تحرکات جدید اقتصادی داخلی و خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

تحرکات جدید اقتصادی آغاز شده با حضور پرتوان بخش خصوصی در مناطق مختلف کشور از جمله استان زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد تحولی و جهادی دولت سیزدهم نشان از این دارد که می توان با بهره گیری از سرمایه های داخلی و سرمایه گذاران کشورهای همجوار به رشد تولید و توسعه همه جانبه در اقصی نقاط کشور امیدوار شد.

سفر بدون تشریفات، فشرده و در عین حال پرمایه معاون امور هماهنگی اقتصادی وزارت کشور که در قالب بازدیدها از مناطق صنعتی ،اقتصادی  و نشست با فعالان اقتصادی استان پرظرفیت و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد رقم خورد با خود پیام های امیدوار کننده ای را بدنبال داشت ، از جمله اینکه با تکیه بر توان داخلی می توان به کارهای بزرگ دست زد و شاهد خلق فرصت های جدید شغلی پایدار در شرایط فعلی کشور بود.

صحبتهای معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در جریان بازدید از پالایشگاه در دست تکمیل گچساران که از مصوبات سفر اخیر دولت به کهگیلویه و بویراحمد می باشد مبنی بر اینکه ” بیش از ۷۰ درصد تجهیزات نصب شده در پتروشیمی گچساران تولید متخصصان داخلی کشورمان است” مصداق باراز این هست که با تکیه بر منابع داخلی و بهره گیری از دانش متخصصان داخلی می توان به قله های رفیع توسعه دست یافت .

تحرکات جدید اقتصادی داخلی و خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

محسن کوشش‌تبار  معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور پنجشنبه هفته ای که گذشت در بازدید از پتروشیمی گچساران افزود: آورده اولیه صنعت پترو شیمی گچساران  سالانه ۸۰ میلیون دلار برای استان است که در رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود گفت:  در اواخر امسال اتیلن اولیه در پتروشیمی گچساران تولید خواهد شد.

کوشش تبار ادامه داد: پتروشیمی گچساران دهمین مجموعه تولید اتیلن کشور و زمینه‌ساز ورود صنایع جدیدی در حوزه نفت و گاز به کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پترو شیمی در اشتغالزایی شهرستان گچساران نقش مهمی دارد  اظهار داشت: با بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران ۵۰۰ نفر به طور مستقیم به اشتغال مشغول خواهند شد.

کوشش تبار ابراز کرد: مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است در اواخر امسال با تلاش متولیان امر و دولت سیزدهم شاهد تولید اولیه و آزمایشی اتیلن از پتروشیمی گچساران باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: پترو شیمی گچساران در سال ۱۴۰۲ وارد فاز  تولیدات جدید صنعتی در حوزه اتیلن و نفت و گاز  خواهد شد.

این مدیر اقتصادی در حاشیه سفر یکروزه خود به کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نکته مهم و حائز اهمیتی اشاره کرد که گواه روشنی بر رابطه و عملکرد دو قوه مقننه و مجریه بر مبنای کار کارشناسی در راستای منافع عمومی و کمک به گره گشایی از مشکلات مردم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور با بیان اینکه نباید به اختلافات کارشناسی بین دولت و مجلس نگاه بدبینانه داشت گفت: اختلاف نظر کارشناسی در همه جای دنیا است و این اختلافات می تواند باعث رشد و توسعه جامعه شده و خروجی آن بنفع مردم باشد.

تحرکات جدید اقتصادی داخلی و خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

 کوشش تبار در حاشیه بازدید از طرح های اقتصادی گچساران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بین دولت و مجلس اختلاف سلیقه ها و نظریات کارشناسی وجود دارد و چون هر دو نهاد نشآت گرفته از نظریات مردمی هستند هرکدام تلاش می کند برای مردم فعالیت مثمرثمری داشته باشد.

وی به اختلافات دولت و مجلس در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در مباحث اقتصادی و مباحث کارشناسی همیشه سلایق و رفتارهای مختلفی وجود دارد و در برخی جاها این اختلاف ها موجب رشد و توسعه می شود که نباید از آن  ناراحت شد.

کوشش تبار با تاکید براینکه اختلاف سلایق نباید موجب افتراق و انشقاق بین دولت و مجلس شود، گفت: اگر اختلاف سلایق موجب افتراق و جدایی شود بطور حتم بسترساز نگرانی و حساسیت در جامعه می شود.

وی تصریح کرد: با فضای جدیدی که در کشور بویژه در حوزه آسیای میانه به همت خود رئیس جمهور فراهم شده بزودی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

کوشش تبار ادامه داد: از جمله از این فرصت ها جابجایی ۱۰ هزار تن کالا از شمال کشور به جنوب کشور و ورود این میزان به عرصه های جدیدی از ترانزیت در دنیاست.

وی ابراز کرد: استان های کشور بطور جداگانه هر کدام یک برنامه و نظام بندی سرمایه گذاری دارد.

