تداوم امدادرسانی به سیل‌زدگان کهگیلویه و بویراحمد

از عصر روز پنجشنبه ششم مرداد ماه تاکنون بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد درگیر بارندگی های تابستانی است به طوری که راه بندان، آبگرفتگی معابر، قطع برق، پرشدن کانال  ها در برخی مناطق این استان باعث خسارت به زیرساخت های رفاهی مردم این استان شده است.

باران های سیل آسا و نبودن زیرساخت های لازم برای مهار آب های خروشان در بسیاری از مناطق این استان همچنین باعث خسارت های گسترده به دامپروران،باغداران، بهره برداران پرورش ماهی و مزارع برنج در کهگیلویه و بویراحمد شده به طوری که بر اساس گزارش برآوردهای اولیه در این بارندگی ها ۸۳۵ میلیارد تومان  به کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

بر اساس گزارش هواشناسی این استان، ۴۰ نقطه کهگیلویه و بویراحمد درگیر بارندگی بوده و در ۱۷ نقطه آن بارندگی های بیشتر از ۵۰ میلیمتر  ثبت شده و در برخی مناطق مانند ماهور باشت در گچساران ۱۳۱ میلیمتر باران گزارش شده است. 

تلاش برای بازگشت زندگی به حالت عادی

مسوولان دستگاه های اجرایی متولی کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر با استفاده از تجهیزات مختلف در قالب تیم های امدادی برای اسکان حادثه دیدگان در مکان های امن،رهاسازی خودروهای حادثه دیده، تخلیه خانه ها از آب،توزیع اقلام مورد نیاز سیل زدگان، وصل آب و برق مناطق سیل زده، سعی کرده اند تا زندگی مردم این مناطق را به حالت عادی برگردانند. 

سرپرست  جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت:با تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر استان تا تاکنون به ۱۱ هزار نفر در مناطق شهری ، روستایی و عشایری حادثه‌دیده بر اثر بارش های سنگین اخیر خدمت‌رسانی شده است. 

کاظم فلاحی دوست افزود: امدادگران جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اخطارها و پیش بینی های هواشناسی کشور از روز قبل از شروع بارش های سامانه تابستانه در مناطق عشایری و روستایی و محل عبور سیلاب ها و آبراهه ها به صورت میدانی حضور یافته و ساکنان و مسافران را با اعلام خطرات و ارایه توصیه های ایمنی راهنمایی کردند.

وی تاکید کرد: از ابتدای وقوع بارندگی های اخیر تاکنون بر اساس به مراجعات و تماس‌های برقرار شده با شماره ندای امداد (۱۱۲) و همچنین اعلام نقاط حادثه دیده از سوی مدیریت بحران استان و خانه‌های هلال مستقر در شهرستان‌ها و روستاها، تیم های ارزیاب به مناطق مورد نیاز اعزام شده اند.

فلاحی دوست ابراز داشت: پس از بررسی های اولیه تیم های امداد و نجات و پشتیبانی با توزیع اقلام امدادی و تخلیه آب گرفتگی به امداد سیل زدگان امدادرسانی کرده اند. 

سرپرست جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تاکنون یکهزار  و۵۴۵ تخته پتو، یکهزار و۳۵ تخته موکت، هشت هزار کیلوگرم نایلون ،۲ هزار و ۸۴۷ بسته مواد غذایی،۴۰ دستگاه والور،۲۰ ست ظروف در مناطق حادثه دیده استان توزیع شده است. 

فلاحی دوست تاکید کرد: اسکان ۴۱۵ نفر در مکان های امن،تخلیه آب ۱۳۷ مورد آبگرفتگی واحدهای مسکونی،۲۳مورد رهاسازی خودرو از دیگر خدمات انجام شده روزهای اخیر بوده است.

وی عنوان کرد:هم اکنون۵۲ نیروی امدادی در قالب ۱۶ تیم عملیاتی با استفاده از ۲ فروند بالگرد، ۱۴ دستگاه خودروی کمک دار و امدادی در حال خدمات رسانی در مناطق سیل زده هستند.

ستاد فرمانی امام (ره) در کنار امدادگران

ستاد فرمانی امام (ره) با استفاده از ظرفیت های مالی و جهادی خود در این شرایط سخت در کنار امدادگران کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته تا روند امدادرسانی به صورت مطلوب تری انجام گیرد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۵۰بسته حمایتی شامل بسته های معیشتی،پتو و نایلون برای عایق سیاه چادرهای عشایری بین سیل‌زدگان این استان توزیع شده است.

