ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟ + فیلم

سلیمان رئیسی یکی از جانبازان ۷۰ درصد دفاع مقدس خوزستانی است که به مدت ۳۵ سال دچار قطع عضو بالای زانو بود و در این سال‌ها درد ناشی از استفاده پروتزهای مختلف را تحمل کرد. این جانباز برای انجام اولین عمل جراحی کاشت ایمپلنت در داخل استخوان داوطلب شد و پس از بررسی وضعیت استخوان، ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در شهر رشت تحت عمل قرار گرفت و ایمپلنت داخل استخوان پای او کاشته شد. اما به نظر می رسد رضایت این جانباز دفاع مقدس از عمل جراحی حاصل نشده است.

رئیسی نسبت به صحت اقلام استفاده شده در جراحی پایش اعتراضاتی به نهادهای مربوطه مطرح کرده که این موضوع از سوی ایرنا مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی که به گفته خودش پس از انجام عمل جراحی بر مشکلاتش افزوده شده می‌گوید: نه تنها قادر به راه رفتن نیستم بلکه شب تا صبح از ناحیه پا، درد می‌کشم و با مصرف چند مسکن می‌توانم کمی بخوابم.

این جانباز دفاع مقدس به خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا گفت: در این مدت پیگیری‌های من به جایی نرسیده و آنقدر من و خانواده‌ام کلافه و اذیت شده‌ایم که آنها از من خواسته‌اند با رسانه‌های فارسی زبان آون طرف آب در این خصوص مصاحبه کنم شاید صدایم به جایی برسد، اما به آنها گفته‌ام این راه درستی نیست. 

آغاز ماجرا و ادعای فروش قطعات دست دوم به جای نو

این داوطلبِ اولین جراحی کاشت ایمپلنت در داخل استخوان می‌گوید: چند ماه قبل از عمل، دکتر عزیز عباسپور متخصص جراح ارتوپدی، یک «مفصل ۳R۸۰ زانو آلمانی» و «پنجه سولئوس آمریکایی» برای من تجویز کرد تا شرکت همیار طب زیر مجموعه شرکت متد؛ پرونده پزشکی مرا برای ساخت قطعات مورد نظر به یکی از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در آلمان ارسال کند.

رئیسی افزود: اما این در حالیست که موقع عمل قطعات دست دوم به عنوان قطعات نو به بنده تحویل داده شد و شرکت نامبرده هزینه قطعات اصلی را از بیمه تکمیلی دریافت کرد و قبل از تحویل قطعات فیلمی تبلیغی از من ضبط شد. از طرف دیگر به من گفتند تمام هزینه‌ها رایگان است در صورتی که از زمان عمل جراحی تا ترخیص، هزینه های پمپ درد و دیگر هزینه های جانبی به مبلغ ۳۰ میلیون تومان را از جیب خود پرداخت کردم.

وی توضیح داد: با وجود اینکه من جانباز ۷۰ درصد هستم قبل از عمل کاشت پای مصنوعی، با پروتزی که قبلا بر روی پای من نصب شده بود، می‌توانستم راه بروم و کارهای شخصی خود را انجام دهم اما اکنون با این اقدام مرا خانه نشین کرده اند، نه تنها قطعات استاندارد و مناسب بر روی پای من نصب نشده بلکه «پین دبل کونت» کاشته شده در پایم بزرگتر از حد استاندارد است که در این خصوص با پزشک صحبت کردم و مقرر شد این قطعه را تعویض کند اما وی می‌گوید که من فقط دستمزد خود را نمی‌گیرم و باید ۷۳ میلیون تومان هزینه «پین» جدید را پرداخت کنید، بنیاد شهید هم با پرداخت این مبلغ موافقت نمی‌کند.

رئیسی اضافه کرد: به بنده یک مفصل معیوب و یک پنجه به نام «سی واچ» که مربوط به ۳۵ سال قبل است دادند و با فیلمی که قبل از انجام جراحی و بعد از نصب پروتز از من گرفته شد. فقط استفاده ابزاری برای ترغیب افراد قطع عضو برای کاشت پا می‌شود. 

