانی میان قیمت بورس‌کالا و بازار آزاد وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.