«تاج» در آستانه افتادن!

به گزارش خبرنگار مهر، سکوتی عجیب در فوتبال ایران حاکم شده است. کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال از دسترس خارج شده‌اند و ترجیح می‌دهند در رسانه‌ها نشانی از آن‌ها نباشد؛ حتی یک خط خبر.

میرشاد ماجدی حتی درباره اتفاقات اخیر فدراسیون و تیم ملی اظهار نظری نمی‌کند و به بیانیه‌های سایت فدراسیون بسنده کرده، عزیزالله محمدی ماه‌هاست در سکوت است و هیچ حرفی نمی‌زند و مهدی تاج که این روزها زیر تندترین انتقادات از سوی اهالی فوتبال برای ثبت‌نام در انتخابات است، پاسخی نمی‌دهد.

اما سروصدای اصلی در کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال است. جایی که قرار است صلاحیت اولیه نامزدهای پست‌های مختلف را بررسی کند. کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال منتخب سه عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل از سوی مجمع فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۹۹ هستند.

نکته جالب اینجاست که انتخاب این تعداد افراد برای کمیته بدوی انتخابات، گافی برنامه‌ریزی‌شده بود و در حقیقت باید ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل داشته باشد. موضوعی که تا پیش از این به آن توجه نمی‌شد، ماده ۴ مقررات انتخاباتی بود که اعضای کمیته نباید پست دولتی یا عضو فدراسیون باشند.

حال در دوره جدید بعد از بحث و بررسی‌های بسیار در جلسات کمیته بدوی، حق رأی دو عضو این کمیته از آنها سلب شد و دو عضو علی‌البدل جایگزین شدند.

با مصوبه این کمیته شاه کرمی به دلیل پستی بالاتر از مدیرکلی در وزارت نفت که دولتی است و کردانی به دلیل ریاست در آکادمی سازمان لیگ، از اعضای اصلی کنار گذاشته و تقی سیاری و حبیب‌الله حبیبی جایگزین آنها شدند. البته شاه‌کرمی و کردانی بدون حق رأی و امضا در جلسات حضور دارند.

به‌نظر می‌رسد موضع تاج در این جابجایی‌ها ضعیف شده است. چون غلامرضا شاه‌کرمی و مهدی کردانی از دوستان قدیمی تاج بودند و علی فلاحتی هم چند شب پیش به صورت علنی از رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی دفاع کرد.

از کمیته بدوی خبر می‌رسد استدلال‌های حبیب‌الله حبیبی و تقی سیاری درخصوص صلاحیت اساسنامه‌ای مهدی تاج بر افراد دیگر اثرگذار بوده و موضوع بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون محل مناقشه جدی است: «مدت‌زمان مسؤولیت رئیس فدراسیون، نواب رئیس و اعضای هیأت رییسه، چهار سال می‌باشد و این مدت بعد از خاتمه مجمع عمومی که ایشان را انتخاب نموده است آغاز می‌شود. هیچ شخصی نمی‌تواند بیش از سه دوره متوالی یا متناوب، در هیأت رییسه فدراسیون باشد (چه به عنوان رئیس، نایب رئیس یا سایر اعضای هیأت رییسه)».

نکته جالب بند ۲ و ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فیفا است که دقیقاً به همین موضوع اشاره دارد و صلاحیت فردی که قبلاً سه دوره عضو هیأت رئیسه یا رئیس فیفا یا یک فدراسیون ملی بوده است هرگز برای نامزدی یا کاندیداتوری رئیس یا عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون احراز نمی‌شود و استدلال بر این است که در تمام دنیا به همین نحو عمل می‌شود.

جالب اینکه برخی همانند علی فلاحتی، عضو کمیته بدوی انتخابات، این موضوع با وضع قوانین عادی کشورها مقایسه کرده و با توسل به قاعده عطف بماسبق نشدن قوانین، تفسیر به رأی می‌کنند که صراحت این بند در اساسنامه فیفا، همه چیز را روشن می‌کند و برداشت اشتباه این افراد را روشن می‌سازد.

درحقیقت همین که در زمان نامزد شدن یک کاندیدای ریاست یا هیأت رئیسه، آن فرد دارای سابقه سه دوره ریاست یا عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون باشد فاقد قابلیت و صلاحیت برای نامزدی ریاست یا عضویت در هیأت رئیسه است و نیازی به استدلال‌های دیگر ندارد.

با همه این تفاسیر، به زودی تصمیم نهایی درخصوص حضور یا عدم‌حضور رئیس سابق فدراسیون فوتبال گرفته خواهد شد و باید منتظر ماند و دید کمیته بدوی با چه استدلالی، تصمیم لازم را خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.