شهریور امسال زمان بهره‌برداری بخشی از تقاطع غیرهمسطح دانشگاه در اهواز

حمید دغاغله روز دوشنبه در نشست شصت و چهارمین جلسه رسمی شورای شهر اهواز در صحن علنی این شورا، با تاکید بر ضرورت تسریع در بهره برداری در تقاطع غیرهمسطح دانشگاه بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار این طرح یک هزار میلیارد ریال طلب دارد ضمن اینکه اتمام آن بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه در قراداد امضا شده میان شهرداری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بر پرداخت بخشی از اعتبار این طرح از طریق تهاتر و به صورت ملک ذکر شده است افزود: برای تکمیل این تقاطع مقرر شده است که شهرداری در چند مرحله ۲۰۰ میلیارد ریال به صورت نقد پرداخت کند ضمن اینکه بقیه طلب پیمانکار در قالب واگذاری ۵۵ پلاک پرداخت شود.

دغاغله با اشاره به مشکل حقوقی زمین هایی که پیش از این به عنوان طلب به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است گفت: با توجه به مشکل زمین‌های داده شده به این قرارگاه در منطقه کوت عبداله، ۵۵ پلاک از فاز پنجم مهر شهر برای تامین اعتبار مورد نیاز این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هر ماه تاخیر در بهره برداری از این طرح هزینه سنگینی به شهرداری برای تعدیل این قرارداد وارد می‌کند، ادامه داد:مجموع اختلاف مبلغ کارشناسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شهرداری اهواز حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای تمام ۷۵ پلاک است که این مبلغ در مقابل تعدیل قرارداد این طرح، ناچیز است.

دغاغله افزود: سنگ اندازی برخی افراد برای یک تا ۲ میلیارد ریال و تاخیر در پرداخت طلب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیانکار طرح تقاطع غیرهمسطح دانشگاه موجب شده است تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال تعدیل به عهده شهرداری افزوده شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های محرومیت زدایی در مناطق محروم شرق و غرب اهواز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: این قرارگاه برای این طرح‌ها نیز ۴۰۰ میلیارد ریال از شهرداری اهواز طلب دارد که با توجه به اینکه در قرارداد آنها بر پرداخت بخشی از این اعتبار به صورت تهاتر ملک تعیین شده، ۲۰ پلاک نیز برای پرداخت به این پیمانکار در نظر گرفته شده است.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: اجرای زیرساخت کوی مهدیس، نور، علوم پزشکی، فرهنگ، ملاشیه و مندلی در اهواز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام و بخشی از این منطقه به مرحله آسفالت رسیده است که پرداخت مطالبه‌های این قرارگاه، موجب تکمیل و بهره برداری از آنها می‌شود.

 

تقاطع غیرهمسطح دانشگاه در اهواز باید هر چه زودتر تکمیل شود

نایب رییس شورای اسلامی شهر نیز در این نشست با اشاره به طرح صدور مجوز ترک تشریفات مزایده ۵۵ پلاک با کاربری مسکونی برای سرعت بخشی در احداث تقاطع غیرهمسطح دانشگاه در اهواز گفت: اگر زمانی که زمین هایی برای تهاتر در اختیار پیمانکار قرار گرفته بود به درستی انجام می‌شد،بهره برداری از این طرح با تاخیر روبه رو نمی شد، و دست شورای شهر امروز بازتر بود.

حجت اله زارع زاده با اشاره به تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع کرونا در ۲ سال گذشته ادامه داد: با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی از مهر سال آینده خیابان های منتهی به تقاطع غیرهمسطح دانشگاه با ترافیک شدید روبه رو می‌شود که سرعت بخشی به بهره برداری از این طرح ضروری است.

 

تذکر و اقناع قانونی عضو شورا

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز در این نشست با تذکر قانونی نسبت به ترک تشریفات برای فروش املاک به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: بر اساس آیین نامه شهرداری‌ها فروش اموال منقول و غیرمنقول تنها از طریق مزایده کتبی قابل پذیرش است.

احمد سراج افزود: بر اساس قانون، فروش اموال منقول و غیرمنقول اگر برای پرداخت بدهی باشد تنها باید به صورت مزایده کتبی و نه از طریق ترک تشریفات انجام شود که توجه به این بند قانونی در بررسی لایجه ترک تشریفات ۷۵ پلاک به این قرارگاه برای طلب آن در طرح های محرومیت زدایی و طرح تقاطع غیرهمسطح مورد توجه باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز در ادامه این نشست با توضیحات مسوولان حقوقی شهرداری نسبت به رعایت الزام‌های قانونی در تدوین این لایحه و معیار بودن آیین نامه شهرداری تهران برای تمام کلانشهرها از جمله اهواز، بر دقت شهرداری به الزام قانونی در تدوین این لایحه قانع شد.