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

وی افزود: شرکت خصوصی وارد کننده تجهیزات پزشکی که با شرکت متد همکاری می‌کند از طریق ارائه قطعات کهنه و دست دوم به جای تجهیزات نو به جانبازان، دنبال سودآوری هستند  و حق آنها را ضایع می‌کنند.

این جانباز ادامه داد: همچنین قبل از عمل جراحی و نصب قطعات بر روی پایم، در دفترخانه اسناد رسمی، از من تعهد محضری مبنی بر اینکه هیچ‌گونه شکایتی بعد از عمل از پزشک، بنیاد شهید و شرکت تهیه کننده تجهیزات پزشکی نداشته باشم، گرفته شد.

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

رئیسی معتقد است: دکتر عباسپور عمل ایمپلنت پای مرا به خوبی انجام داده اما پین کاشته شده کمی بلندتر از استاندارد است و یکبار دیگر باید پایم عمل شود، به دکتر  گفته ام تاکنون چند بار به اتاق عمل رفته ام و آمپول بیهوشی به من تزریق شده چه تضمینی وجود دارد که بعد از عمل به هوش بیایم اگر اتفاقی برای من رخ دهد چه کسی جواب خانواده مرا می دهد.

وی معتقد است: شرکت همیار طب بابت مفصل زانو و پنجه ای که به من داده از بیمه پول دریافت کرده در صورتی که این وسیله دست دوم و به گفته پزشک خراب است، پس از بازکردن مفصل این زانوی مصنوعی به وضوع می‌توان کثیفی و میکروب ها را در آن مشاهد کرد.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که شما بارضایت خود و به صورت داوطلبانه کاندید جراحی پای مصنوعی شده‌اید، گفت: بله برای عمل رضایت کتبی دادم اما قطعات به کار رفته ایراد دارند بنده رضایت ندادم که برای پای من از قطعات غیراستاندارد، خراب و دست دوم استفاده و با این کار مرا زمین‌گیر کنند.

وی افزود: پزشک، استخوان ران مرا خالی کرده به گونه ای که بر روی یک لوله خودکار راه میروم، استخوان باریک پای من باید این پروتز مصنوعی سنگین را حمل کند و با اینکه با عصا راه میروم به استخوانم فشار مضاعفی می‌آید مثلا به ازای ۱۰ متری که راه می‌روم باید درد مضاعفی را تحمل و برای التیام آن مدام مسکن مصرف کنم.

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

به دروغ گفتند پرونده پزشکی مرا به شرکت سازنده قطعات در آلمان فرستادند

این جانباز دفاع مقدس تاکید کرد: این شرکت خصوصی زیر مجموعه متد مدعی است پرونده پزشکی مرا به یک شرکت در آلمان برای ساخت قطعات مورد نیاز ارسال کرده و آنها نیز در پاسخ این قطعات را برای من ارسال کردند، این درحالی‌ست که بنده با شرکت مذکور مکاتبه کردم و آنها گفته‌اند چنین پرونده‌ای برای ما ارسال نشده و بنابراین قطعاتی که به من تحویل داده اند از قطعات قدیمی موجود در شرکت مذکور است.

رئیسی با بیان اینکه کبیری یکی از کارشناسان مرکز متد خارج از سیستم بنیاد شهید یک مکانی تاسیس کرده و قطعات دست دوم را خریداری و به عنوان نو به متقاضیان می فروشد، متعقد است: مسئول این شرکت با قیمت پایین قطعات دست دوم را از جانبازان خریداری و به عنوان قطعه نو به متقاضیان می فروشد و چون قطعه مورد نظر برای قالب پای فرد مورد نظر ساخته نشده فرد قادر به راه رفتن با آن نیست و به استخوانش فشار می‌آید و ممکن است استخوان بشکند مثلا آنها پروتز مصنوعی پای یک جانبازی را که یک میلیارد تومان خریده بود دریافت کردند و به وی قول دادند به حساب وی پول واریز کنند در صورتی که وجهی به حساب وی واریز نشده است.

