مدیریت بحران خوزستان درخصوص نفوذ توده هوای موسمی مونسون هند در سطح استان اخطار داد

بر اساس هشدار اداره کل مدیریت بحران خوزستان نفوذ توده هوای موسمی مونسون هند، افزایش رطوبت و شرجی، بالا بودن ضرایب ناپایداری، وقوع رگبار همرفتی، رعد و برق و وزش تندبادهای لحظه ای از پیش از ظهر چهارشنبه تا اواخر وقت سه شنبه هفته آینده (۵ لغایت ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱) در اکثر مناطق و بویژه در بعدازظهرها رگبار، رعدوبرق، احتمال ریزش تگرگ، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی و وزش بادشدید همراه با طوفان لحظه ای در مناطق مستعد و کوهستانی شمال شرق، شرق و جنوب شرق و در بقیه مناطق استان رگبار پراکنده، رعدوبرق، وزش باد شدید در برخی نقاط همراه با طوفان لحظه ای و برخاستن گردوخاک همرفتی مورد انتظار است.

بر این اساس آماده باش کامل اعضای ستاد و سایر دستگاههای مرتبط و اﺗﺨﺎذ ﺗﻤﻬﯿﺪات ﻻزم ﺗﻮﺳـﻂ ﻣﺴـﺌﻮلان مربوطه توصیه شده است.

دستور به ابلاغ هشدار مذکور به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران  و سایر دستگاههای مرتبط جهت اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم و انجام اقدامات موردنیاز جهت پیشگیری ، آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی از دیگر موارد این هشدار است.

براساس این اخطاریه اقدامات لازم از سوی مدیریت بحران در قالب ۱۸ بند به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

پیش از این نیزسازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدیدفعالیت بارشی سامانه مونسون در روز پنجشنبه در مناطق شرقی خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

به گزارش ایرنا، مونسون برگرفته از واژه موسم عربی به معنای فصل است. مونسون ها نسیم های دریایی شدید هستند که بخصوص در آسیای جنوبی و بخشهایی از آفریقا دیده می شوند و تقریبا ۶ ماه از سال را از جانب شمالشرقی و ۶ ماه دیگر را از جنوبغربی می وزند.

مولفه غربی باد در مونسون های تابستانی غالب است و آنها گرایش قوی به همگرایی، صعود و ایجاد باران دارند. برعکس، مولفه شرقی باد در مونسونهای زمستانی غالب بوده و اینها گرایش به واگرایی و نشست هوا دارند و سبب خشکسالی می گردند. مونسون های تابستانی و زمستانی هر دو نتیجه ای از اختلافات روند های سالیانه دمای حاکم بر خشکی و دریا هستند.

سرزمین ایران در خاورمیانه قرار دارد و محدود به دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر است. ایران دارای سرزمینی ناهموار است که دور تا دور آنرا کوهستان فرا گرفته و حوضه مرکزی آن مرکب از بیابانها و کوهها است؛ ایران از سطح دریا ارتفاع داشته و در امتداد سواحل شمالی و جنوبی دارای دشتهای ناپیوسته کوچک می باشد. مطالعه مقادیر داده های بارش شهرهای مختلف ایران در ماههای ژوئن تا سپتامبر (از ۱۱ خرداد تا ۸ مهر) طی سالهای ۱۹۶۰ لغایت ۱۹۹۰ نشان می دهند که منطقه جنوبشرقی ایران بواسطه رشته کوههای بشاگرد، کوه جبال بارز و هامون جازموریان، اقلیم مونسونی دارد.

حتی اگر مونسون تابستانی هند قوی باشد، تاثیر آن بر بخشهایی از کویر لوت و دشت کویر مشهود است. بنابراین ایران اساسا دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بوده، اما در امتداد سواحل خزر دارای اقلیم جنب حاره ای و در جنوبشرقی دارای اقلیم مونسونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.