آخرین وضعیت جلال مقامی بعد از گلایه‌هایش درباره معیشت

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، روز گذشته جملاتی از جلال مقامی، پیشکسوت اجرا و دوبله منتشر شد که بازخوردهای زیادی داشت. این هنرمند گفته بود: «از غذایم می‌زنم تا دارو بخرم! گیج شده‌ام! مگر قرار است چقدر عمر کنم؟ شاید، هفت، هشت ماه دیگر رفته باشم. نباید اینقدر دستم تنگ باشد که آبروی هشتاد ساله‌ام برود.»

پیام هاشم‌پور، یکی از بستگان جلال مقامی و مدیر برنامه‌های وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: آقای مقامی رابطه استخدامی با هیچ سازمانی نداشتند و به صورت قراردادی فعالیت می‌کردند. چند سال پیش از طرف خانه سینما بیمه هنرمندان و نویسندگان شدند که نوعی بیمه خویش فرماست. ایشان خودشان چندین سال حق بیمه را واریز کردند و با ده سال بازنشسته شدند. صداوسیما هم با عنوان طرح سپاس مساعدتی داشت که به صورت حقوق پایه‌ای بود. صندوق اعتباری هنر هم در دو سه سال اخیر به اندازه‌ای که بودجه شان اجازه می‌داد کمک می‌کرد.

آخرین وضعیت جلال مقامی بعد از گلایه‌هایش درباره معیشت

مساعدت تلویزیون ملغی شد

وی افزود: در خردادماه امسال دستورالعملی آمد که هر فردی فقط از یک جا می‌تواند بازنشسته شود. از این رو مساعدت تلویزیون ملغی شد. البته آقای قرایی، مدیرکل سازمان صداوسیما به دیدار استاد مقامی آمدند و قول دادند که این مشکل برطرف شود. هر دو حقوق به اضافه کمک صندوق اعتبار هنر یک شرایط حداقلی را برای معیشت فراهم می‌کند. آقای مقامی هنرمندی هستند که همیشه به کم قانع بودند و هیچ وقت شکایتی نداشتند. حذف هر کدام از این حقوق‌ها معیشت ایشان را دچار مشکل می‌کند. معلوم است که برای هر فردی مسائل درمانی بر خورد و خوراک مقدم است. به همین خاطر ایشان آن حرف‌ها را گفته‌اند. البته صحبت‌های آقای مقامی به صورت کامل منعکس نشده است.

هاشم‌پور با اشاره به این‌که وزارت ارشاد به جلال مقامی نشان درجه یک هنری در رشته گویندگی را اعطا کرده که معادل مدرک دکتراست بیان کرد: با توجه به این رتبه، صندوق اعتباری هنری ماهانه مبلغی را به حساب ایشان واریز می‌کند. همه این مبالغی که واریز می‌شود کف حقوق است و مجموع تمام دریافتی ایشان کمتر از هشت میلیون تومان است. استاد مقامی با همین هزینه‌ها زندگی می‌کنند و نیاز مالی ندارند.

وی ادامه داد: استاد مقامی گپ و گفت دوستانه ای با یکی از کارمندان روابط عمومی صداوسیما داشتند و شرایطی که گفتند مربوط به یک هفته قبل و پیش از جلسه با مدیرکل روابط عمومی این سازمان است است. البته تا این لحظه تغییری ایجاد نشده؛ ولی عزیزان قول مساعد دادند که مشکلات حل شود. اگر بخشی از حقوق یک نفر را حذف کنند، مسلما دچار مشکل می‌شود.

به گزارش ایرنا، جلال مقامی (زاده ۲ مرداد ۱۳۲۰) دوبلور، گوینده، مدیر دوبلاژ و بازیگر پیشکسوت است. وی به دلیل اجرای برنامهٔ دیدنی‌ها نیز شهرت دارد. مقامی از سال ۱۳۴۴ در فیلم‌های سینمایی به ایفای نقش پرداخت و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.