تحویل یک روزه پروتز برای دریافت رسید 

این جانباز ۷۰ درصد گفت: در مذاکراتی که با شرکت سازنده قطعات در آلمان داشته ام آنها به من اعلام کردند پرونده ای به نام بنده برای آنها ارسال نشده و قطعات آنها سالم و باکیفیت است و برای اثبات سخنان خود حاضرند با هزینه خود مرا عمل کنند و گفته اند اگر بنیاد شهید هزینه های درمان شما را تقبل نمی کند پاسپورت خود را برای ما ارسال کنید تا برای شما ویزا بفرستیم اما هزینه های سفر بر عهده شماست.

رئیسی اضافه کرد: اما مسئول این شرکت آلمانی که تا هفته گذشته به من گفته بود مدارکم را برای صدور ویزا ارسال کنم، اکنون تغییر عقیده داده و می گوید خانم طاهری از شرکت همیار طب و پزشک جراح در نامه ای خطاب به ما گفته اند آن قطعه اصلاح شده است. این در حالیست که آنها مفصل یک بیمار دیگر را به مدت یک روز به من داده و از من رسید دریافت کردند پس از آن با بنده تماس گرفتند و گفتند که آن قطعه را باید پس بدهم، آنها از رسیدی که از من بابت این پروتز گرفته بودند سوء استفاده کردند و از این طریق نظر کارمندان شرکت سازنده در خارج از کشور را تغییر دادند.

این  جانباز تقاضای دیدار با قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد.

قطعات پلمب بود 

اما ماجرا را از مدیرعامل شرکت متد پیگیری کردیم که وی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این جانباز برای تامین هزینه کاشت پا از ما درخواست کمک کرد ما هم گفتیم اگر راضی به انجام عمل هستی در پرداخت هزینه ها به شما کمک می‌کنیم و دخالتی برای انتخاب پزشک نداشتیم.

دکتر ایرج عربی افزود: قطعات مورد نیاز برای پای مصنوعی را ما ندادیم بلکه از سوی یک شرکت خصوصی به وی تحویل داده شده، ما به عنوان ناظر از آن شرکت استعلام گرفتیم همه قطعات پلمب شده به این جانباز تحویل داده شده اما وی مدعی است قطعات دست دوم است. 

وی در خصوص فعالیت شخصی به نام کبیری به عنوان کارشناس مجموعه «متد» نیز گفت: این فرد در مجموعه ما به عنوان کارشناس اتوپروتز مشغول به کار است و اگر خطایی انجام داده به ما ربطی ندارد.

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

کارشناس متد در صورت تخلف اخراج می‌شود

مدیرعامل شرکت «متد» در پاسخ به ادعای این جانباز که یکی از کارشناسان از اسم شرکت متد و بنیاد شهید در راستای پیشبرد اهداف خود سوء استفاده کرده است نیز، افزود: شاید حرف این جانباز صحیح باشد؛ اگر خطای این فرد اثبات شود او را اخراج می کنم بنده بررسی کرده ام، قطعات دست دوم نیست کارتن آن موجود است، شرکت آلمانی بنیاد شهید را تحریم کرده و نمی تواند این موضوع را تایید کند چراکه بسیاری از این اقلام به صورت قاچاق و کولبری به کشور وارد می‌شود. 

دکتر عربی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مگر قطعات نباید براساس اندازه های داده شده برای بیمار ساخته شود، گفت: ما چون تحریم هستیم شرکت آلمانی پرونده ای از ما نمی پذیرد ممکن است از طریق یک کشور دیگر خرید انجام شده باشد، هدف ما فقط پشتیبانی از این جانباز بود، نمی دانم چه اتفاقی افتاده، به دنبال سرانجام رسیدن این موضوع هستم، بنده هر دوطرف قضیه را به دفترم دعوت می کنم تا تفاهم نامه ای بین آنها منعقد و مشکل حل شود و اگر نپذیرفتند آنها را برای بررسی بیشتر به مراجع قضایی معرفی می‌کنم.

وی همچنین درباره کاشت پین دبل کونت بزرگتر از اندازه مورد نظر نیز اذعان داشت: رئیسی باید از دکتر عباسپور به نظام پزشکی شکایت کند تا هزینه جراحی را به بیمه بازگرداند و یا پای بیمار را دوباره رایگان عمل کند. 

