وضعیت بحرانی روستاهای صیدون و سکوت رسانه ها و مسئولان

در روزهای گذشته، وقوع سیلاب پیاپی و مستمر، مردم محروم روستاهای بخش صیدون در باغملک را دچار آسیب ها و خسارات فراوانی نموده و زندگی در برخی از این مناطق را تقریبا ناممکن کرده است. روز گذشته نیز مجدد وقوع سیلاب در برخی مناطق مانند سراسیاب، رودزیر، بن شوار، گندمکار، منگار، امامزاده عبداله و… باعث رانش زمین، از بین رفتن منازل مسکونی و خسارات به زمین های کشاورزی و دامها شده است. در کلیپ هایی که طی دو روز گذشته در سطحی محدود منتشر شده مردم بی پناه این مناطق صرفا بر سر و سینه می زنند و فریاد بی پناهی سر می دهند.

این وضعیت با سکوت و سانسور عجیب خبری توسط رسانه های استانی مواجه شده و از طرفی هنوز خبری از امدادرسانی دستگاههای استانی و ملی نیست و با وجود آنکه در روزهای گذشته هم شاهد سیلاب بودیم و هشدارهای بعدی نیز توسط هواشناسی ارائه شده بود اما دستگاههای استانی و کشوری متولی امور بحران هیچگونه اقدامی برای پیشگیری از وضع بحرانی روز گذشته انجام ندادند. بر اساس آنچه توسط برخی افراد محلی گزارش شده در حال حاضر وضعیت مردم در شرایط بسیار اسفبار و متاثرکننده ای قرار گرفته و مشخص نیست به چه دلیلی مسئولان استانی و کشوری هنوز اقدامی برای مدیریت شرایط و امدادرسانی و ایجاد شرایط موقت برای اسکان خانواده ها و تامین نیازهای آنان انجام نمی دهند. مسئولان محلی و شهرستانی نیز که از ابتدا در منطقه حاضر شده اند متاسفانه امکانات مناسب و لازم را در اختیار ندارند. آنچه مایه تعجب بیشتر است سکوت رسانه های استانی است که اخبار و گزارش های مربوط به این مناطق را منتشر نمی کنند.

مناطق مورد اشاره پیش از سیلاب نیز جزو محرومترین مناطق ایران بشمار می آمدند و منظور از منازل مسکونی که در این یادداشت ذکر آن رفت سنگ و خشت های روی هم نهاده شده و شبه کپرهایی است که اینک اثری از آنها باقی نمانده است. اگر اقدامات جدی و حمایتی فوری از روستاییان بعمل نیاید ادامه حیات آنها با توجه به محرومیت های گسترده و اینک خسارات ناشی از سیل با دشواری جدی روبرو خواهد بود.

ادامه این وضعیت اسفبار پذیرفتنی نیست و انتظار از استاندار خوزستان که روز گذشته و پیش از حادثه سیلاب دیروز بهمراه نماینده این منطقه در مجلس به باغملک رفته بود، اینست که دستورات لازم برای اقدام عاجل و فوری صادر نماید و از هیئت دولت نیز بخواهد اعتبارات مشخصی جهت حمایت از روستاییان و جبران خسارتهای آنها مصوب و تخصیص بدهد. ضمن آنکه تامین ماشین آلات و امکانات ضروری در شرایط بحران برای شهرستان باغملک که بخش عمده جمعیت آن روستایی است برای مدیریت حوادث مشابه بعدی ضرورت دارد و لازمست زیرساخت های مناسب برای جلوگیری از این حجم خسارات مادی و معنوی در حوادث مشابه ایجاد شوند.

 

نویسنده : مهدی مکارمی

منبع خبر : صدای هم وطن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.