محدودیتی در تامین منابع مورد نیاز مطالعات اکتشافی در جنوب استان اردبیل نداریم

وجیه‌اله جعفری در حاشیه بازدید از پهنه معدنی قزل اوزن در شهرستان خلخال اظهار کرد: توجه و تقویت بخش معدن، ضامن توسعه همه جانبه منطقه دارای ذخایر معدنی با ارزش جنوب استان اردبیل خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان به دنبال شناسایی ظرفیت‌های معدنی شهرستان خلخال است، تاکید کرد: ایمیدرو محدودیتی در انجام فعالیت‌های اکتشافی ندارد و اولویت ما در استان اردبیل سرعت بخشیدن به روند فعالیت‌های پروژه‌های اکتشاف وبهره‌برداری معادن فلزی در استان است.

وی خاطرنشان کرد: در استان اردبیل به غیر از محدوده بزرگ این استان، پهنه‌ها و محدوده‌های مهم دیگری همچون پهنه معدنی قزل اوزن وجود دارد که توجه به این محدوده‌ها در توسعه شهرستان خلخال و استان اردبیل تاثیرگذار خواهد بود

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل های معدنی شهرستان خلخال در نظر داریم با تکمیل مطالعات و اکتشاف، زمینه بهره‌برداری از معادن فلزی این شهرستان از جمله راه اندازی و ایجاد کارخانه‌های فرآوری مواد کانی‌های معدنی را دراین شهرستان فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: امیدوار هستیم که سازمان صمت استان اردبیل نیز همکاری لازم را برای تکمیل کار مطالعات معادن فلزی در پهنه معدنی قزل اوزن به خصوص پهنه معدنی روستای کمر داشته باشد. علاوه بر این در تلاش هستیم ابتدا از ظرفیت بخش خصوصی برای واگذاری کار مطالعه اکتشاف و بهره‌برداری از معدن خلخال استفاده کنیم و اگر چنانچه بخش خصوصی به هرعنوان تمایلی به این کار نداشت، از ظرفیتهای بخش دولتی و ایمیدرو برای اکتشاف و زمینه‌سازی برای بهره برداری از معادن شهرستان خلخال استفاده کنیم.

جعفری با تاکید براینکه هیچگونه محدودیت مالی و اعتباری برای تامین منابع مورد نیاز مطالعه و اکتشاف معادن خلخال نداریم، گفت: با توجه به تاثیر راه‌اندازی و بهره‌برداری معادن و یا کارخانه‌های فرآوری معادن معدنی در حل مشکل بیکاری منطقه، برای تکمیل مطالعات و بهره برداری از معادن پهنه معدنی قزل اوزن تلاش خواهیم کرد.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی خلخال برای ایجاد زمینه اشتغال بکار بیکاران این شهرستان بکارگرفته می شود، اظهار کرد: از آغاز کار مطالعات پهنه معدنی قزل اوزن تاکنون بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و به نظر می رسد که یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیز برای ادامه کار تکمیل کار مطالعات و اکتشاف معادن فلزی به خصوص رگه های طلا که در پهنه معدنی روستای کمر هزینه شود.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از صنایع معدنی بحث‌های مربوط به صندوق بیمه را در استان اردبیل و شهرستان خلخال فعال می‌کنیم، گفت: در آینده اعضای صندوق بیمه معادن سفری به خلخال خواهند داشت تا آن بخش از معادن و صنایع معدنی که نیاز به حمایت دولت و بیمه دارد از حمایت‌های بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: در خصوص ایجاد و راه اندازی طرح های جدید که در جلسه امروز شورای معادن شهرستان طرح شد، ما آمادگی کامل برای ارائه مشاوره مطالعه و واگذاری طرح‌های جدید به بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی داریم.

سید غنی نظری نماینده مردم شهرستانهای خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی هم پس از بازدید معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس  سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور از پهنه معدنی روستای کمر، سفر معاون وزیر صمت به این شهرستان را زمینه ساز مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن فلزی این شهرستان و به کارگیری از ظرفیتهای معدنی منطقه ارزیابی کرد.

 وی همچنین با اشاره به روند بهره برداری از معادن شن و ماسه در شهرستان خلخال اظهار کرد: امروز بزرگترین مشکل خلخال بحث خام‌فروشی محصولات معدنی شهرستان است که جز تخریب سطح آسفالت راه‌ها عایدی برای مردم شهرستان نداشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قول مساعد معاون وزیر صمت قرار است در آینده صنایع فرآوری تولیدات و محصولات معدنی در خلخال ایجاد شود  و این کار می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال بخش بزرگی از بیکاران منطقه باشد.

سید غنی نظری اظهار کرد: با توجه به آسیب های وارده از محل فعالیت‌های کارگاه های تولید شن و ماسه دانه بندی شده در خلخال امیدوار هستیم سازمان صمت استان اردبیل به مصوبه شورای تامین شهرستان پایبند بوده و مجوز جدیدی را حتی به بهانه اقدامات سالهای گذشته متقاضیان راه اندازی این کارگاه ها صادر نکند.

نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت با اشاره به مخالفت مردم و مسئولین شهرستان خلخال با ادامه فعالیت‌ها و یا  توسعه کارگاه‌های تولید شن و ماسه در این شهرستان و آسیبهای زیست محیطی این کارگاهها اظهار کرد: علاوه بر این انتظار داریم وزارت صمت با توجه به اقدامات و کارهای صورت گرفته در بحث راه اندازی کارخانه فروسیلیس در سال های گذشته در راه اندازی این کارخانه اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین در جلسه شورای معدن خلخال که با حضور معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل، رییس سازمان صمت استان و جمعی از مسوولین ذی ربط استان وشهرستان برگزار شد، معاون وزیر صمت با اشاره به اسیب های وارده از جانب فعالیت معادن شن و ماسه خلخال اظهار کرد: محدود کردن کار صدور مجوز فعالیت این معادن و عدم تمدید پروانه‌های بهره برداری صادر شده در گذشته می تواند به عنوان راهکار مناسب برای پیشگیری از فعالیتهای مخرب محیط زیست این منطقه باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.