نیازمند دانستن ماهیت قیام سیدالشهدا(ع) هستیم

 حجت الاسلام محمد اسدی موحد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اهمیت قیام عظیم عاشورا خاطرنشان کرد: قیام امام حسین(ع)، یک قیام برگرفته از تعالیم قرآنی و برای بقای دین اسلام بوده و محور دین اسلام هم قرآن و امامان معصوم علیهم السلام است که مفسران حقیقی قرآن بوده اند.  

به گفته وی، اگر حادثه‌ کربلا نبود، امروز اسمی از اسلام و مسلمین نداشتیم، امام حسین با قیام خود جلوی تحقیر و هجوم دشمن را گرفت. امام حسین (ع) در قیام عاشورا با خانواده‌اش بود تا به ما اثبات کند در راه احیای دین خانواده را باید فدا کرد.

قیام عاشورای حسینی  نمونه ای از ایثار و از جان گذشتگی انسان ها

این کارشناس مذهبی در ادامه، قیام عاشورای حسینی  و مقاومت یاران با وفایش در جبهه نبرد حق علیه باطل در صحرای کربلا را نمونه ای از ایثار و از جان گذشتگی انسان هایی دانست که نهال دین اسلام در طول تاریخ، بواسطه وجود این گونه قهرمان ها به شجره طیبه تنومند با قامتی استوار تبدیل کرده است.

نیازمند دانستن ماهیت قیام سیدالشهدا(ع) هستیم

حجت الاسلام اسدی موحد افزود: عاشورا به ما درس می دهد که برای حفظ دین و دفاع از حقوق مردم باید فداکاری کرد و سیدالشهدا قهرمان عاشورا به ما می آموزد  که در راه قرآن باید از همه چیز گذشت و در میدان نبرد حق و باطل، همه افراد اعم از کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، امام و رعیت باهم در یک صف قرار گیرند. 

عاشورا و تاسوعا عصاره ماه محرم در عمق جان هاست

این پژوهشگر مسائل فرهنگی درعرصه بین المللی همچنین، اظهار داشت: ایام عاشورا و تاسوعا به عنوان عصاره ماه محرم برای همه ما که دوست دار و پیرو راستین مکتب امام حسین (ع) هستیم یادآور وقایعی است که دامنه تاثیر آن تا ابدیت کشیده شده و چنان درعمق جان ها و دل ها اثر گذاشته که همه ساله، در این روزها اوج عشق و اخلاص خود را نسبت به معلم حریت و اسوه جهاد و شهادت حسین بن علی(علیه السلام) به نمایش می گذاریم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند «ماهر چه داریم از محرم و صفر است و انقلاب اسلامی بی نام حسین(ع) به ثمر نمی نشست» و یا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب «باید بر بصیرت دینی خود بیفزاییم که هر روز عاشورا است»، ما نیز در این ایام باید چشم های مان را به اشک ماتم شهادت آن امام غریب در صحرای کربلا بشوریم و دل های را برای پذیرش سیره و آموزه های جاودانه این مردان خدا بگشاییم.

به دانستن ماهیت پیام و قیام سیدالشهدا(ع) نیازمندیم

مدیر عامل موسسه فرهنگی وهنری انتشارات بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز ما به دانستن ماهیت پیام و قیام سیدالشهدا(ع) نیازمندیم تا اسلام اصیل و به دور از پیرایه که پیامبر اعظم(ص) به عالمیان عرضه نمود را درک کنیم و آن را حفظ نماییم و باورهای خویش را از هرگونه جهالت و ضلالت به دور نگه داریم و درون انسانی خویش را از بند برهیم تا بدین وسیله مقدمات برپایی نظام جهانی مبتنی بر عدالت و بر پایه تعالیم جهان شمول اسلام را فراهم آوریم و راه را برای حکومت جهانی مهدی موعود(عج) هموار کنیم.

در ترویج امر به معروف و نهی از منکر پیشرو باشیم

حجت الاسلام اسدی موحد همچنین با اشاره به آیات قرآن پیرامون امر به معروف و نهی از منکر که همه باید در ترویج امر به معروف و نهی از منکر پیشرو باشیم و این مهم را لازمه حیات جامعه خود بدانیم، افزود: آمران به معروف باید در وهله اول خودشان عامل به معروف و ناهی از منکر باشند.

نیازمند دانستن ماهیت قیام سیدالشهدا(ع) هستیم

وی همچنین با اشاره به ارتباط میان فرهنگ عاشورا و مکتب انتظار گفت: مهمترین رابطه میان نهضت عاشورا و مکتب انتظار راهبرد وحدت است و این قیام بیانگر ایستادگی حق برابر باطل و مقابله با ظلم و قدرت ظالمانه حاکمان است.

تاکید بر ترویج معارف دین و قرآن در مجلس عزاداری

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام رضا(ع) در حدیثی که در کتاب بحارالانوار نقل شده است فرموده اند که هر کسی که یاد مصیبت های ما کند پس گریه کند و بگریاند که در روزی که چشمها گریان است چشمان او گریان نخواهد بود و هر کسی که در مجلسی بنشیند که معارف ما در آن مجلس بیان می شود در روزی که همان دلها مرده است او دل زنده خواهد بود.

وی اضافه کرد: ترویج معارف دین و قرآن در مجلس عزاداری اساساً موضوعیت  دارد و مورد تاکید ائمه معصومین نیز بوده است و یقیناً یکی از مظاهر بودن قرآن و عترت در کنار هم است، این موضوع می بایست به سنت حسنه مستمر تبدیل شود.  

احترام خاص اباعبدالله الحسین (ع) به قاریان قرآن

به گفته اسدی موحد از طرفی باید به نقش قرآن کریم در زندگی امام حسین (ع) نیز اشاره نمود آنجا که در شب عاشورا حضرت یک شب مهلت خواستند تا در آن شب عبادت کنند و قرآن بخوانند. یعنی اگر یک شب از عمر انسان باقی مانده باشد، انسان تلاش می کند تا بهترین کار را انجام دهد و امام فرمود می خواهم قرآن بخوانم.

وی ادامه داد: در جریان واقعه کربلا، شخصی از یاران ایشان که قاری قرآن بود و در روز عاشورا به شهادت رسید، امام حسین (ع) هنگام شهادت، بر بالین ایشان حاضر شدند و او را در آغوش گرفتند و این کار حضرت نشان می دهد که تا چه اندازه به قرآن عنایت و توجه داشتند و در میان شهدا احترام خاصی برای قاریان قرآن قائل بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.