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

نصب پنجه سیواک به جای پنجه سولئوس

کارشناس اتوپروتز شرکت «متد» نیز که قطعات مورد نیاز برای کاشت پای مصنوعی را برای این جانباز تهیه کرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص دست دوم بودن مفصل پای مصنوعی این جانباز گفت: این قطعه از شرکت «اتوبوک» خریداری شد و دارای جعبه و کد است و جعبه این قطعه در مرکز با حضور رحیمیان مسئول حراست، دکتر عامریان رئیس مرکز، بنده به عنوان نصب کننده مفصل و دکتر عباسپور جراح در مطب وی در رشت جلوی چشم جانباز باز شده و کارتن این قطعه و کد آن در مجموعه شرکت ما موجود و این مفصل سالم است.

کبیری افزود: کار ایمپلنت در بیرون از مجموعه متد انجام می شود، وارد کننده ایمپلنت شرکتی به نام همیار طب لیان که مرکز آن در ونک است با یک شرکت خارجی همکاری می کند بعد از انجام ایمپلنت ما قطعات آن را نصب می کنیم. 

خبرنگار ایرنا از وی پرسید این جانباز می گوید که شما باید پرونده وی را برای ساخت قطعات مورد نیاز به آلمان ارسال می کردید اما طی مذاکراتی که با شرکت آلمانی داشته آنها گفته اند چنین پرونده ای برای آنها ارسال نشده است، دکتر عرب پیش از اینکه کبیری پاسخ دهد گفت: ما با شرکت آلمانی ارتباطی نداریم و همه مفصل ها از قبل در اندازه های مختلف ساخته شده و این شرکت ها فقط آنها را خریداری می‌کنند مانند کفش که از قبل در سایزهای مختلف ساخته می‌شود.

کارشناس اتوپروتز شرکت متد در پاسخ به این پرسش که سایز پنجه‌ها متفاوت است و به گفته جانباز اندازه پنجه از قبل توسط پزشک مربوطه برای ساخت تجویز شده است نیز بیان کرد: درست است باید با توجه به اندازه پنجه مورد نظر تهیه شود.

وی افزود: دکتر عباسپور قبل از عمل جراحی در نسخه ای مفصل زانو ۳R۸۰ اتوبوک آلمانی و پنجه سولئوس آمریکایی را برای این جانباز تجویز کرده بود و چون شرکت سازنده امکان تعویض و فروش نداشت، نتوانستیم آن ها را تهیه کنیم به همین دلیل پنجه سیواک اتوبوک را از آلمان برای وی تهیه کردیم. 

کبیری توضیح داد: انجام ایمپلنت نیاز به یکسری کارهای جراحی دارد که به مجموعه متد، شرکت ما و بنیاد شهید ربطی ندارد، جراح قطعاتی را که می خواهد باید سفارش دهد و بعد در اتاق عمل برای بیمار نصب کند بعد از جراحی نیاز به قطعات پروتز شامل یک مفصل و یک پنجه است، زمانی که در کشور برای بیماران کاشت پای مصنوعی انجام شد پنجه اتوبوک و مفصل واتر پمپ ساز  ۸۰ اتوبوک برای بیماران نصب می شد.

میله به کار رفته استاندارد و موازی پای بیمار است

جراح ارتوپد این بیمار نیز در خصوص عمل ایمپلنت پای رئیسی گفت: بیش از یک ساعت با این بیمار در خصوص عمل صحبت کردم، قبل از عمل استخوان از طریق سی تی اسکن اندازه گیری می شود و در این روش حتی یک میلیمتر هم لحاظ می شود بعد از نصب پروتز رئیسی گفت این میله کمی بلندتر است به وی گفتم براساس استاندارد باید موازی زانوی دیگر شما باشد که در حین راه رفتن پا لنگ نزند برای رفع ابهامات دوباره پای وی اندازه گیری مجدد شد و دیدیم کمتر از یک میلیمتر هم با زانوی پای دیگر او فرق ندارد چون پای وی کمی کوتاه تر است فکر می کند میله بلندتر است.

