ضرورت انتقال شرکت کربن، لوله‌سازی اهواز و آسفالت شادگان به خارج حریم شهرها

محمدجواد اشرفی در کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا و تدوین انتقال واحدهای آلاینده صنعتی به خارج از حریم شهرها، با تاکید بر لزوم خارج شدن صنایع آلاینده از حریم شهرها افزود: بحث خروج کارخانه کربن ایران از محدوده شهر اهواز یکی از مهمترین اقدامات در زمینه کاهش آلودگی صنعتی کلانشهر اهواز است.
وی از مسوولان شهرک صنعتی شماره پنج اهواز خواست تا در زمینه جابجایی این واحد همکاری لازم را داشته باشند.
اشرفی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در سلامت مردم و حفاظت از محیط زیست، خارج کردن این صنایع از حریم شهری است و باید تلاش کنیم تا در راستای کاهش آلودگی و جلوگیری از تردد خودروهای سنگین و ترافیک و منظر زیبایی شهری بتوانیم این صنایع را به خارج از حریم شهر انتقال دهیم.
اشرفی اضافه کرد: باید در این نشست نسبت به تدوین شیوه نامه و اجرایی شدن انتقال سه واحد صنعتی بزرگ، همچون شرکت کربن ایران، لوله‌سازی اهواز و آسفالت شادگان به خارج از حریم شهری برنامه ریزی کنیم که هرچه سریع‌تر زمینه خروج فراهم شود.
وی با اشاره به جابجایی و جانمایی جدید شرکت کربن ایران در شهرک صنعتی شماره پنج از مسوولان شهرک صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خواست تا زمینه انتقال را فراهم آورند.
اشرفی افزود: در برنامه جابجایی این صنایع، باید سلامت مردم و حفظ محیط زیست را بر منافع سازمانی و دیگر موارد ترجیح داده و اولویت با سلامت مردم باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین خواستار سرعت بخشیدن به پروژه‌های جمع آوری گاز فلرهای نفتی و کاهش مشعل سوزی شد و ادامه داد: باید جلوی سرمایه سوزی و هدر رفت انرژی در این حوزه نیز گرفته شود.
معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده و احاطه شهر اهواز توسط صنایع، زندگی در شهر اهواز و خیلی از شهرهای استان مشکل و برای مردم سخت شده است.
محمد خانچی درباره برنامه جمع‌آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از مشعل سوزی، با بیان اینکه باید نگاهی جهادی پیگیر اجرای این پروژه‌ها شود، خواستار شتاب بخشی و جبران عقب افتادگی‌ها در این حوزه شد.
وی درباره جابجایی شرکت کربن ایران و تسهیل زمینه جابجایی گفت: باید در یک نشست جداگانه و تخصصی، پروژه این انتقال بررسی و اجرایی شود.
خانچی از مسوولان شرکت کربن ایران و مسوولان شهرک صنعتی شماره پنج اهواز خواست تا با توجه به نبود توجیه‌پذیری جانمایی این واحد صنعتی در دل شهر اهواز با جدیت بیشتر، پروژه انتقال را پیگیری و اقدام کنند.
وی با بیان اینکه جابجایی باید براساس رعایت دستورالعمل‌های زیست محیطی انجام شود، اظهار امیدواری کرد تا در برنامه‌ سفرهای استانی رییس جمهور ، آغاز کار جابجایی شرکت کربن ایران نیز جزو پروژه‌ها قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن دی پارسال گفته بود: ۱۲ هزار میلیارد ریال برای جابه‌جایی شرکت کربن ایران به خارج از شهر اهواز به عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به خوزستان اختصاص یافته است.
شرکت کربن ایران به عنوان تولید کننده دوده صنعتی در سال ۱۳۵۳ در اهواز آغاز به کار کرد و بیش از ۱۰ سال است که به دلیل قرار گرفتن در حریم شهری، انتقال آن مصوب شده است.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.