آن روی بارندگی‌های تابستانه در گچساران

براساس آخرین آمار که از سوی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده بیشترین باران سامانه اخیر در روستای ماهور باشت از توابع گچساران ثبت شده و ایستگاه های شهر دوگنبدان و منطقه امامزاده جعفر به ترتیب با ۹۳.۹ و  ۷۵.۸ از مناطق پربارش این سامانه استان بوده اند که البته آب های خروشان حاصل از این بارندگی خسارت های سنگینی به بخش کشاورزی و همچنین زیرساخت های حوزه برق وارد کرده است.

با وجود این اما بارندگی های تابستانه به دلیل وجود زیرساخت های خوب حوزه آب مانند طرح های تغذیه مصنوعی و  سد بتنی کوثر منجر به ذخیره میزان قابل توجهی آب در این سازه ها  شده که افزون بر مصرف مردم گچساران می تواند به رفع نیاز هموطنان استان های جنوبی کشور کمک کند.

تامین آب حیات وحش، پایین آمدن میزان مصرف برق، جان بخشی به  جنگل های تشنه و زدودن گرد و خاک حاصل از پدیده ریزگرد از دیگر مزایای بارندگی های تابستانه در شهرستان گچساران بوده است.

افزایش ذخیره آب سد کوثر

سد کوثر ضمن تامین بخشی از نیازهای حوزه صنعت و کشاورزی، آب آشامیدنی مورد نیاز ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند به همین دلیل افزایش ذخیره آب آن دغدغه شهروندان این مناطق برای دسترسی به حیاتی ترین ضرورت زندگی را کاهش می دهد .

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: بر اثر بارندگی تابستانه چند روز گذشته بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر در گچساران شده است.

اکبر خدری افزود:در بارندگی های سیل آسا چند روز گذشته ۱۴ میلیمتر باران در ایستگاه هواشناسی سد کوثر به ثبت رسیده است.

 مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت:.در بارندگی های سیل آسا تابستانه این شهرستان با توجه به هشدارهای لازم در بالادست سد کوثر  هیچ گونه مشکلی برای کشاورزان این مناطق بوجود نیامده و تعدادی از زمین های کشاورزی در حوزه پایین دستی این سد به دلیل فعال شدن چند دره فصلی  دچار آبگرفتگی و خسارت شدند که هیچ گونه ارتباطی با سد کوثر ندارد.

وی تاکید کرد:۸۲ درصد از گنجایش مخزن۵۴۷ متر مکعبی سد کوثر هم اکنون پر است.

 وی با بیان اینکه  هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۴۵۲ میلیون متر مکعب است ابراز داشت:  در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۸ درصد این سد معادل ۴۸۴ میلیون متر مکعب پر بوده است. 

خدری اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۹۴ میلیون متر مکعب از حجم مخزن سد کوثر گچساران خالی است.

خدری با اشاره به اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵متر است گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۱۸ متر است.

ذخیره آب در طرح های تغذیه مصنوعی

ورود آب به سازه های تغذیه مصنوعی گچساران افزون بر ذخیره سازی آب میزان آبگرفتگی واحدهای مسکونی اطراف این طرح ها در بارندگی اخیر را کاهش داد که این مساله نشان می دهد نیاز است چنین سازه هایی در دیگر نقاط شهرستان به ویژه در روستای ماهور باشت که معمولا بارش های زیادی در آنجا رخ می دهد ایجاد شود.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: در پی بارندگی های چند روز  گذشته  ۶۲۰ هزار متر مکعب آب در طرح های تغذیه مصنوعی این شهرستان ذخیره و به آبخوان دشت امامزاده جعفر تزریق شد.

سید معصوم افضلی  افزود: این میزان آب در طرح  های تغذیه مصنوعی  ناصرآباد، گرگدا و شیخ خواجه آبگیری و ذخیره شده است.

