جاذبه های بکر گردشگری کهگیلویه و بویراحمد چگونه درآمدزا می شود؟

این جاذبه های گردشگری به دلیل سکونت بیش از ۱۱هزار خانوار عشایری،داشتن آیین ها و رسوم سنتی و تولیدات سرپنجه دست هنرمند بانوان عشایرنشین در صورت ایجاد امکانات می تواند بستری برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و افزایش درآمد اهالی باشند.

کارشناسان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گویند که با ایجاد کمپ های گردشگری و فراهم کردن زمینه فروش غذاهای محلی و عرضه خوراکی هایی مانند کشک،آجیل محلی، عسل، سبزی های خشک شده می توان در مناطق عشایری درآمد ایجاد کرد تا ضمن فروش محصولات اهالی بدون پرداختن بهای حمل و نقل گردشگران هم حلاوت مصرف غذاها و خوراکی های اورگانیک با قیمت مناسب را تجربه کنند .

این کارشناسان براین باورند که رونق گردشگری در مناطق عشایرنشین می تواند بستری برای فروش دست‌یافته‌ها و صنایع‌دستی عشایر کهگیلویه و بویراحمد مانند مهلو و میخک که به‌صورت دستبند، گردنبند، انگشتر درست شده، گلیم‌هایی که به‌صورت تابلو فرش تهیه شده و سبدهایی که به‌صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود فراهم کند. 

آنان تاکید می کنند که تجربه زندگی چادرنشینی در قالب تورهای گردشگری آن چیزی است که بسیاری از ایرانگردان و حتی جهانگردان پسامدرن دوست دارند و در حقیقت این تجربه یک حس نوستالژیک قوی را برای گردشگران  تداعی می کند به همین دلیل این شاخه از گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه برای تقویت زیرساخت هاست.

مناطق عشایری تمام ساعت های شبانه روز زیبایی های خاص خودش را دارد، به طوری که صدای آواز پرندگان، خوردن یک صبحانه سنتی با کره، تخم مرغ محلی،عسل،دوغ، نان تیری در صبحگاهان، کوهپیمایی در طبیعت، عبور در کنار پوشش گیاهی متنوع از جمله بلوط های سربه فلک کشیده در میانه روز، پا گذاشتن درآب خنک چشمه در هنگامه ظهر  و مشاهده آسمان پرستاره و نورافشانی ماه در سکوت شبانه تجربه ای بی نظیر از تابستان گردی به گردشگران در این مناطق می بخشد.

اینجا مشاهده از نزدیک سنتی ترین سبک زندگی بشر و فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و چگونگی نگهداری از گله،نوای نوای نی چوپان، صدای دلنشین لالایی مادران با گویش های لری وترکی، بوی خوش پخت نان ، غذاهای محلی و ده ها تجربه دیگر در انتظار گردشگران است.

اقامت در سیاه چادرهایی که از زیرانداز تا وسایل تزیینی آن همه به شکل سنتی تولید شده با سرپنجه هنرمند بانوان عشایری ، خوردن آبی که به جای یخچال یا  آب سردکن در مشک سرد و گوارا شده،شنیدن موسیقی های محلی با گویش های لری و ترکی از دیگر تجربه هایی است که در سایه گردشگری عشایری البته با هزینه های نه چندان زیاد امکان پذیر است.

جاذبه های تابستان گردی

مناطق عشایری شهرستان های شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد در این روزها که گرمای هوا به اوج رسیده گوشه دنج ، بکر و البته خنکی برای تابستان گردی است.

اگرچه جاذبه های دیدنی پرشماری در این استان برای تابستان گردی وجود دارد اما اینک زیباترین جلوه های گردشگری عشایری در مناطقی چون گرگو و شبلیز کهگیلویه و بویراحمد متجلی شده است.

منطقه زیبای عشایری گرگو که در جاده یاسوج به شیراز واقع شده با پوشش گیاهی متنوع و هوایی دلپذیربه دور از شلوغی زندگی شهری مشاهده خورشید که از کمرشکن کوه سر بر می آورد در یک صبح دل انگیز تابستانی صدای گوش نواز نی و هی هی چوپانان تابلویی رویایی از گردشگری نوستالژی را پیش روی گردشگران می گشاید. 