شایان نادری اظهار داشت: در این مدت یکهزار و ۲۵۰ بسته معیشتی،  ۷۰۰ تخته پتو و ۵۰۰ قطعه نایلون در مناطق سیل زده کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

وی بیان کرد: از یک هفته گذشته تاکنون گروه های جهادی این ستاد به یکهزار خانوار سیل زده مناطق عشایری و ۲۵۰ خانوار آسیب دیده از بارندگی در مناطق روستایی و  شهری استان خدمات رسانی کرده اند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در این مدت خدماتی مانند تخلیه آب در شماری از واحدهای مسکونی شهر یاسوج نیز با همکاری سه اکیپ نیروهای این ستاد انجام شده است.

نادری ابراز داشت:با بسیج گروه های جهادی و مردمی از سوی قرارگاه امدادی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خدمات رسانی به آسیب دیدگان بارندگی های سیل آسا در کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد.

اتصال برق 

اتصال برق مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد که بر اثر بارندگی های سیل آسای اخیر برق آنان قطع شده بود به شبکه از نخستین نیازهایی بود  که با تلاش مسوولان در کمتر از یک روز محقق شده است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از تامین برق پایدار تمام مناطق بی برق در کهگیلویه بزرگ در این استان پس از ساعت ها تلاش خبر داد.

جمال معتمدی زاده اظهار داشت: رعد و برق شدید بامداد چند روز اخیر باعث قطع برق یک شهرستان و سه بخش در حوزه کهگیلویه بزرگ این استان شده بود.

وی افزود: متاسفانه شدت رعد و برق به اندازه ای زیاد بود که افزون بر نقص فنی در یک دستگاه ترانس T۳ ایستگاه فوق توزیع سرپَری دهدشت ، بریکر ۵۰۸۲ ، فیدر قلعه رییسی هم دچار مشکل شد و وضعیت تامین بار سه فیدر ۵۰۸۲ ، ۵۰۹۲ و ۵۱۰۲ از ایستگاه سرپری با قطعی برق مواجه شد.

وی با بیان اینکه بدلیل این حادثه غیرمترقبه و شدت بالای صاعقه، برق بخشی از شهرستان لنده و بخش های قلعه رئیسی، سوق و دیشموک بعلاوه روستاهای حاشیه آن قطع شد، اظهار داشت: با تلاش گسترده تیم های عملیاتی و اتفاقاتی از برق منطقه ای خوزستان و شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد، تمامی این مناطق از نعمت برق پایدار برخوردار شدند.

معتمدی زاده تاکید کرد: شدت خسارت وارده رعد و برق در ایستگاه سرپَری دهدشت بعلاوه شهرستان لنده و بخش های قلعه رئیسی، دیشموک، سوق و روستاهای حاشیه ای در دست بررسی است.

همراهی دولتمردان با مسوولان محلی

سفر وزیر کشور، بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل های اخیر استان کهگیلویه و بویراحمد با تماس تلفنی با وزرای نیرو، جهاد کشاورزی مسیر خدمات رسانی به سیل زدگان استان را هموار کرده است.

احمد وحیدی با اشاره به اینکه بارش‌های سیل آسا در کهگیلویه و بویراحمد موجب قطعی راه ۳۴ روستای این استان شده تاکید کرد: این مسیرها هر چه سریعتر بازگشایی شود.

وی ادامه داد: حوزه راهداری استان به ۱۰ دستگاه لودر و بولدوزر برای بازگشایی این راه‌ها نیاز دارد که نیازمندی های استان گزارش شود تا با استفاده از ظرفیت های استان های مجاور اقدام های لازم صورت گیرد.

وزیر کشور با یادآوری به مشکل قطع آب آشامیدنی مردم و نیاز استان به ۴۰ کیلومتر لوله و ۱۰ تانکر آبرسان در تماس تلفنی با وزیر نیرو خواستار رسیدگی به این مساله مهم شد.

وحیدی بیان کرد: تا زمانی که مشکل آب آشامیدنی مناطق آسیب دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد رفع شود هلال احمر بسته های آب در اختیار مردم قرار دهد.

وی در خصوص خسارت به احشام دامپروران استان نیز تاکید کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جبران خسارت دامداران را بر عهده داشته باشد.

وحیدی همچنین در تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی خسارت های سیل در استان را تشریح و خواستار همکاری وزارتخانه مذکور برای جبران آنان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.