نگاه جدی دولت سیزدهم به حل مشکلات خوزستان / تصویب ١١٩ مصوبه در سفر هیئت دولت به استان

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان امروز در گفت‌وگویی اختصاصی با صداوسیمای مرکز خوزستان پیرامون مصوبات سفر هیئت دولت اظهار کرد: از زمانی که دولت کار خود را آغاز کرد، شرایط سختی در استان خوزستان حاکم بود، چالش‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه یکی از آن مشکلاتی بود که ما در ابتدای کار با آن مواجه شدیم.
استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در جهت رفع مشکلات شرکت نیشکر هفت‌تپه عنوان کرد: چالش‌های ۶ ساله این شرکت در آن زمان سبب شده بود تا نیشکر هفت‌تپه رو به تعطیلی برود برهمین اساس نخستین اقدامی که در جهت رفع مشکلات این شرکت صورت گرفت، سازماندهی کار و ملحق‌سازی آن به شرکت مادر بود؛ خوشبختانه پس از این اتفاق معوقات کارگران طی چندماه پرداخت شد و بازنگری خوبی در بحث افزایش تولید نیشکر داشتیم، هم‌اکنون نیز این کارخانه به روال عادی کار خود بازگشته است.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، خلیلیان درخصوص ساماندهی وضعیت فاضلاب شهر اهواز که موجب آزار مردم شده بود، بیان کرد: در ابتدای کار دولت سیزدهم، زمانی که به استان وارد شدم در اغلب محلات بدون اینکه بارندگی رخ داده باشد فاضلاب بر روی زمین دیده می‌شد؛ خوشبختانه در این زمینه نیز با طرحی اضطراری به صورت ویژه کار را در راستای طرح اصلی فاضلاب که قرار است طی دوسال به اتمام برسد، دنبال کردیم و ضمن شناسایی نقاط بحرانی و راه‌اندازی ۱۸۰ جبهه کاری در سطح شهر توانستیم مشکل نقاط بحرانی را برطرف کنیم به نحوی که در پائیز و زمستان شاهد مشکل فاضلاب به شدت سال‌های گذشته نبودیم.
وی پیرامون پروژه‌های تصفیه فاضلاب افزود: در زمینه پروژه‌های تصفیه فاضلاب اقدامات خوبی صورت گرفته است در همین راستا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شرق اهواز و شهر شادگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و آبی که پیش از این موجب آلودگی می‌شد به آب مورد نیاز صنایع و محیط زیست تبدیل شد.
استاندار خوزستان ادامه داد: در مباحث مربوط به آب آشامیدنی پروژه بسیار مهم آب غدیر را داریم که باید در بلند مدت ( ۲ الی ۳ سال) به اتمام برسد برهمین اساس طرحی اضطراری میان مدت را اجرا کردیم که آب شرب مطمئنی را برای نیمی از جمعیت استان را با کیفیت مناسب تأمین کنیم.
خلیلیان با تأکید بر ضرورت رساندن آب شرب سالم با کیفیت بالا به دست مردم تصریح کرد: منبع تأمین آب شرب سالم برای مردم را از رودخانه کرخه به سمت منابع آب دز تعیین کردیم این کار کیفیت و کمیت آب مصرفی مردم را دو چندان می‌کند و بسیاری از تنش‌هایی را که در تنش‌های آبی سال‌های پیش شاهد بودیم در سال جاری نداشتیم و بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ روستا از آب شرب مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند.
وی در رابطه با تنش‌های آبی سال گذشته ابراز داشت: با توجه به تنش‌های آبی از سال گذشته الگوی کشت را تغییر دادیم و با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارندگی در کل استان توانستیم میزان خرید تضمینی گندم را ۲۴ درصد افزایش دهیم و خوزستان نخستین استانی بود که توانست میزان خرید تضمینی را در میان سایر استان‌های کشور داشته باشد.
