ماشین‌آلات قدیمی، سدی در مسیر توسعه معدن و صنایع معدنی

آرمین سلطانیه با اشاره به برگزاری نمایشگاه معدن و ظرفیت بالای استان در این حوزه، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه فرصت  بزرگ و خوبی برای  ارتباط و تبادل بین معدن‌کاران و جامعه معدنی که تولیدکنندگان را نیز شامل می‌شود، خواهد بود.

وی با بیان اینکه صنایع زیردست تاثیر خوبی در تکمیل زنجیره خواهند داشت، افزود: اصطلاح معدن تنها شامل معدن‌کاری نیست؛ چرا که بخش اول زنجیره محسوب شده و فرآیند استخراج و فرآوری ماده معدنی، سپس تبدیل آن به ارزش‌افزوده، می‌تواند تکمیل‌کننده این  زنجیره  باشد.

سلسانی با اشاره به زنجیره معدن‌کاری در استان و تلاش برای احداث واحدهای فرآوری، اضافه کرد: خوشبختانه مسئله خام‌فروشی در استان کمرنگ‌تر شده است؛ اتفاق مهمی که به دنبالش هستیم، این است که بهره‌برداران خرد و کوچک مقیاس، تبدیل به بهره‌برداران بزرگ با فعالیت گسترده شوند؛ علاوه بر تکمیل زنجیره، ظرفیت تولیدی استان با افزایش مواجه شده و این امر مشکلات معارضان محلی و بهره‌برداران را کمتر خواهد کرد.

وی در ارتباط با نوسازی ماشین‌آلات معدنی، ادامه داد: در حال حاضر بیشتر ماشین‌آلات معدنی در استان فرسوده بوده و عمر بالای ۲۰ سال دارد، از طرفی با وجود وارداتی بودن بیشتر ماشین‌آلات بعد از معیوب شدن آن‌ها، امکان جایگزینی قطعه جدید یا ممکن نمی‌شود و یا اینکه به سختی میسر خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه گمرگ استان تخصصی نیست، اضافه کرد: علاوه بر مسائل بانکی، جابه‌جایی ارز و تحریم، در کمرگ استان مشکل داریم؛ چرا که بعضاً تعارض منافع مشکل‌ساز شده است؛ یک شرکت معدنی در استان بیش از ۵۰ روز برای برخی استعلامات واهی منتظر ماشین‌آلات به‌روزی بوده که به توسعه معدن استان کمک شایانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اکتشافات پهنه‌های معدنی در استان نسبت به میانگین کشوری پایین است، ابراز کرد: ما دغدغه‌ای جز پیشرفت و توسعه کشور نداریم؛ توسعه استان و کشور مرهون توسعه صنعت و معدن است.

سلسانی بیان کرد: در خانه معدن زنجان قرار است کمیسیون‌های تخصصی و مجزایی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری تعریف کنیم تا بتوان با کاهش قیمت تمام شده مواد معدنی، از فشار هزینه‌های بالای معدن‌کاری کاست. متاسفانه در اغلب معادن ایران اکتشافات به صورت عمقی نبوده و بیشتر اکتشافات سطحی صورت گرفته که امیدواریم با استراتژی مشخصی میزان اکتشافات معدن‌کاران بخش خصوصی زنجان را افزایش دهیم.

رئیس خانه معدن زنجان با بیان اینکه بخش‌های معدن و معدن‌کاری استان دارای مشکلات مختلفی بوده که بیشترین آن‌ها مربوط به منابع طبیعی است، ادغان کرد: برنامه ما حل مشکل بخش معدن با منابع طبیعی و معارضان است؛ چرا که تغییر نگاه آن‌ها سبب می‌شود مانع بزرگ معدن‌کاری در استان برداشته شود. تعطیلی طولانی مدت معادن به هیچ وجه برای فعالان معدنی توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل باید صدای معدن‌کاران، الخصوص بخش خصوصی و حتی معارضان محلی شنیده شود.

وی با انتقاد از اینکه حقوق دولتی که معادن مکلف به پرداخت آن هستند صرف روستاها و راهسازی استان نمی‌شود، تصریح کرد: معدن‌گر، تخریب‌گر نیست، بلکه به دنبال اشتغال‌زایی بوده و تامین‌کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع است.

سلسانی با اشاره به حق‌الارض و عوارض‌ها در بخش معدن به خصوص دریافت یک درصد از فروش، تشریح کرد: یکی از دلایل هزینه‌های بالای معدن‌کاران، وضع این نوع مالیات‌ها است که سبب شده انگیزه سرمایه‌گذاری در معادن کشور کاهش پیدا کند.

وی قطعی برق، افزایش تعرفه آب و گاز، همچنین کمبود نیروی متخصص و افزایش تعرفه‌های حمل و نقلی را از دیگر مشکلات معدن‌کاران دانست و اظهار کرد: دلیل اجرای قانون گوَن در استان به این خاطر است که بسیاری از معادن به دلیل نداشتن امکان اکتشاف سینه‌کار جدید پس از اتمام سینه‌کار دارای پروانه، متوقف می‌شود و در نهایت با باطله‌برداری، مدت کوتاهی را فعال می‌مانند.

سلسانی با انتقاد از اینکه پاسخ به استعلامات در استان نزدیک به یک درصد است، یادآور شد: یکی دیگر از دلایلی که سبب کاهش فعالیت و یا تعطیلی معادن در استان زنجان  می‌شود، هزینه بالای استخراج و مواد اولیه (در کل تولید) است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای به مجلس ارائه شده که منابع‌طبیعی همانند محیط‌زیست چهارگانه گشته و امکان اکتشاف در مناطق اعلامی داده شود؛ چرا که این مسئله، از جمله مشکلات و قوانین دست و پاگیر برای معدن‌کاران بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.