وی بیان کرد:  از این میزان آب ذخیره شده ۳۲۰ هزار متر مکعب در طرح  تغذیه مصنوعی ناصر آباد، ۱۵۰ هزار متر مکعب در طرح تغذیه مصنوعی شیخ خواجه و ۱۵۰ هزار متر مکعب درطرح تغذیه مصنوعی، گرگدا ، از طریق بند های رسوبگیر کنترل و کانال های انتقال به حوضچه‌های تغذیه مصنوعی وارد و ذخیره شدند.

افضلی ابراز کرد: ظرفیت آب  بندخاکی رسوبگیر طرح تغذیه مصنوعی ناصر آباد  این شهرستان بدنبال بارندگی های چند روز  گذشته تاکنون تکمیل و سرریز شد.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: ظرفیت حوضچه های تغذیه مصنوعی  این طرح ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب است که بیش از ۳۷درصد حجم این حوضچه های تغذیه در اثر بارندگی و سیلاب های اخیر پر  شده است.

وی هدف از ساخت این طرح ها  را مهار و کنترل سیلاب ،جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، تقویت آبخوان دشت و منابع آب زیر زمینی و جلوگیری از فرسایش خاک  عنوان کرد و گفت: وجود این مخازن آبی در کاهش گرمای هوای منطقه نیز تاثیر مطلوبی دارد.

افضلی ابراز کرد: با توجه به گرمسیری بودن این شهرستان و کمبود نزولات جوی در پی آن بروز خشکسالی های متوالی در سال های اخیر ایجاد طرح های تغذیه مصنوعی برای مدیریت و ذخیره آب  در این شهرستان ضروری است.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: طرح های  در حال بهره برداری  تغذیه مصنوعی این شهرستان در صورت بارندگی و سیلاب سالیانه بیش از ۶ میلیون مترمکعب آب به آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی تزریق می کنند.

افضلی افزود: اجرای  طرح های تغذیه مصنوعی  این شهرستان موجب شده خشکسالی های اخیر تاثیر کمتری در افت منابع آبی زیر زمینی  دشت امامزاده جعفر داشته است.

وی افزود تامین اعتبارات لازم برای احداث سایر طرح های مطالعه شده و همچنین ترمیم ، مرمت و بازسازی طرح های در دست بهره برداری لازم و اساسی می باشد.

کاهش مصرف برق

بارندگی های چند روز گذشته باعث افت قابل توجه دمای هوا در گچساران شد به طوری که دمای هوای ایستگاه های شهر دوگنبدان و امامزاده جعفر که روزهای پیش ۴۵ درجه بود به ۳۶ درجه سانتیگراد کاهش یابد و همین امر سبب کاهش میزان مصرف برق در این شهرستان شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ۱۶ مگاواتی مصرف برق در شهرستان گچساران بعنوان پُرمصرف ترین شهرستان این استان در ساعات پیک بار خبر داد.

جمال معتمدی زاده یادآورشد: میزان مصرف برق در ساعات پیک بار در گچساران بدلیل وقوع بارش ها به ۱۴۸ مگاوات رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ مگاواتی را نشان می دهد.

تامین آب حیات وحش

تامین آب حیات وحش ساکن مناطق آزاد و حفاظت شده شهرستان گرمسیری گچساران یکی دیگر از مزایای بارندگی های اخیر بوده که باعث خوشحالی شهروندان شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های اخیر نقش مهمی در تامین آب حیات وحش ساکن مناطق آزاد و حفاظت شده گچساران و دیگر مناطق گرمسیری استان داشته است.

جمشید عبدی پور تصریح کرد: در مناطق  گرمسیری که فصول بهار وتابستان آبرسانی سیار با تانکر انجام می شود از هزینه های محیط زیست برای انجام آن کاسته است و در دیگر مناطق هم حیات وحش را از تشنگی نجات داده است.

باران تابستانه و رفع تشنگی جنگل ها

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:بارندگی های تابستانه اخیر باعث رفع تشنگی جنگل ها به ویژه در مناطق گرمسیری استان شده است.

عبدی پور افزود:با توجه به اینکه بسیاری از بیماری های درختان جنگل های مناطق گرمسیری به دلیل خشکسالی و کمبود آب است این بارندگی ها نقش اثرگذاری در سلامت و نشاط این سرمایه های طبیعی دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.