کوشش تبار با بیان اینکه آینده اقتصادی کشور بسیار امیدوار کننده است گفت: هر چند مشکلاتی در این زمینه در کشور وجود دارد ولی می توان با جدیت تمام  و سیاست های اقتصادی و بین المللی برای برطرف شدن آنها تلاش کرد.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور اظهار داشت: صنایع پایین دستی پتروشیمی گچساران می‌تواند نویدبخش بسیار خوبی در حوزه اشتغال و توسعه و رونق اقتصادی برای جوانان و مردم منطقه و کهگیلویه و بویراحمد شود.

کوشش تبار افزود: پس از بهره برداری از طرح اقتصادی پترو شیمی گچساران، کهگیلویه و بویراحمد دهمین استان در تولید اتیلن کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: استفاده از تبصره ۱۶ و ۱۸ می تواند در ایجاد فرصت های اقتصادی داخلی کشور نقش مهمی دارد.

 کوشش تبار تصریح کرد: ۴۰۰ هزار میلیارد تومان دولت در قالب تسهیلات برای ایجاد طرح ها در حوزه مختلف از جمله گردشگری در نظر گرفته که تلاش خواهیم کرد در چارچوب قانون از این فرصت‌هایی که دولت ایجاد کرده استفاده کنیم.

پیگیری تسهیلات ارزان قیمت برای پروژه تله کابین یاسوج

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در ادامه سفر یکروزه خود علاوه بر بازدید پروژه های صنعتی منطقه از پروژه در دست اجرای تله کابین یاسوج که می تواند در شکوفایی حوزه گردشگری این منطقه موثر واقع شود دیدن کرد و قول مساعد داد که تخصیص اعتبار از طریق تسهیلات ارزان قیمت در سطح ملی برای این پروژه پیگیری می شود.

کوشش تبار بیان کرد: این پروژه نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری و اشتغالزایی مردم کهگیلویه و بویراحمد دارد و باید سقف پرداخت تسهیلات بانکی به پروژه توسط بانک سپه کشور افزایش یابد.

ساخت پتروپالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای در گچساران بزودی آغاز می شود

 نایب رییس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات ساخت پتروپالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای گچساران بزودی در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار آغاز خواهد شد.

عبدالله قبادی روز جمعه ای که گذشت در حاشیه بازدید از مکان راه اندازی این طرح  افزود: سرمایه گذاری این طرح هفت میلیارد دلار  می باشد که ۵۰ درصد آورده سرمایه گذار است و طرح توجیهی  این طرح اقتصادی تا نیمه اول شهریور تهیه و به وزارت نفت و استانداری ارسال خواهد شد.

قبادی اظهار داشت:  با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال یکهزارو ۵۰۰ نفر در گچساران فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات سرمایه گذاران در کهگیلویه وبویراحمد از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد گفت: ظرفیت این طرح  اقتصادی ۱۴۰ هزار بشکه  در سال است. 

قبادی از تلاش استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای جذب سرمایه گذار قدردانی کرد و گفت: سرمایه گذارن  این طرح  باید گروه کارشناسان ای داشته و رزومه کاری خوبی از خود ارائه دهد.

وی بیان کرد: وظیفه ما تشخیص و اهلیت سنجی و راستی‌آزمایی سرمایه گذاران است و کسانی که قابلیت اجرایی طرح ها را دارند در این استان سرمایه گذاری خواهند کرد.

قبادی اظهار داشت: بیش از ۱۵ سال پیش ۲۵۰ هکتار زمین در اختیار  سرمایه گذار قبلی طرح  پتروپالایشگاه  قرار داده شد ولی هیچ گونه اقدامی در زمینه راه اندازی این طرح اقتصادی انجام نداد.

ورود ۲هیات تجاری از کشور عراق به کهگیلویه و بویراحمد

به دنبال تحرکات اقتصادی داخلی انجام گرفته روز شنبه هفته جاری شاهد حضور ۲ هیات تجاری از جمهوری عراق  برای بررسی ظرفیت های همکاری اقتصادی، سرمایه گذاری و بازرگانی به یاسوج  مرکز کهگیلویه و بویراحمد هستیم .

تحرکات جدید اقتصادی داخلی و خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این دو هیات شامل بیش از ۲۰ نفر از بازرگانان و مسئولان بخش خصوصی از استان های دیالی و میسان جمهوری عراق است که در مدت سه روز در این استان حضور خواهند داشت و به بررسی ظرفیت های مختلف استان خواهند پرداخت.

 جبار کیانی اظهار داشت: رئیس اتاق بازرگانی العماره و رئیس و نائب رئیس اتاق صنایع استان دیاله عراق، رئیس اتاق بازرگانی اهواز و نائب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز این هیات ها را همراهی می کنند.

وی عنوان کرد: این بازرگانان در زمینه های صنایع غذایی، صنایع معدنی، لبنیات، آبزیان، دارو و گیاهان دارویی، تجهیزات برق، صنایع شیمیایی، محصولات زراعی، پتروشیمی، فروش و موکت و گردشگری در سطح عراق و منطقه فعالیت دارند.

وی بیان کرد: این دو هیات با دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج به استان سفر کرده اند و در طی سفر، کارشناسان اتاق یاسوج و فعالان اقتصادی و مسئولان و مدیران استانی به معرفی جاذبه های تجاری و سرمایه گذاری استان خواهند پرداخت.

