کمبود فضا برای نگهداری زندانیان در خوزستان

پژمان پروین در آیین تودیع و معارفه مدیرکل پیشین و جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بعد از نخستین بازدید از زندان‌های خوزستان گفتم که با وجود زحمات زیاد مدریان گذشته، زندان‌های خوزستان از نظر زیرساختی همانند باتلاقی هستند که اگر مستقیم وارد آن‌ها شویم در آن‌ها فرو می‌رویم بنابراین باید باتلاق‌ها را خشک کنیم و به سطح برسانیم.

وی با بیان اینکه بحث زیرساخت در خوزستان بسیار مهم است، افزود: سال گذشته وضعیت ترانسفرماتور برق زندان سپیدار، رئیس زندان را حیران کرده بود و کارشناس برق عنوان می‌کرد هر لحظه احتمال ترکیدن ترانسفرماتور وجود دارد. همه کابل‌های برق زندان آبادان نیز از ۲۰ سال پیش زیر خاک رفته بود و در سال ۹۹ در گرمای بالای ۵۰ درجه بیش از ۲۰ ساعت برق نداشت. سال گذشته برق زندان دزفول نیز دائم در حال آتش‌سوزی بود و نزدیک بود سایت اداری روی هوا برود.

پروین افزود: فاضلاب زندان مرکزی نیز بیش از ۱۰۰ شاکی داشت زیرا ۲۷ هکتار زمین‌های کشاورزی اطراف را به شوره‌زار تبدیل کرده بود.

وی گفت: برای اصلاح زیرساخت‌های آب، برق، سیستم‌های خنک‌کننده و فاضلاب بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و با این اقدامات، از خطر عبور کرده‌ایم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان گفت: در سفر رئیس سازمان زندان‌ها نیز بیش از ۲۰ هزار مترمربع فضای فیزیکی به زندان‌های خوزستان افزوده شد و فضای فیزیکی زندان‌ها از ۵.۵ متر مربع به ۷ متر مربع ارتقا یافته است.

وی افزود: بهره‌برداری از سالن اشتغال ماهشهر، کانون اصلاح و تربیت، سالن ملاقات آبادان، زندان جدید رامهرمز و آسایشگاه پرسنل زندان مرکزی و سپیدار برخی از اقدامات انجام شده هستند. علاوه بر این پروژه‌های دیگری در دست است که برخی آماده افتتاح هستند و برخی باید در آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

مدیرکل پیشین زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان گفت: در حال حاضر زندان جدید شوشتر ۴۰ درصد، زندان جدید بهبهان ۶۵ درصد و زندان بزرگ اهواز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند البته به توسعه زندان‌ها افتخار نمی‌کنیم اما فضای نگهداری زندانیان کم است و این مساله با با کار اصلاحی و تربیتی مغایر است بنابراین در حال مطلوب کردن وضعیت نگهداری زندانیان هستیم.

پروین افزود: قبل از حضور بنده در این مسئولیت ۱۷۷ دادرسی الکترونیکی داشتیم اما اکنون این رقم به ۱۴ هزار و ۶۴۲ مورد افزایش یافته و ۸ هزار و ۱۷۲ درصد افزایش دادرسی الکترونیکی داشته‌ایم. همچنین در سال گذشته ۱۲۲ درصد افزایش بازدیدهای قضایی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بهداشت و درمان بیان کرد: هیچ فوتی ناشی از کرونا در زندان‌های خوزستان نداشته‌ایم و بیش از ۱۲ هزار خدمت دندانپزشکی نیز ارائه شده است. یک هزار و ۸۱ زندانی نیز به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده‌اند که ۲۷۰ نفر از این افراد تحت عمل‌های سنگین قرار گرفتند که این اقدامات بالغ بر ۳ میلیارد تومان برای ما هزینه داشته است.

پروین افزود: با تلاش‌های انجمن ستاد دیه خوزستان سال گذشته بیش از ۳۷۰ زندانی آزاد شدند و بیش از ۱۳ هزار خدمت به خانواده‌های زندانی ارائه شده است. در حوزه حرفه آموزی نیز در مقام نخست کشور هستیم.

در ادامه غلامرضا روشان مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان گفت: با توجه به اینکه خط مشی سازمان زندان‌ها در نظام اسلامی برگرفته از احکام نورانی قرآن و اسلام است، زندان‌بان‌ها نگهدارنده و خدمت‌دهنده به انسان هستند.

وی افزود: زندان‌بانی و اصلاح و تربیت که وظیفه این سازمان است کار سختی است و محقق نمی‌شود مگر با همراهی.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان گفت: باید در کنار اجرای حکم، بر اساس گفته امام علی(ع) خوش‌رفتاری و اطعام خوب به زندانی انجام شود.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.