 

تصویب لایحه بسته پشتیبانی و حمایتی از سازندگان مسکن در اهواز

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز نیز با اشاره به لایحه بسته پشتیبانی و حمایتی از سازندگان مسکن در اهواز گفت: این بسته حمایتی همه ساله در ۲ مقطع و به طور معمول در ایامی از سال که ساخت و ساز در شهر با رکود روبه رو می‌شود، تدوین و اجرایی می‌شد که در بسته جدید این حمایت ها در طول سال اعمال می شود.

هدایت اله زارع زاده با بیان اینکه قیمت پایه سال ۱۴۰۰ به عنوان مبنای محاسبه این لایجه در نظر گرفته شده است افزود: این تخفیف ها در بازه زمانی یکم شهریور تا ۳۰ مهر ۵۰ درصد، و از یکم آبان تا ۳۰ آذر ۲۵ درصد و در بازه یک دی تا ۳۰ بهمن ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه این لایحه مشمول عوارض از جمله عوارض پارکینگ نمی شود ادامه داد: همچنین موضوع این لایحه برای مودیان حقیقی بوده و مودیان حقوقی مشمول این تخفیفات نمی‌شوند.

زارع زاده بیان کرد: این تخفیف‌ها بر روی افزایش عوارض داده شده است نه بر روی اصل عوارض به همین دلیل تناقضی میان افزایش عوارض و اعمال تخفیف های حمایتی وجود ندارد.

وی افزود: به دلیل اصلاح شیوه منطقه بندی و واقعی سازی عوارض، جهش هایی در برخی از نرخ ها ایجاد شده است که برای اینکه این جهش به صورت ملایم انجام شود، این بسته حمایتی در قالب لایحه به شورا ارایه شده است.

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست با اشاره به لایحه بسته پشتیبانی و حمایتی از سازندگان مسکن در اهواز گفت: اینکه شهرداری در لایحه‌ای عوارض را گران و از طرفی این عوارض را در لایحه دیگر می‌بخشد نوعی تناقض است.

سید محمد جواد رضوی ادامه داد: هدف از این تخفیف‌ها پاداش و تشویق برای سارندگان است ولی اگر این پاداش ها مستمر باشد به یک رویه تبدیل می‌شود و این پاداش در واقع تبدیل به یک حق می‌شود.

وی افزود: غیر از پاداش‌های مالی، پاداش‌های غیرمالی از جمله تسریع در فرآیند صدور مجوزها باید در دستور کار باشد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز در این نشست با اشاره به لایحه بسته پشتیبانی و حمایتی از سازندگان مسکن در اهواز گفت: موارد بسیاری وجود دارد که شهروندان عوارض را به امید گرفتن تخفیف پرداخت کرده‌اند ولی به دلیل تغییر مسوول وعده دهنده، موضوع تخفیف از دستور کار خارج شده و موجب سرگردانی سرمایه گذار شده‌ است.

سید ناصر مهداوی افزود: بسته حمایتی برای پشتیبانی از سرمایه گذاران در حوزه ملک در اهواز خوب است ولی باید این بسته حمایتی دارای تضمین باشد تا در صورت تغییر مدیران شهرداری که در اهواز هیچ تضمینی هم وجود ندارد، این حمایت‌ها و تخفیف‌ها با روی کار آمدن مدیران جدید هم ادامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدت زمان صدور پروانه به مودیان طولانی است گفت: این اطاله رسیدگی به پرونده‌ها مشکلاتی برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است که رفع این موضوع باید در دستور کار باشد.

مهداوی با اشاره به حرکت کلانشهرهای کشور برای برون سپاری پروانه‌های ساخت بیان کرد: برون سپاری صدور پروانه جلوی فساد مالی در مناطق شهرداری را می‌گیرد ضمن اینکه موجب سرعت در صدور این پروانه شده است.

در این نشست لایحه بسته پشتیبانی و حمایتی از سازندگان و سرمایه گذاران فعال در حوزه مسکن و همچنین کلیات طرح صدور مجوز ترک تشریفات مزایده ۵۵ پلاک با کاربری مسکونی برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه و ۲۰ پلاک برای پروژه محرومیت زدایی به بهره برداری رسید.

همچنین در این نشست لایحه دو فوریتی بیمه تکمیلی شهردرای اهواز با بیمه سرمد به تصویب اعضای شورای شهر اهواز رسید.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.