کیانی گفت: شرکت در کارگروه صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد، بازدید از طرح های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری و گفت و گوی مستقیم با تجار، سرمایه گذاران و تولید کنندگان استان از جمله برنامه های این دو هیات است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج افزود: در نشست های تخصصی، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان به صورت رو در رو با تجار و بازرگانان عراقی به مذاکره برای عقد قراردادهای تجاری و جذب سرمایه گذاری خواهند پرداخت.

کیانی اظهار داشت: در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری نیز که امروز شنبه در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود اتاق بازرگانی و مدیران دستگاه های اقتصادی به معرفی استان و قابلیت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری و تولیدات استان و گردشگری استان می پردازند.

تحرکات جدید اقتصادی داخلی و خارجی در کهگیلویه و بویراحمد

براساس این گزارش تفاهم‌نامه همکاری در زمینه های اقتصادی ، علمی و فنی میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج(جمهوری اسلامی ایران) اتاق بازرگانی العماره و اتاق صنایع میسان (جمهوری عراق) منعقد شد.

تیم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد درصدد افزایش تراز تجاری با عراق است 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیم اقتصادی استان چه در اتاق بازرگانی یاسوج و چه در استانداری و دیگر دستگاه های اجرایی آن درصدد افزایش تراز تجاری و اقتصادی با عراق است و در این زمینه از هیچ تلاش و همتی دریغ نمی شود. 

 سید احسان عسکری در نشست با ۲۰ نفر از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی عراق در قالب ۲ هیأت تجاری از استان های دیاله و میسان این کشور، اظهار داشت: تجارت بین المللی دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین کشورها بوده و روابط تجاری بین ایران و عراق نیز بر رفاه اقتصادی مردم ۲ کشور اثرگذار است. 

وی افزود: روابط تجاری بین ایران و عراق در سطح استانی از آن لحاظ مهم است که موانع و مشکلات موجود بر سر راه تجارت ۲ کشور شناسایی و با جدیت پیگیری می شود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پس از بازدید ۲ هیأت تجاری عراق از واحدهای تولیدی این استان و برگزاری نشست های تخصصی با متولیان حوزه اقتصاد استان یک هدف گذاری کمی در زمینه صادرات، تجارت و سرمایه گذاری مورد توافق قرار می گیرد.  

عسکری عنوان کرد: حضور هیأت های تجاری عراق در کهگیلویه و بویراحمد و اعزام هیأت های تجاری استان به این کشور به طور مستمر و پیوسته ادامه داشته باشد. 

وی ابراز داشت: یک کارشناس ویژه در استانداری کهگیلویه و بویراحمد و یک مسئول در اتاق بازرگانی یاسوج برای رسیدگی هر چه بهتر به امور هیأت های تجاری عراق تعیین می شود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: موضوع حذف یا اصلاح تعرفه های گمرکی برای سرمایه گذاران، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی عراق از طریق رایزنی استانداری این استان با دولت پیگیری خواهد شد. 

عسکری اظهار داشت: سرمایه گذاران، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی عراق هر چه زودتر کد اقتصادی کالاهای مورد نظر برای حذف یا اصلاح تعرفه های گمرکی را به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کنند. 

وی افزود: هیأت های تجاری عراق پیشنهادها و راهکارهای لازم برای گسترش روابط اقتصادی با ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد را ارائه دهند. 

عسکری بیان کرد: موضوع اقامت پنج ساله سرمایه گذاران، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی عراق در ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری می شود. 

افزایش صادرات کهگیلویه و بویراحمد به عراق 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اهمیت تجارت خارجی، گفت: افزایش میزان صادرات این استان به عراق علاوه بر کمک به رشد اقتصادی استان در تأمین منابع ارزی و گسترش سرمایه گذاری نیز نقش مهمی دارد. 

کریم روزبهان اظهار داشت: وجود ظرفیت ها و قابلیت های صنعتی و معدنی چشمگیر در کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم برای افزایش میزان صادرات این استان به عراق و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین آنها را فراهم کرده است. 

وی افزود: هم اینک ۲ پتروشیمی بزرگ در شهرهای گچساران و دهدشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیش بینی می شود که پتروشیمی گچساران به زودی و پتروشیمی دهدشت نیز تا ۲ سال آینده تکمیل و افتتاح شود. 

روزبهان عنوان کرد: افتتاح این ۲ پتروشیمی زمینه مناسبی را برای صادرات انواع محصولات پتروشیمی از کهگیلویه و بویراحمد به عراق فراهم می کند. 

وی ابراز داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از روابط تجاری و اقتصادی با عراق و صادرات انواع محصولات غیرنفتی به این کشور استقبال می کند. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این استان به دلیل داشتن تنوع گیاهی، اقلیمی و زیستی از محصولات کشاورزی باکیفیت برخوردار است. 

سید علی معتمدی پور اظهار داشت: آمادگی کامل برای صادرات انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، عسل، دام زنده و ماهی از کهگیلویه و بویراحمد به عراق وجود دارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.