جاذبه های بکر گردشگری کهگیلویه و بویراحمد چگونه درآمدزا  شود؟

نشستن در سایه سار درختان بلوط زیر آسمان آبی، صدای گوشنواز چشمه سارها،همنشینی با زندگی ساده اما سرشار از صداقت عشایر فضایی رویایی برای طبیعت دوستان در این منطقه ایجاد کرده است.

شبلیز

شبلیز دیگر منطقه عشایری است که می تواند مکانی خیال انگیز برای تابستان گردی باشد.

وجود زیرساخت هایی چون جاده آسفالت، برق و آنتن (GSM) روستایی در کنار طبیعت زیبای بهاری در اوج گرمای تابستان شبلیز را به یکی از مقاصد مهم طبیعت گردی تابستانی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

این منطقه به صورت طولی و در میان یک دلتا که به وسیله رشته کوه های زاگرس محصور شده قرار گرفته و از جمله کوه های مشهور آن می توان از سیاه کوه، کوه ماری، سرو باغک، کوه شورم، کوه سر، پیون و کشیز نام برد.

چشمه دویی شبلیز که به دلیل این که در زمان جوشیدن از دل زمین شبیه به رنگ دوغ در حال جوشیدن و قل زدن، فوران و جاری است نامیده شده یکی از جاذبه های بی نظیر این منطقه است.

دلیل نامگذاری شبلیز که از دو کلمه شب و لیز تشکیل شده است را وجود غاری در کوه بالا دست چشمه دویی نقل و قول شده که افرادی به دلیل برف گیر شدن وارد این غار می شوند و از آن به عنوان محل استراحت و خواب استفاده کرده اند که در گویش محلی لری کلمه “شو” به معنای شب و “لیز” به معنای جا گرفتن و خوابیدن است.

کوه شب لیز در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در جنوب روستای شب لیز قرار گرفته است.

نیازهای گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد  گفت: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کمپ های گردشگری در مناطق عشایری از نیازهای توسعه گردشگری عشایری استان است.

سعید طالبی پور توضیح داد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق عشایری مستعد کهگیلویه و بویراحمد در اولویت برنامه های دولت قرار دارد.

او عنوان کرد: برای احداث هر واحد اقامتگاه بوم‌گردی براساس نیاز در طرح توجیهی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سرمایه گذاران پرداخت می‌شود. 

طالبی پور کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطای مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاه‌ها ذکر کرد و گفت: هم‌اکنون هشت اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد مجود دارد که برخی از آن‌ها در مناطق عشایری است.

اقدام های انجام شده برای شکوفایی گرشگری عشایر

جشنواره کوچ عشایر با برنامه هایی مانند نمایش آیین و سنت های زندگی عشایری، طنین نوای موسیقی سنتی، معرفی غذاهای محلی و عرضه صنایع دستی عشایر از جمله اقدام های انجام شده تیر ماه امسال برای شکوفایی گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گردشگری عشایری یکی از ظرفیت‌های مهم استان است که نیازمند معرفی به‌ برای جذب سرمایه گذاران در سطوح ملی و بین‌المللی است.

 طالی پور تصریح کرد: در جشنواره کوچ عشایر که تیر ماه امسال با حضور ۲۵ فعال گردشگری شامل راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شد سرمایه گذاران با ظرفیت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد آشنا شدند.

وی ابراز داشت: این فعالان گردشگری از استان‌های تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، کرمانشاه، خراسان شمالی، چهار محال و بختیاری در جشنواره حضور داشتند.

به گفته طالبی پور در این جشنواره فعالان گردشگری کشور از جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد مانند غار ده‌شیخ، تنگه مهریان، آبشار تنگ تامرادی، روستای گردشگری کریک و منطقه کوه‌گل بازدید کردند.

طالبی پور تاکید کرد: در جشنواره کوچ عشایر ایران زمین ضمن برپایی اقامتگاه‌های بومگردی غذاهای محلی و سنتی عشایر کهگیلویه و بویراحمد به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری پخت شد.

وی تصریح کرد: ساخت مستند معرفی ظرفیت های گردشگری عشایر از دیگر برنامه های توسعه این شاخه مهم گردشگری است.

طالبی پور تاکید کرد: برگزاری تورهای تخصصی گردشگری عشایری با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری از دیگر راهبردهای این اداره متولی در خصوص رونق گردشگری عشایری است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۸۰ جاذبه گردشگری سالیانه میزبان سه میلیون نفر گردشگر ایرانی و خارجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.