دکتر عزیز عباسپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رئیسی اولین بیمار من نیست، تاکنون برای بیش از ۲۰۰ بیمار در ایران و آلمان عمل کاشت ایمپلنت پا انجام داده ام بعد از مراجعه وی نزد من به او توضیح دادم هر عملی دارای یکسری عوارض است و ممکن است یکسری مشکلات به وجود بیاید، اما نسبت به عمل سوکت دار عمل راحت تری است چراکه عوارضی همچون درد پا، ورم و عفونت را برای ۹۰ درصد بیماران به دنبال ندارد اما چون شما برای انجام عمل مردد هستید به خاطر جنبه روانی مسئله حاضر نیستم شما را عمل کنم و در صورت رضایت کتبی پای شما را ایمپلنت می کنم، وی نیز موضوع را پذیرفت.

وی ادامه داد: این بیمار به من مراجعه کرد و گفت می خواهم آدابتور چرخان بر روی پای من نصب کنید، به او گفتم که نصب این قطعه با توجه بالا بودن سن شما به صلاح نیست چون این آدابتورها برای افراد جوان که تراکم استخوان های آنها بالاست استفاده می شود  اما وی باز بر خواسته خود اصرار داشت به وی گفتم کمر شما کمی خمیده است اجازه دهید کمر شما تا چند ماه دیگر کمی صاف شود تا بعد در این خصوص برای شما تصمیم گرفته شود.

پنجه سیواک با سولئوس فرقی ندارد 

این جراح ارتوپد گفت: چند نفر قبل از رئیسی در نوبت عمل قرار داشتند اما او به من گفت اصلا نمی تواند راه برود و زودتر وی را عمل کنم، ۲ هفته بعد از درخواست این بیمار به او نوبت عمل دادم و ۲ روز قبل از عمل از کبیری مسئول اتوپروتز پرسیدم همه قطعات مورد نظر آماده است که پاسخ داد مفصل نرسیده، پای ایرانی دارم که بنده قبول نکردم و گفتم مفصل ۳R۸۰ لازم است، کبیری گفت پنجه سولئوس ندارم، گفتم پنجه سیش واک به من بدهید چون می دانستم با پنجه مورد نظر فرقی ندارد و بیمار می تواند با آن راه برود چراکه قبل از رئیسی این قطعه برای ۳۰ بیمار دیگر استفاده شده و در راه رفتن مشکلی ندارند.

دکتر عباسپور تصریح کرد: مسئولان بنیاد شهید پذیرفتند عمل ایمپلنت پای وی انجام شود، رئیسی با این بهانه ها کاری نکند که آنها از انجام عمل برای دیگر جانبازان پشیمان شوند. 

آداپتور چرخان برای ۹۹ درصد بیماران نصب نشده است

وی خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد بیمارانی که تحت عمل جراحی ایمپلت پا قرار گرفته اند، برای آنها آداپتور چرخان نصب نشده و در راه رفتن هم مشکلی ندارند رئیسی می‌خواهد چهار زانو بر روی زمین بنشیند برای همین اصرار دارد ما برای وی کار غیرعلمی و تخصصی انجام دهیم که به صلاح وی نیست اگر وی یک حرکت ناآگاهانه یا تند انجام دهد، ممکن است زمین بخورد و استخوانش بشکند.

این جراح ارتوپد اذعان داشت: با این وجود به وی گفتم اگر مسئولیت و عواقب بعد از نصب آداپتور را می پذیرد بعد از شش ماه این کار را برای او انجام می دهم، نیاز به عمل دیگری ندارد فقط باید یک آمپول خواب آور برای وی تزریق شود تا یک دبل کونت دیگر در پای وی کاشته و آداپتور چرخان بر روی آن نصب شود، بنیاد باید دوباره برای این اقدام هزینه بپردازد من راضی نیستم بنیاد از پول بیت المال هزینه کند چراکه از نظر پزشکی این قطعه برای این بیمار نیاز نیست و حتی ممکن است استخوان وی بشکند.

