درخواست هواپیمای آبپاش برای اطفای حریق در هورالعظیم

محمدجواد اشرفی روز دوشنبه در گفت وگو با بخش خبر شبکه خوزستان، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی گسترده در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بخش عراقی هورالعظیم کاملا خشک شده و بیش از ۲۲ هزار هکتار از آن نیز دچار حریق شده است.

 

درخواست هواپیمای آبپاش برای اطفای حریق در هورالعظیم

وی افزود: دودی که در شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان و تاحدودی خرمشهر و اهواز ملاحظه می‌شود مربوط به این آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم است.

اشرفی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در خاموش کردن این آتش سوزی کمک کنیم، اضافه کرد: با وزارت امور خارجه برای پیگیری موضوع از کشور عراق و درخواست تامین هواپیمای آبپاش و صدور مجوز برای اطفای حریق در کشور عراق صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، دود ناشی از آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم از خرداد ماه، برخی شهرهای خوزستان را تحت تاثیر قرار داده که بیشترین نارضایتی در شهرستان مرزی هویزه و شهر رفیع از توابع این شهرستان گزارش شده است.

در روزهای اخیر ویدیوهایی از دود غلیظ در شهر رفیع و آتش سوزی در اطرف دایک مرزی در نزدیکی پاسگاه مرزبانی منتشر شده است.

تالاب مرزی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده‌ است.

یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. در تابستان سال ۹۷ نیز که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور پارسال نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای دومین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو است و در ماه‌های اخیر تقریبا هیچ آبی از این رودخانه وارد هورالعظیم نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.