مشاهده بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پلیکان سفید در هورالعظیم

سجاد جلالی اظهار داشت: این دسته‌های پلیکان سفید در مرداد ماه امسال، حین گشت زنی یگان حفاظت هورالعظیم در مخزن شماره ۳ این تالاب مشاهده شده است.

وی افزود: پلیکان‌های سفید هر سال در هورالعظیم مشاهده می‌شوند اما امسال حدود یک ماه زودتر به این تالاب مهاجرت کرده‌اند که احتمالا به دلیل شرایط آب و هوایی است.

جلالی مهمترین شرط برای حفاظت از این زیستگاه و پرنده‌های مهاجر را تامین حقابه هورالعظیم دانست و اضافه کرد: با توجه به شرایط خشکسالی امسال حقابه این تالاب تامین نشده است.

وی ادامه داد: هورالعظیم به دلیل تنوع غذایی و امنیت مناسب به یکی از استراحتگاه‌های مهم پرندگان در جنوب کشور تبدیل شده و همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، با توجه به خشکسالی گسترده امسال بیش از ۹۰ درصد مساحت بخش عراقی هورالعظیم، دچار خشکی کامل شده است که به همین دلیل هزاران پرنده مسافران بدون مرز به سمت بخش ایرانی هورالعظیم مهاجرت کردند.

پلیکان سفید (مرغ سقای) با نام علمی Pelecanus onocrotalus در گذشته دریاچه‌های ارومیه و تشک و برخی تالاب‌های خوزستان و فارس جوجه‌آوری می‌کند.این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده است و به حفاظت از محل تولید مثل نیاز است. زمستان گذرانی به طور منظم در تالاب‌های خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان انجام می‌شود. همچنین در زمستان به طور عبوری و به تعداد اندک در سواحل جنوبی دریای خزر دیده می‌شوند. تعداد کمی از افراد غیرجوجه‌آور (به ویژه نابالغ‌ها) ممکن است در طول تابستان در تالاب‌های استان‌های خوزستان و فارس باقی بمانند.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین و یکی از زیستگاه‌های منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور است که در خوزستان و در انتهای رود کرخه قرار دارد. این تالاب بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

هورالعظیم در سال‌های اخیر با بحران آب و فعالیت‌های نفتی ربرو بوده است. از سال گذشته با کاهش شدید آبدهی رودخانه کرخه، با تنش آبی مواجه است و در حال حاضر حدود نیمی از بخش ایرانی آن نیز خشک شده است.

خشکی این تالاب باعث آتش‌سوزی گسترده در بیش از ۲۰ هزار هکتار از بخش عراقی این تالاب شده، حدود ۲۰۰ هکتار از بخش ایرانی تالاب نیز طعمه حریق شده است. دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از آتش سوزی نیزارهای این تالاب، از اواخر خرداد ماه، باعث آلودگی هوا و مشکلاتی برای شهرها و روستاهای مرزی شده که با وزش باد، در برخی مواقع تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر را دربرمی‌گیرد. آنطور که مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته، شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، اهواز و خرمشهر از دود و آلودگی هوای ناشی از این آتش سوزی‌ها متاثر هستند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.