فروش املاک مازاد آموزش و پرورش برای تکمیل پروژه‌های مدرسه‌سازی

علی قربانی در نشست مشترک مسئولان مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش و نوسازی مدارس خوزستان اظهار کرد: بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۷۰۰ فضا اعم از آموزشی و اداری به آموزش و پرورش استان خوزستان تعلق دارد و هرگاه آسیب و بلایای طبیعی رخ می‌دهد همیشه آموزش و پرورش در صدر آسیب‌ها است. در هر شهرستان بیش از ۳۰۰ فضا متعلق به آموزش و پرورش است و مدیریت این فضاها قبل از بحران و بعد از آن، برای دولت چالش است.

وی افزود: در خصوص کیفیت این ساختمان‌ها آمارهای مختلفی در سطح کشور وجود دارد؛ ۳۰ درصد از مدارس ما باید تخریب و مجددا احداث شوند. البته منظور این نیست که مدارسی وجود دارند که سقف آن‌ها هر آن ممکن است تخریب شود، وضعیت اصلا این گونه نیست بلکه به این معنا است که باید برنامه‌ریزی کنیم و در سال‌های آینده آن‌ها را نوسازی کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: مدارس ۱۲ تا ۱۵ کلاسه‌ای که به تازگی احداث شده‌اند، طبق استانداردهای مدنظر ما هستند. امیدواریم با کمک خیرین مدرسه‌ساز بتوانیم در ساخت مدارس بعدی نیز به استاندارد مدنظر برسیم اما این کار نیاز به اعتبارات هنگفت دارد که با توجه به شرایط فعلی از توان دولت خارج است.

قربانی ادامه داد: برای حل مشکلات، ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد؛ اولین ظرفیت شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان‌ها است و از تمام دستگاه‌های عضو شورای آموزش و پرورش باید برای حل مشکلات استفاده کرد، مثلا در سال‌های گذشته شهرداری‌ها در زیباسازی و رنگ‌آمیزی مدارس کمک می‌کردند اما اکنون خود را کنار کشیده‌اند.

وی عنوان کرد: یک ظرفیت جدید نیز وجود دارد و آن هم فروش املاک مازاد است؛ در هر شهرستان حداقل پنج شش فضا داریم که برای تجارت مناسب هستند و مدرسه نیستند؛ نیاز است این املاک شناسایی شوند و با فروش این املاک، پروژه‌های مهم و حیاتی در همان شهرستان اجرا شود.

رتبه اول خوزستان در پویش جدید طرح آجر به آجر تا امروز

زیبا صالح‌پور رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خوزستان نیز در این نشست گفت: سه پویش طرح آجر به آجر را پشت سر گذاشته‌ایم و پویش چهارم نیز آغاز شده است. در پویش اول استان خوزستان رتبه چهارم را در جذب اعتبارات بیشتر به دست آورد و در پویش دوم خوزستان درخشید و به یک‌باره رتبه اول را به دست آورد. هدف افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و آشنایی  عموم با این طرح  و ایجاد فرهنگ ایثار بود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در پویش سوم نیز استان خوزستان همچنان رتبه اول خود را در کشور حفظ کرد. پویش کنونی نیز پویش حضرت ثامن‌الحجج هست و قرار است در آن هشت مدرسه استثنایی در کشور ساخته شود. در این پویش نیز تا امروز استان خوزستان رتبه اول را به دست آورده است و نباید این رتبه را از دست دهیم.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خوزستان گفت: سند تحول بنیادین، شش نظام‌نامه دارد که یکی از این نظام‌نامه‌ها مربوط به مشارکت ها است. این نظام‌نامه‌ها مسیر تحولی بنیادین  آموزش و پرورش را در بر دارد و هدف، دعوت از نیکوکاران برای مدرسه‌سازی است. استان خوزستان خوشبختانه توانسته بیش از بقیه استان‌ها مدرسه بسازد اما نسبت به آنچه که باید باشیم هنوز فاصله داریم پس باید شتاب خود را افزایش دهیم. دولت وظیفه مدرسه‌سازی دارد و اعتبارات در هر صورت مشخص هستند اما آنچه که نیاز است زمینه‌سازی برای حضور نیکوکاران و به سراغ آن‌ها رفتن و حفظ کردن‌شان است.

صالح‌پور یادآور شد: برای حل مشکلات آموزش و پرورش باید دست به دست هم دهیم و انتظار داریم شاهد تحول باشیم؛ اولین قدم نیز تشکیل مجامع خیرین در شهرستان‌ها است.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.