خبرنگاران شهید ایرنا چگونه آسمانی شدند؟

شهید محمود صارمی در روستای چهاربره از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۶۴ در رشته جغرافیای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی پذیرفته شد. پس از گذراندن چند ترم راهی جبهه شد و به مدت ۱۷ ماه به مبارزه با دشمنان بعثی پرداخت.

شهید شده توسط طالبان

وی پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۳۷۰ همکاری خود را با سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرد. شهید صارمی در سال ۱۳۷۱ همزمان با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، ازدواج کرد و در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول دفتر ایرنا در شهر مزار شریف افعانستان منصوب شد. وی پس از دو سال تلاش در امر خبر رسانی رویدادهای افعانستان در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران به دست نیروهای طالبان به اسارت گرفته شد و در نهایت مظلومیت در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید.

شجاعت و ایثارگری این شهید وارسته موجب شد که روز شهادتش با تصویب شورای فرهنگ عمومی وز خبرنگار نام گیرد و در تاریخ رسانه جاودانه شود.

آخرین گزارش این شهید گویای حقانیت، مظلومیت و احساس تکلیف شهدای خبرنگار است: اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار ایرنا هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شد. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از نیروهای طالبان در محوطه کنسولگری ایران دیده می شوند. به من بگویید چه وظیفه ای … 
از این شهید یک فرزند پسر به نام سینا به یادگار مانده است.

ربوده شده همراه گروهی از دیپلمات ها

کاظم اخوان علاف در یکی از محلات قدیمی شهر مقدس مشهد به نام دو بند علیخان روبروی حرم مطهر در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رساند و موفق به اخذ دو دیپلم طبیعی و ریاضی آن زمان شد.

کاظم با آغاز حرکت انقلاب اسلامی، در جلسات و راهپیمایی های ضد رژیم طاغوت به طور فعال شرکت داشت و بارها توسط مزدوران ستمشاهی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. با آغاز جنگ تحمیلی حضور در جبهه را بر هر کار دیگری ترجیح داد.

کاظم اخوان اول شهریور ماه ۱۳۶۰ به عنوان عکاس – خبرنگار به خانواده خبرگزاری جمهوری اسلامی پیوست و به همراه دیگر خبرنگاران ایرنا با دوربین عکاسی و فیلمبرداری وظیفه ثبت رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان اسلام در جبهه های غرب و جنوب ایران را برعهده گرفت.

شانزدهم خرداد ۱۳۶۱ رژیم صهیونیستی دست به حمله گسترده علیه لبنان زد و بیروت را به محاصره درآورد. چند روز بعد در تیر ماه ۱۳۶۱ یک هیئت دیپلماتیک برای بررسی راه های ارائه کمک های انسان دوستانه عازم بیروت شد. اخوان، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز داوطلبانه برای عکاسی و ثبت لحظه‌های مقاومت مردم فلسطین و لبنان به بیروت اعزام شد که در این ماموریت همراه گروهی از دیپلمات های ایرانی در مسیر طرابلس به بیروت ربوده شد..

از آن زمان تاکنون همواره مسئولان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موضوع ربوده شدن دیپلمات های ایران را پیگیری و به مجامع بین المللی شکایت کرده اند و این روند همچنان از سوی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. از جاویدالاثر کاظم اخوان تصاویر ارزشمندی از عملیاتهای مختلف رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس به جای مانده است.

شهید رزمایش ارتش 

سپهدار ساجدی در سال ۱۳۴۷ در روستای رییس کلا در منطقه سواد کوه در استان مازندران دیده به جهان گشود.

وی در رشته تاریخ دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی تحصیل کرد. سپس در سال ۱۳۷۱ در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مشعول به کار شد.

او مدت سه سال در گروه بولتن خبر ایرنا کار کرد و پس از آن به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستارا، گیلان، دماوند انجام وظیفه نمود و درسال ۱۳۸۲ به عنوان خبرنگار و کارشناس امور خبری ایرنا در دفتر ریاض عربستان سعودی مشغول فعالیت شد.

انعکاس موضوع های اجتماعی و پیگیری جدی مسائل جامعه از خصیصه‌های این خبرنگار و گزارشگر ایرنا بود و به همین سبب در اغلب دوران خدمت صادقانه اش، در عرصه اطلاع رسانی در بخش اجتماعی فعالیت داشت.

