گره کور خروج شهرداری اهواز از فهرست سیاه تسهیلات بانکی باز می‌شود

مهدی آذربایجانی روز چهارشنبه در نشست شصت و پنجمین نشست رسمی شورای اسلامی کلانشهر اهواز در صحن علنی این شورا، افزود: سال ۱۳۸۴ شهرداری اهواز وامی به مبلغ ۱۶ میلیون دلار معادل ۷۰ میلیارد ریال از بانک ملت دریافت کرد که به دلیل اینکه بازپرداخت این تسهیلات به موقع انجام نشد مشکلات جدی برای این شهرداری ایجاد شد.

وی ادامه داد: چون این وام به صورت ارزی بود شهرداری موظف به بازپرداخت اصل و جریمه آن به صورت ارزی بوده که برای تسویه این وام اکنون به مبلغی بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیون ریال نیاز است.

معاون شهردار اهواز افزود: بازپرداخت نشدن اصل، سود و جریمه این وام موجب قرارگرفتن شهرداری اهواز در فهرست سیاه بانکی شد که بر اساس آن این شهرداری نه تنها امکان گرفتن تسهیلات بانکی، بلکه امکان استفاده از سایر تسهیلات مالی از جمله انتشار اوراق مشارکت نیز نداشت که این موضوع چالش جدی برای این شهر ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل اهمیت تسویه این وام نشست‌های متعددی با مدیران بانک ملت انجام شد، گفت: با همکاری خوب مدیران بانک ملت و همچنین نقش آفرینی مثبت نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تبدیل بدهی دلاری به ریالی شهرداری که تاکنون بانک زیربار آن نمی‌رفت، محقق شد.

آذربایجانی ادامه داد: همچنین ۵۰ درصد از جرایم این تسهیلات مشروط به پرداخت ۹۰۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و پرداخت بقیه آن در قالب چهار قسط، توسط بانک تخفیف داده شد.

معاون شهردار اهواز کمک مسوولان بانک ملت به شهرداری اهواز برای رفع مشکل این تسهلات را بی‌سابقه دانست و گفت: علاوه بر این حدود یک هزار میلیارد ریال دیگر از این تسهیلات نیز توسط این بانک به شهردرای اهواز تخفیف داده شد.

وی با اشاره به لایحه ۲ فوریتی گرفتن وام ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از بانک شهر برای تسویه وام بانک ملت افزود: با توجه به اینکه این توافقات زمان دار است به همین دلیل این لایحه به صورت دوفوریتی به شورا داده شده است.

آذربایجانی با بیان اینکه گرفتن چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده است گفت: این لایحه برای گرفتن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش یکساله و نرخ سود ۱۸ درصد از بانک شهر است.

وی در ادامه با اشاره به تخصیص ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در بخش قطار شهری اهواز، بازآفرینی بافت فرسوده شهری و اتوبوس توسط دولت ادامه داد: تاکنون شهر اهواز از این اوراق بی بهره بود که با توجه به اینکه ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق را دولت پرداخت می‌کند این اوراق کمک بسیاری به مدیریت شهری است.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز در ادامه این نشست اقدامات شهردار اهواز برای حل مشکل وام بانک ملت این شهرداری را قابل تقدیر دانست و گفت: شهردار و معاون مالی شهرداری اقدام بزرگی برای بازپرداخت تسهیلات اخذ شده این شهرداری انجام داده‌اند.

سیاوش محمودی افزود: گره کور شهرداری اهواز با این کار بزرگ باز می‌شود که می‌تواند در گرفتن تسهیلات کمک بزرگی به مدیریت شهری شود.

لایحه ۲ فوریتی اخذ وام ۲ هزار میلیارد ریالی از بانک شهر برای تسویه وام بانک ملت با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر اهواز در دستور کار این شورا قرار گرفت که در نهایت با رای مثبت اعضا به تصویب رسید.

لایحه ترک تشریفات برای ترمیم ، بازسازی و تعمیر پل شم فولاد و همچنین ترک تشریفات برای تسهیل در ترمیم نوارهای حفاری شبکه فاضلاب شهری در برنامه تعاملی با آبفا از دیگر لوایحی بود که در این نشست به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

لایحه دو فوریتی انتشار یک هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس‌های شهری به منظور ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز از دیگر لوایحی بود که با تصویب اعضای این شورا در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.