ایران ناکام‌ترین کشور در بازی‌های اسلامی/۱۸۶ مدال ویک حسرت همیشگی

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون ورزش‌های همبستگی اسلامی (ISSF) و سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در راستای بهبود همبستگی اسلامی، ترویج هویت اسلامی در ورزش و کمک به کاهش تبعیض نسبت به مسلمانان و در راستای تقویت رفاقت اسلامی و ارزش‌های اسلام هر چهار سال یکبار برگزارکننده بازی‌های کشورهای اسلامی هستند.

البته پیشنهاد اولیه برای برگزاری این رویداد، سال ۱۹۸۱ در جریان سومین اجلاس سران کشورهای اسلامی و توسط «فیصل بن فهد بن عبدالعزیز» شاهزاده عربستان مطرح شد اما سال‌ها طول کشید تا این فکر و عقیده به سرانجام برسد طوری که اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی سال ۲۰۰۵ به میزبانی عربستان و در ریاض برگزار شد.

ورزشکاران مسلمان مرد و زن از ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی مجاز به حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی هستند. نخستین دوره این بازی‌ها هم با شرکت ۷۰۰۰ ورزشکار از ۵۴ کشور اما فقط در بخش مردان برگزار شد اما دیگر ادوار این بازی‌ها همزمان در هر دو بخش مردان و بانوان پیگیری شد.

کاروان ورزش ایران همواره پای ثابت بازی‌های کشورهای اسلامی بوده است. اتفاقاً حضور ورزشکاران ایرانی در تمام این بازی‌ها با کسب مدال‌های متعدد و ارزشمند همراه بوده طوری که کاروان کشورمان همیشه جزو سه کشور برتر مدال در این بازی‌ها قرار گرفته است با این حال به خاطر از دست رفتن یک فرصت تاریخی و تکرار نشدنی، ایران به نوعی ناکام‌ترین کشور در این رویداد ویژه مسلمانان به حساب می‌آید.

ایران ناکام‌ترین کشور در بازی‌های اسلامی/۱۸۶ مدال ویک حسرت همیشگی

بازی‌های کشورهای اسلامی با نظارت و کنترل فدراسیون ورزش‌های همبستگی اسلامی (ISSF) و سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) برگزار می‌شود

ایران ناکام‌ترین کشور در بازی‌های کشورهای اسلامی

در تاریخ مربوط به بازی‌های کشورهای اسلامی، نام ایران به عنوان میزبان دومین دوره این بازی‌ها درج شده است. قرار بود این رویداد سال ۲۰۱۰ همزمان در تهران (پایتخت ایران)، اصفهان (پایتخت فرهنگی جهان اسلام) و مشهد (شهر مذهبی) برگزار شود اما اختلاف میان ایران با بعضی از کشورهای عربی منجر به لغو این میزبانی و کل رویداد شد.

البته ابتدا میزبانی ایران برای اکتبر ۲۰۰۹ پیش بینی شده بود اما در ادامه و به دلیل شیوع آنفولانزای نوع A ، دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی برای آوریل ۲۰۱۰ برنامه ریزی شد. قرار بود بازی‌ها در ۱۴ رشته و ۱۹۳ رویداد برگزار شود. ورزشگاه تختی تهران هم به عنوان محل افتتاحیه در نظر گرفته شده بود.

در ماه‌های منتهی به این زمان جدید اما اعضای کمیته عربستانی سرپرستی، نظارتی و هماهنگی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی (ISSF) در دیداری که با مدیران ورزش و ستاد برگزاری بازی‌ها در کشورمان داشتند درخواستی مبنی بر حذف نام «خلیج فارس» از مدال‌ها، بروشورها، مدارک، لوگوها، کتابچه‌های فنی و دیگر اسناد مربوط به بازی‌ها مطرح کردند.

آنها می‌خواستند از واژه «خلیج عرب» یا «خلیج» استفاده شود و همین مسئله محل اختلاف شد طوری که شایعه لغو بازی‌ها بر سرزبان ها افتاد و در نهایت بعد از ۹ ماه کش و قوس به عنوان تنها راهکار اجرایی شد.

اینگونه ایران از برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی محروم شد در حالی که به بهانه این بازی‌ها و فراهم شدن شرایط میزبانی میلیاردها تومان هزینه شده بود. البته با این هزینه ساخت و سازهایی در شهرهای موردنظر شد و رسیدگی لازم به وضعیت خیلی از ورزشگاه‌ها هم صورت گرفت که نتایج آن تا حدی برای ورزش ایران ماندگار است اما از طرفی فرصت برای میزبانی اینچنینی از دست رفت که بعید است تکرار شود.