آذر ماه سال ۱۳۸۴ شهید سپهدار ساجدی برای پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه چابهار و دریای عمان عازم این منطقه بود که بر اثر سانحه سقوط هواپیمای C-۱۳۰ حامل خبرنگاران در تهران به فیض شهادت نائل آمد. از شهید ساجدی دختری به نام آسیه به یادگار مانده است.

شکارچی لحظه ها

سید مهدی میرافضلی در شهر یزد دیده به جهان گشود. او همکاری خود را با خبرگزاری جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد.

این عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت های ارزشمندی در حوزه‌های گوناگون هنری و فرهنگی داشت.

برگزاری نمایشگاه‌های عکس برای معرفی رویدادهای مختلف، برگزاری کلاس‌های طراحی و نیز انتشار کتاب عکس با عنوان”غم بم” از جمله فعالیت های فرهنگی او به شمار می آید. آثار این شهید بزرگوار در جشنواره‌های مختلف و در مجله عکس خبری به چاپ رسیده است.

از جمله یادگارهای شهید میرافضلی، عکس‌هایی است که او به سبب وظیفه خطیرش در واحد عکس ایرنا از همکاران در سال‌های متمادی تهیه کرد.

شهید سید مهدی میرافضلی به سبب هوش و ذکاوت خدادادی، روحیه قوی و ابتکار عملی بالایی که داشت همواره به دنبال شکار لحظه ها بود و به همین سبب دوربین خود را تا آخرین لحظات حیات بر دوش داشت و لحظه‌ای از خود دور نکرد. همکاران ایرنا همواره آثار اجتماعی با خمیرمایه انسانی را در عکس های متعدد میرافضلی به وضوح شاهد بودند.

شهید میرافضلی برای پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه چابهار و دریای عمان عازم این منطقه بود که بر اثر سانحه سقوط هواپیمای C-۱۳۰ حامل خبرنگاران در تهران به فیض شهادت نائل آمد.
از این شهید بزرگوار دختری به نام زینب السادات و پسری به نام سید علی به یادگار مانده است.

شهید عملیات عاشورا

داریوش گودرزی‌کیا در روستای اناج از توابع شهرستان اراک در خانواده ای محروم دیده به جهان گشود. او به دلیل شرایط دشوار خانواده، تا کلاس ششم ابتدایی درس خواند و پس از چندی به عنوان نامه‌رسان در وزارت پست مشغول به کار شد. شهید گودرزی کیا در سال ۱۳۵۵ در خبرگزاری جمهوری اسلامی که در آن زمان خبرگزاری پارس نام داشت استخدام شد و همزمان به ادامه تحصیل خود همت گماشت.

با شروع جنگ تحمیلی از نخستین داوطلبان اعزام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود که پس از حضور در خطوط مقدم جبهه به ثبت رویدادهای مهم جنگ تحمیلی پرداخت.

شهید گودرزی‌کیا در عملیات‌های مختلف مانند فتح المبین، رمضان، محرم، والفجر و خیبر شرکت داشت تا اینکه با شرکت در عملیات عاشورا در منطقه میمک مورد اصابت تیر دژخمیان بعثی قرار گرفت و سرانجام روز ۲۹ مهرماه ۱۳۶۳ پس از سال ها تلاش دلسوزانه و دلاورانه در عرصه‌های مختلف خبری و ثبت جانفشانی های رزمندگان اسلام در جبهه‌ها به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

از این شهید ۴ فرزند به یادگار مانده است.

فرازهایی از وصیت نامه شهید گودرزی‌کیا: خدا را سپاس که به من فرصتی عنایت نمود تا بتوانم چند خطی به نام وصیت نامه از خود باقی بگذارم. خدایا اگر به آن مقام که تو می پسندی، لایق نیستم، پس به غلامی غلام شهدا قرارم ده. خدایا تو را قسم به کودکان شهدا از گناهان من بگذر که دیگر طاقتم تاب شده است. خدایا به عزت مقام شهدا نام شهید را بر من قرار بده.

شهید فاو

حسین ضامن در شهر زاهدان چشم به جهان گشود. وی با آغاز فعالیت های انقلابی در اکثر محافل و مجالس مذهبی به ویژه در راهپیمایی‌ها و تظاهراتی که علیه رژیم پهلوی برگزار می‌شد حضوری فعال داشت.

او خدمت مقدس سربازی را در نیروی هوایی آغاز کرد و اکثرا در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشت.