دکتر عباسپور گفت: مفصل های ۳R۸۰ و پنجه های سی واک آلمانی و سولئوس آمریکایی برای همه بیماران در ایران نصب می‌شود، مفصل سی واک بخوبی کار می‌کند و رئیسی ۲۰ سال از این نوع مفصل استفاده کرده است.

وی افزود: رئیسی به من گفت که یک مفصل خیلی خوب برای او نصب کنم، گفتم مفصل های سی واک و سولئوس هر دو خوب است بعد از نصب مفصل سی واک نزد من آمده و می گوید مفصل مرا با سولئوس تعویض کنید در صورتی که این مفصل برای جوانان مناسب است اما باز هم بر خواسته خود اصرار کرد. 

ارسال عکس پروتز ۱۵ سال قبل به خارج 

این جراح ارتوپد افزود: ما برخی اوقات برای منافع شخصی خود مملکت را زیر سوال می بریم، وی عکسی که مربوط به پروتزی که ۱۵ سال از آن استفاده می کرده را به یک شرکت آلمانی فرستاده است، یک نفر از این کشور با من ارتباط برقرار کرد و گفت این فرد دارای مشکل روانی است، این بیمار تصور کرده ما متوجه نمی شویم این پروتز قدیمی است و مدل این مفصل با مدلی که شما بر روی پا کار می کنید فرق دارد، از این قضیه بسیار ناراحت شدم، مستندات این مذاکره با طرف آلمانی در قالب ایمیل موجود است.

دکتر عباسپور در خصوص ادعای رئیسی مبنی بر تجویز اندازه مفصل و پنجه برای ساخت نیز گفت: مفصل و پنجه ها از قبل در اندازه های مختلف توسط شرکت های سازنده آماده و به فروش می رسد قطعات به کار رفته برای این بیمار نیز نو و پلمب شده بود و در حضور ۲ نفر از کارمندان بنیاد شهید و امور ایثارگران باز شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که بیمار می‌گوید که بعد از ایمپلنت پا از درد تا صبح نمی توانم بخوابم گفت: اگر کسی درد یا مشکلی دارد باید به پزشک خود مراجعه کند اگر می خواهید ویس های رئیسی را که می گوید من مشکلی ندارم برای شما ارسال کنم او می گوید: اگر پنجه و مفصل پای من تعویض شود مشکلم حل می شود، در صورتی که او با این پا می تواند راه برود باز هم به او گفته ام هفته آینده این موضوع را در جلسه مطرح می کنم.

دکتر عباسپور با بیان اینکه با پروفسور خود در آلمان هم در خصوص این عمل صحبت کردم که گفت عمل بسیار عالی انجام شده است، افزود: اگر بیمار ادعا می کند مشکل دارد به خاطر تلقین و جنبه روانی آن است وگرنه از نظر پزشکی مشکلی ندارد، ام با این حال برای حل مساله با وجود اینکه من نوبت عمل جراحی دارم نوبت را کنسل و از بنیاد شهید درخواست کردم به خاطر بعد روانی این موضوع، دوشنبه ۲۴ مرداد در یک جلسه با حضور همه عوامل دخیل برای وی تصمیم گرفته شود و صورت جلسه نوشته شود تا این بیمار دوباره درخواست دیگری از ما نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید یک نهاد انقلابی است که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات ایثارگران به کار می گیرد، تاکید کرد: این بیمار هیچ مشکلی از لحاظ جسمی ندارد و مشکل وی بعد روحی و روانی دارد، گاهی اوقات ما مجبور هستیم برای اینکه بیمار از لحاظ روانی در شرایط مطلوب قرار بگیرد خواسته او را انجام دهیم حالا که رئیسی اصرار دارد با تعویض مفصل و پنجه مشکل او کاملا حل می شود ما حاضریم این قطعات را برای او تعویض کنیم.

 جراح ارتوپد این بیمار در توضیح نامه اش با محتوای خرابی مفصل و دستور تعویض، گفت: بنده در نامه‌ای خطاب به بنیاد شهید گفتم بنابه اظهار نظر بیمار، مفصل خراب است و تقاضای تعویض مفصل را دادم اما از نظر بنده این مفصل مشکلی ندارد.

