اعلام آماده باش در خوزستان در پی احتمال وقوع سیلاب در ۱۰ شهرستان استان

شهاب صدیقی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی در خوزستان، افزود: طبق گزارش هواشناسی، احتمال آبگرفتگی معابر، فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها و وقوع سیلاب در شهرستان‌های اندیکا، باغملک، ایذه، رامهرمز، هفتکل، رامشیر، امیدیه، آغاجاری، بهبهان و هندیجان پیش بینی شده است.

وی هشدار هواشناسی خوزستان مبنی بر بارش باران، وزش باد، صاعقه و گرد و غبار در شرق خوزستان را یادآور شد و اضافه کرد: پیرو هشدار هواشناسی، امروز با دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران نشست اضطراری برگزار کردیم و دستور آماده باش ستادهای بحران شهرستان‌ها صادر شده است.

صدیقی همچنین به شهروندان به ویژه گردشگران و عشایر و روستاییان، توصیه کرد تا از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌های فصلی، مسیل‌ها، سیلاب‌برها خودداری کنند و به دلیل احتمال وقوع صاعقه و بارش باران، در ارتفاعات و کوهستان حضور پیدا نکنند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌هایی که از سطح حادثه و نوع اتفاقاتی که احتمال وقوع آن می‌رود، شرح وظایف دستگاه‌های مختلف و الزامات و نیازها اعلام و به اعضای ستاد مدیریت بحران تاکید شده که با حساسیت بالایی به این موضوع‌ها رسیدگی کنند که از جمله آنها بررسی نقاط حادثه‌خیز و حضور گردشگران و عشایر و افراد در حاشیه مسیل‌ها است.

وی گفت: هلال احمر و امور عشایر مکلف شده‌اند، از امروز نسبت به دادن چادر و آذوقه مازاد به عشایری که در ارتفاعات حضور دارند، اقدام کنند.

صدیقی بیان کرد: شبکه استانی صدا و سیما نیز ملزم شده است که هشدارهای لازم را به شهروندان داده و به صورت زیرنویس اعلام کند تا از بروز حوادث احتمالی در روزهای آینده پیشگیری شود.

وی یکی از دلایل تلفات جانی در سیلاب اخیر در استان فارس را نبود اطلاع رسانی کامل و بی‌اعتمادی مردم نسبت به هشدارها بیان کرد و گفت: برای پیشگیری از حوادث مشابه تلاش شده است که از طریق فرمانداری‌ها و رسانه‌ها هشدارهای لازم داده شود.

بر اساس این گزارش، اداره کل هواشناسی خوزستان، نسبت به نفوذ توده موسمی مونسون هند، افزایش رطوبت و شرجی، وقوع رگبار همرفتی، رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای از فردا چهارشنبه تا سه‌شنبه آینده هشدار داده است.

بر اساس هشدار اداره کل مدیریت بحران خوزستان نفوذ توده هوای موسمی مونسون هند، افزایش رطوبت و شرجی، بالا بودن ضریب ناپایداری، وقوع رگبار همرفتی، رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای از پیش از ظهر چهارشنبه تا اواخر وقت سه شنبه هفته آینده (۵ تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۱) به ویژه در مناطق مستعد و کوهستانی شمال شرق، شرق و جنوب شرق خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر کرده است. در پی این هشدار، اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با صدور اخطاریه، آماده باش کامل اعضای ستاد مدیریت بحران را اعلام کرده است.

بارندگی شدید ۳۱ تیر در شهرستان‌های نی‌ریز، سلطان شهباز استهبان و داراب در استان فارس، وقوع سیلاب و جان باختن ۲۳ نفر را به دنبال داشت.

همچنین سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه موسوم به مونسون در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان تا فردا چهارشنبه هشدار داده است.

مونسون‌ها نسیم‌های دریایی شدید هستند که به ویژه در آسیای جنوبی و بخش‌هایی از آفریقا دیده می‌شوند و تقریبا ۶ ماه از سال را از جانب شمال شرقی و ۶ ماه دیگر را از جنوب غربی می‌وزند.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.