هاشمی رفسنجانی: واسطه‌گری کشورهای عربی را نمی‌پذیریم

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا، گفت‌وگوی علی اکبر هاشمی رفسنجانی ۲۳ فروردین ۱۳۶۰ با نشریه عربی الموقف العربی انجام شده است که بخش مربوط به جنگ تحمیلی از آن در پی می آید.

استراتژی شما در این جنگ چیست؟ اگر بتوانید نیروهای عراق را از خاک خود بیرون برانید وارد سرزمین‌های عراق خواهید شد؟

ما سرزمین عراق را نمی‌خواهیم و به یک وجب از خاک آن هم چشم طمع ندوخته‌ایم. اگر نیروهای ما توانستند نیروهای عراقی را عقب برانند در مرز دو کشور مستقر خواهند شد. ما ترجیح می‌دهیم رژیم عراق سرنگون شود و برای این منظور، همه امکانات خود را در اختیار این ملت می‌گذاریم. چنانچه ملاحظه کنیم ورود به سرزمین‌های عراق یک وظیفه شرعی برای سرنگونی رژیم بعث است دریغ نخواهیم کرد. این تنها بهای قربانیان بی‌گناه جنگ ناجوانمردانه عراق علیه اسلام است.

برخی محافل می‌گویند که کشورهای خلیج [فارس] به ویژه عربستان آماده‌اند تا در مقابل برقراری آتش‌بس و نشستن پشت میز مذاکره، کلیه خسارت‌های ایران را جبران کنند. آیا شما حاضرید این پیشنهاد را بپذیرید؟

مسئله، مسئله ضرر یا منفعت نیست؛ مسئله حق و باطل است، مسئله اسلام و کفر است. پول نمی‌تواند این قربانیان بی‌گناهی را که در جنگ جان خود را ازدست‌داده‌اند بازگرداند. تنها چیزی که جبران‌کننده و مناسب است سقوط صدام و برقراری حکومتی مردمی – اسلامی در عراق است.

در چند ماه گذشته مخالفان رژیم عراق عملیاتی در اروپا انجام دادند و سازمان پیکار اسلامی به عنوان یک نیروی ضدرژیم عراق ظاهر شد. پاسخ شما به اتهاماتی مبنی بر این که تهران به این سازمان و دیگر مخالفان رژیم عراق کمک می‌کند چیست؟

ما از همه نیروهایی که برای سرنگونی رژیم عراق فعالیت می‌کنند پشتیبانی می‌کنیم.

در صورتی که با بغداد به توافق برسید حاضرید از کمک به نیروهای مخالف صدام دست بردارید؟

ما نمی‌خواهیم در سایه رژیم فعلی عراق به هیچ توافقی با بغداد برسیم. همه می‌دانند که صدام حسین توسط میانجی‌ها پیشنهاد کرد تا طبق مفاد قرارداد الجزایر و بدون هیچ قید و شرطی عقب‌نشینی کند؛ ولی ما این پیشنهاد را رد کردیم. مادامی که رژیم فعلی عراق [صدام حسین] طرف دوم قرارداد باشد با هرگونه توافقی مخالفت خواهیم کرد.

شما چه چیزی غیر از قرارداد الجزایر می‌خواهید؟ آیا سرزمین‌های دیگری از عراق را می‌طلبید؟

ما سرزمین‌های عراق را نگرفته‌ایم تا سرزمین‌های دیگری هم بخواهیم. هدف ما سرنگونی صدام است و این امر باید تحقق پیدا کند. قرارداد الجزایر ممکن است چهارچوب خوبی برای توافق باشد ولی این توافق بایستی با ملت عراق و پس از پیروزی امضا گردد نه با رژیم فعلی عراق.

منبع: مصاحبه‌های هاشمی رفسنجانی، دفتر نشر معارف انقلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.