استاندار خوزستان با اشاره به بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان گفت: در مباحث مربوط به بهداشت و درمان قدم‌های خوبی برداشته شد و توانستیم فعالیت‌های مربوط به تکمیل و تجهیز ۹ بیمارستان را به انجام برسانیم که از این تعداد ۲ بیمارستان آماده بهره‌برداری است؛ بهره‌برداری از یک اورژانس ویژه نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ارزنده در زمینه بهداشت و درمان به شمار می‌رود چرا که این اتفاق برای نخستین بار رخ داد.
خلیلیان با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌ها در استان خوزستان نسبت به گذشته سرعت بیشتری گرفته است، اظهار داشت: در جاده‌های بین استانی که پروژه‌های ملی هستند؛ شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم، همچنین در راه‌های روستایی، بیرون استانی و دوخطه کردن راه آهن اهواز _ اندیمشک و اهواز_ بندر امام قدم‌های خوبی برداشته شد و سرعت کار شدت بیشتری گرفت.
وی در رابطه با استخدام‌های افراد غیربومی در برخی از شرکت‌ها بیان داشت: تعدادی از شرکت‌ها تأمین نیرو خود را از افراد غیربومی انجام می‌دادند که با توجه به خواسته‌های مردم این شرکت‌ها را با استفاده از یک بخشنامه ۴ ماده‌ای ملزم کردیم که از افراد بومی استان جذب نیرو را انجام دهند تا بتوانیم نرخ بیکاری را در استان کاهش دهیم.
استاندار خوزستان با اشاره به مفاد بخشنامه ۴ ماده‎‌ای ارسال شده به شرکت‌های استان عنوان کرد: با استفاده از چارچوب وظایف دولت براساس این بخشنامه شرکت‌ها را ملزم ساختیم که از افراد بومی استان و در صورت استقرار در شهرستان از افراد همان محل برای تأمین نیرو استفاده کنند؛ همچنین در این بخشنامه بر استفاده از پیمانکاران بومی استان نیز تأکید شد، پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های داخلی استان که دفتر مرکزی آن‌ها در تهران مستقر است به درون استان یکی از بندهای دیگر این بخشنامه بود در پایان نیز این شرکت‌ها ملزم شدند که گردش مالی خود را در استان داشته باشند تا منابع بانکی در خوزستان برای توسعه سرمایه‌گذاری، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید تقویت شود.
خلیلیان در رابطه با بحث مدیران پروازی و بخشنامه استفاده از مدیران بومی تصریح کرد: در استان خوزستان تعدادی از این مدیران وجود داشت که در سطح دولت، فرمانداری‌ها، کارخانجات و یا مؤسسات حضور داشتند و اکنون بسیاری از آن‌ها تغییر کرده‌اند.
وی پیرامون پروژه‌های آبرسانی استان خوزستان افزود: در کل خوزستان ۵ پروژه اصلی و ۲ فرعی برای تأمین آب شرب وجود دارد؛ پروژه غدیر یکی از بزرگترین پروژه‌های تأمین آب شرب استان است که نیمی از جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ سایر پروژه‌ها مانند آب آشامیدنی جنوب غرب، شمال شرق، شمال، جنوب شرق، مرکزی خوشبختانه دچار تحرک خوبی شده‌اند و بخشی از آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفتند با این رخداد تنش آبی که در سال‌های گذشته رخ می‌داد با وجود کمبود بارش و خشکسالی شاهد تنش آبی در تأمین آب شرب نبوده‌ایم.
استاندار خوزستان با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان ادامه داد: در مجموع ۱۱۹ مصوبه مورد تصویب قرار گرفت و به صورت منظم ماهانه جلساتی برای پیشرفت این مصوبات برگزار می‌شود؛ خوشبختانه اعتبارات خوبی به استان تخصیص پیدا کرد و ۱ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان به صورت ویژه افزون بر اعتبارات استانی و ملی در چارچوب سفر اختصاص یافت و توانست تحولی اساسی را در پروژه‌ها ایجاد کند.
خلیلیان در پایان با اشاره به پشتیبانی‌های دولت از استان خوزستان ابراز داشت: پشتیبانی خوبی در هیئت دولت از استان خوزستان وجود دارد و اراده‌ای در سطح ملی برای حمایت از استان تشکیل شده است.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.