پیگیری آتش‌سوزی در هورالعظیم از طریق وزارت امور خارجه

مهدی رفیعی دهکردی در بازدید از دایک مرزی تالاب هورالعظیم در هویزه که به منظور بررسی آخرین وضعیت تالاب و آتش‌سوزی‌های مستمر تالاب هورالهویزه در  کشور عراق با همراهی اعضای شورای تامین هویزه انجام شد، اظهار کرد: با توجه به منشاء دود و وقوع آتش‌سوزی در هورالهویزه کشور عراق و تاثیر بر سلامت ساکنین شهرهای حاشیه تالاب هورالعظیم، مراتب از طریق مقامات عالی رتبه نظام و وزارت امور خارجه و رایزنی با سفارت عراق پیگیری خواهد شد.

وی همچنین از تلاش‌های اداره محیط زیست شهرستان، حضور میدانی مستمر و پایش روزانه تالاب هورالعظیم به وسیله تصاویر ماهواره‌ای تشکر کرد.

محمد ساکی رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه نیز در این بازدید توضیحاتی در خصوص میزان آبگیری تالاب، مساحت و وسعت آتش‌سوزی‌های تالاب هورالهویزه و موقعیت آتش‌سوزی‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

در این بازدید از مخازن یک و دو و دایک مرزی بازدید شد.

تالاب هورالهویزه عراق از اوایل خردادماه به دلیل خشکسالی در حال سوختن است که دود ناشی از این آتش‌سوزی شهرهای مرزی حاشیه تالاب شامل شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، اهواز و حمیدیه را درگیر کرده است.

تالاب هورالعظیم یکی از وسیع‌ترین تالاب‌های کشور است که در عراق با نام تالاب هورالهویزه شناخته می‌شود و در  انتهای رود کرخه واقع در دشت‌آزادگان و هویزه قرار گرفته است.

تالاب هورالعظیم خوزستان مجموعا ۱۱۸ هزار هکتار مساحت دارد که تنها یک‌سوم از آن در ایران و بقیه مساحت آن در عراق قرار گرفته است.

آب مورد نیاز این تالاب از رودهای کرخه، اروند و دویرچ تهیه می‌شود و عمق آن در بخش‌های مختلف متفاوت است.

تالاب هورالعظیم پوشش گیاهی منحصر به فردی نیز دارد. در سراسر این تالاب گیاهانی همچون نیلوفر آبی، نی، تیره تیزک و … دیده می‌شوند که در سطح آب شناور هستند. در بخش ساحلی نیز گیاهانی همچون کاهوی وحشی، سورمه و کاگله روییده‌اند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.