مطالب مطرح شده از سوی رئیسی مبنا علمی ندارد 

مدیرعامل شرکت همیار طب لیان نیز در خصوص ادعای رئیسی مبنی بر دست دوم بودن مفصل و پنجه پای مصنوعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مطالب طرح شده از سوی رئیسی مبنا و پشتوانه علمی ندارد و بیشتر به مطالبی برای فرآفکنی می‌ماند.

الهه طاهری گفت: محصولات این شرکت دارای ۲ بخش داخلی و خارجی است که بخش داخلی آن براساس سایز استخوان باقی مانده و قطر استخوان بیمار برای هر فرد تولید می‌شود و  این موضوع فرضیه استفاده از کالای دست دوم رو عملا منتفی می کند، همچنین هر کالای وارد شده در ایران در سامانه اداره تجهیزات پزشکی با کد منحصر به فرد ثبت شده و تاریخچه آن قابل پیگیری است.

بیمار مستندات مذاکره به شرکت آلمانی را ارائه دهد

مدیرعامل شرکت همیار طب لیان در پاسخ به این پرسش که آیا قطعات مورد نظر براساس تجویز پزشک مربوطه برای بیمار تهیه شده است، گفت: بله، هر کالای پزشکی با دستور و تجویز پزشک جراح براساس شواهد پاراکلینیکی شامل عکسبرداری رادیولوژی، سی تی اسکن و سنجش تراکم استخوان تهیه می‌شود.

طاهری در پاسخ به این پرسش که رئیسی مدعی است پزشک یکبار برای وی یک پای سیلیکونی به صورت موقت نصب کرده تا قطعه مورد نظر ارسال شود، توضیح داد: در فرآیند درمان ممکن است پزشک از برخی آزمون ها برای کنترل وضعیت بیمار استفاده کند و این موضوع ارتباطی به تامین قطعات ندارد، انجام مواردی نظیر نصب موقت پا هم می تواند جزو این فرآیندها باشد، از سوی دیگر عمل رئیسی سال گذشته انجام و باید مفاصل طبق درخواست پزشک تهیه می شد که این موضوع خارج از وظایف این شرکت است. در زمانی که ما این اقدام را انجام می دادیم بیمار درخواست یک قطعه آداپتور چرخان داشت، این قطعه را نمی توان برای همه بیماران استفاده کرد چراکه بر روی استخوان فشار وارد می کند بنابراین برای بیماری که تراکم استخوان خوبی ندارد قابلیت استفاده را ندارد.

دبل کونت پای مصنوعی استاندارد است 

مدیرعامل شرکت همیار طب لیان ادامه داد: وی پس از کاشت پین عنوان کرد من آداپتور چرخان می‌خواهم در حالی که این قطعه از ابتدا جزء خدمات این شرکت نبوده و از سوی دیگر براساس مذاکراتی که با شرکت مادر داشته ایم اعلام کردند این بیمار نمی‌تواند از این قطعه استفاده کند، این بیمار با مشاهده پای بیمار دیگری که بر روی پای وی از قطعه چرخان استفاده شده، می گوید که باید بر روی پای من هم این قطعه نصب شود تا بتواند پای خود را ۱۸۰ درجه بچرخاند، که از نظر پزشکی علت این درخواست برای ما روشن نیست، همان روزی که ما به وی اطلاع دادیم که شما به لحاظ مشکلات تراکم استخوان و آناتومی امکان استفاده از آداپتور چرخان را ندارید پس از تهدید این شرکت اعلام کرد که «من این را می گیرم حالا شما می بینید»، لازم به ذکر است بیمار هزینه ای بایت این عمل جراحی پرداخت نکرده و هزینه ای هم بابت این قطعه پرداخت نخواهد کرد.

طاهری با بیان اینکه پین دبل کونت (میله) که بر روی پای وی استفاده شده براساس عکس رادیولوژی یا سی تی اسکن استاندارد است، خاطرنشان کرد: بیمار پس از مدتی با گذاشتن آداپتور چرخان زیر پای خود ادعا کرد که این میله بلند است در حالی که برای آن قطعه فضایی در نظر گرفته نشده است.