شهید حسین ضامن در سال ۱۳۶۲ همکاری خود را با ایرنا به عنوان خبرنگار آغاز کرد و دو سال از خدمت خود را در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی در شهرستان چابهار گذراند.

وی در محیط کار، فردی مسئولیت پذیر، متعهد، وظیفه شناس و کوشا بود. او فروردین ۱۳۶۵ برای تهیه خبر از ایثارگریها و رشادتهای رزمندگان ایران اسلامی عازم جبهه های حق علیه باطل شد.

این شهید والامقام در منطقه فاو و به هنگام تبادل آتش بین نیروهای ایران و عراق در عملیات والفجر ۸ از ناحیه سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۵ شهید شد.

به منظور ادای دین خود به اسلام و مسلمین و لبیک گفتن به ندای امام امت تصمیم گرفتم با توفیقات الهی جهت مبارزه با دشمنان اسلام به جبهه های نبرد عزیمت نمایم.

شهادت پس از یک ماه خبرنگاری در ایرنا

حسین فرهادی کوهپائی در خانواده ای متدین در شهر تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را همزمان با خدمت در نیروی هوایی ارتش در رشته ادبیات به پایان رساند. او که به دلیل علاقه به خدمت نیروی هوایی درآمده بود بعد از مدتی به سبب روحیه ظلم ستیزی و انقلابی، به تدریج درگیر فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی شد و مورد سوءظن ماموران امنیتی قرار گرفت و پس از چندی دستگیر و به بندرعباس تبعید شد.

شهید فرهادی کوهپائی دهم شهریور ماه ۱۳۵۹ همکاری خود را با ایرنا آغاز کرد و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عازم جبهه های جنگ در کردستان شد.

او با عشق و شوری وصف ناپذیر انجام وظیفه می‌کرد و پس از مدتی برای راه‌اندازی دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی به ایلام اعزام شد. وی پس از دو ماه حضور در منطقه، هنگامی که همراه هم‌رزمان خود در حال خنثی کردن تله انفجاری دشمن بود، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

فرازهایی از وصیت نامه شهید حسین فرهادی کوهپائی: با دلی لبریز از عشق امام و کوله باری که حاصل یک عمر تجربه و مبارزه مداوم در راه انقلاب اسلامی است به مزار شهدا آمدم تا جای خود را میان آنها باز کنم. اگر شهید شدم جز برای اسلام و تداوم انقلاب نبوده و به خانواده ام بگویید که شهادت تولد من است و باید خوشحال باشند.

پیام خون من؛ اطاعت از امام

علی نبی پور انگجی در شهر تبریز به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۹ حرفه خبرنگاری را در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی در زمره اولین داوطلبان برای دفاع از سرزمین همیشه سربلند ایران قرار گرفت و در مدت فعالیت خود در سازمان به دلیل حضور مستمر در جبهه‌ بارها از سوی مسئولین تشویق و قدردانی شد.

این خبرنگار پیش از شهادت، سرپرستی دفتر ایرنا در یاسوج را برعهده داشت. وی روز ۷ مرداد ۱۳۶۱ در عملیاتˈرمضانˈ‌در جنوب شلمچه مورد اصابت تیر دژخیمان بعثی قرار گرفت و شهید شد.

در فرازی از وصیت نامه این شهید بزرگوار چنین آمده است:

پیام خون همه افرادی که در راه شهادت،‌ گام می گذارند اطاعت از امام و گام نهادن در راه مردان خداست که راهی بس دشوار و سخت است.

سانحه رانندگی در پاکستان

مسعود مشایخی در شهرستان اراک متولد شد. وی در سال ۱۳۵۹ به عنوان خبرنگار و به صورت قراردادی همکاری خود را با ایرنا آغاز کرد.

او به سبب تعهد، مسئولیت پذیری و درک صحیح وظیفه خبرنگاری بارها در جبهه های جنگ تحمیلی حضور یافت.

وی در مهرماه ۱۳۶۳ به عنوان نفر دوم دفتر ایرنا در پاکستان عازم اسلام آباد شد و در سال ۱۳۶۴ هنگامی که برای پوشش خبری سفر رییس جمهور وقت کشورمان به پاکستان ، عازم شهر لاهور بود در یک سانحه رانندگی به شهادت رسید.

همسر این شهید می گوید:‌ مسعود عاشق خدایش بود و همواره از من می خواست تا به یاد شهدای گرانقدر اسلام باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.