طبق برخی آمارها، بازی‌های کشورهای اسلامی بعد از بازی‌های المپیک بیشترین شرکت کننده را برای یک رویداد چند رشته‌ای و چند ملیتی به نام خود ثبت کرده است. ورزش ایران تنها برای چنین رویدادی با این وسعت و گستردگی می‌توانست میزبان باشد اما به خاطر برخی کارشکنی‌ها و با وجود وعده و وعیدهای مدیران دستگاه ورزش کشور برای حل و فصل اختلافات با کشورهای عربی داده بودند، نتوانست آن را به نتیجه برساند و برای نخستین بار نامش را به عنوان میزبان رویدادی در این سطح ثبت کند.

از این حیث ایران ناکام‌ترین کشور در میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی است که با وجود گرفتن امتیاز میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی و انجام اقدامات زیاد در راستای آن در نهایت از این امتیاز و مزیت‌های آن باز ماند.

میزبانی یک مزیت بزرگ برای کشورهای برگزارکننده بازی‌ها به حساب می‌آید تا از آن برای استفاده حداکثری از شانس مدال آوری خود استفاده کننده کمااینکه در ادوار مختلف بازی‌های کشورهای اسلامی که تا کنون برگزار شده است، کشورهای میزبان صدرنشین بوده‌اند. ایران می‌توانست با برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی حداقل برای یک بار صدرنشین این بازی‌ها شود اما تصمیمات سیاسی این مهم را از ورزش کشورمان گرفت چرا که نام خلیج فارس در تمام اسناد بین المللی و حتی سازمان ملل متحد ثبت شده بود اما زور جهان عرب به این واقعیت چربید.

ایران ناکام‌ترین کشور در بازی‌های اسلامی/۱۸۶ مدال ویک حسرت همیشگی

لوگوی طراحی شده برای دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در تهران که لغو شد

۱۵۶ مدال ایران در سه دوره حضور

به غیر از دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی که در تهران، اصفهان و مشهد برگزار نشد، تا به امروز سه دوره این بازی‌ها برگزار شده است و کاروان ایران هم در تمام ادوار شرکت داشته است. نتیجه این حضور کسب مجموع ۱۵۶ مدال طلا، نقره و برنز بوده است.

اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی – ۲۰۰۵ ریاض

این دوره بازی‌ها با حضور ۷ هزار ورزشکار از ۵۴ کشور در ۱۵ رشته و ۱۰۸ رویداد برگزار شد. کاروان ایران با ۱۳۰ ورزشکار در ۱۳ رشته شرکت کرد و با کسب ۳۰ مدال شامل ۱۰ طلا، ۹ نقره و ۱۱ برنز بعد از عربستان (۶۰ مدال) و مصر (۴۲ مدال) در رده سوم جدول توزیع مدال‌ها ایستاد.

سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی – ۲۰۱۳ پالمبانگ

این دوره بازی‌ها با حضور ۱۷۶۹ ورزشکار از ۴۴ شور در ۱۳ رشته و ۱۸۳ رویداد برگزار شد. کاروان ایران با ۸۷ ورزشکار در ۶ رشته شرکت کرد و با کسب ۵۹ مدال شامل ۳۰ طلا، ۱۷ نقره و ۱۲ برنز بعد از اندونزی (۱۰۴ مدال) و بالاتر از مصر (۸۹ مدال – ۲۶ طلا) در رده دوم ایستاد.

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی – ۲۰۱۷ باکو

این دوره بازی‌ها با حضور ۶ هزار ورزشکار از ۵۴ کشور در ۲۱ رشته و ۲۶۸ رویداد برگزار شد. کاروان ایران با ۲۸۲ ورزشکار در ۱۹ رشته شرکت کرد و با کسب ۹۷ مدال شامل ۳۹ طلا، ۲۶ نقره و ۳۲ برنز بعد از آذربایجان (۱۶۲ مدال – ۷۵ طلا) و ترکیه (۱۹۵ مدال – ۷۰ طلا) در رده سوم ایستاد.

ایران ناکام‌ترین کشور در بازی‌های اسلامی/۱۸۶ مدال ویک حسرت همیشگی

نمایی از دهکده بازی‌های کشورهای اسلامی – ۲۰۱۷ باکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.