وی اذعان داشت: به او گفتم دوباره پین را اندازه گیری می‌کنیم اگر اندازه اشتباه باشد با هزینه شرکت همیار طب آن را تعویض می کنیم، ما آن را اندازه گیری کردیم و مستندات هم موجود است؛ هیچ اختلافی در اندازه گیری مشاهده نشد (استاندارد این اندازه گیری، اختلاف در حد میلیمتر را به دلیل خطای تجهیزات و اپراتور مجاز می‌داند) و شرکت این آمادگی را دارد که این ادعا را توسط هر متخصص ارتوپد بی طرف اثبات کند.

مدیر این شرکت قطعات پزشکی تصریح کرد: لگن افراد قطع عضو به مرور زمان بالا و پایین می‌شود (که در زبان علمی به آن تیلت لگنی گفته می‌شود)، ما به رئیسی گفتیم شما چند ماه صبر کنید تا لگن سر جای اولیه خود بازگردد تا دوباره بتوانیم آن را اندازه گیری کنیم، با این وجود باز هم مطئمن هستم اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد چراکه برای ما محرز است که وی به خاطر استفاده از قطعه گردان می‌خواهد آن پین را کوتاه کند. پزشکی علم داده ها و اطلاعات است، احساسات و خواست ما تغییر در این علم ایجاد نمی‌کند. 

طاهری اضافه کرد: به رئیسی پیشنهاد دادیم تا ۲ ماه آینده که وضعیت لگن تثبیت می شود، صبر کند اما وی با اصرار از پزشک معالج خود خواسته پین مورد استفاده را کوتاه کند که در صورت چنین کاری به دلیل تراکم پایین حجم استخوان احتمال شکستن استخوان باقی مانده بسیار زیاد است، آیا این بیمار به عواقب این کار آگاه است و  مسئولیت آن را می‌پذیرد؟ در صورت بروز چنین اتفاقی وی ادعا نمی کند که شرکت و پزشک خطا کرده اند و من بی اطلاعم؟ به نظر من پاسخ این سوال ها بدیهی است.

تهیه مفصل پای بیمار توسط شرکت متد

مدیرعامل شرکت همیار طب لیان گفت: مفصلی توسط این شرکت برای بیماران تامین نمی‌شود، سوالات و مشکلات در مورد مفصل و پنجه را باید از شرکت متد جویا شوید.

طاهری در پاسخ به این پرسش که بیمار مدعی است مفصل به کار رفته موقت بوده و قرار بود پس از ارسال قطعه مورد نظر از آلمان مفصل تعویض شود، بیان کرد: مفصل را باید شرکت متد تهیه کند، بنده امکان اظهار نظر در آن را ندارم اما بسیار بعید است که این ادعا درست باشد چراکه مفصل ابتدا به رویت نماینده بنیاد شهید می‌رسد. 

اگر مفصل ایراد دارد بیمار باید به شرکت متد اعتراض کند 

مدیرعامل شرکت همیار طب لیان با بیان اینکه مدل‌ مفصل‌های زانو مشخص است و برای بیماران به صورت مجزا ساخته نمی شود، افزود: مفصل براساس نظر پزشک توسط شرکت متد تامین می‌شود که در مورد این بیمار هم این روال طی شده اما خارج از حوزه مسئولیت این شرکت است. 

عکس‌ها و اسناد کار شده در این گزارش از سوی رئیسی جانبازی که تحت عمل جراحی ایمپلنت پا قرار گرفته برای خبرنگار ایرنا ارسال شده است.

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟ماجرای کاشت پای مصنوعی یک جانباز؛ خطای پزشکی یا ادعای بیمار؟

ایرنا تلاش کرد در این گزارش بدون جانب‌داری از هیچ فرد یا شرکتی فقط اطلاعات و سخنان طرف‌های مورد بحث را منتشر کند و آمادگی هر گونه مصاحبه در این باره با افراد ذی‌نفع را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.