حشرات زیر قاب عکس‌های خانواده بکر/ رئیس موزه هنرهای معاصر: از آثار موزه آفت زدایی شده است

حشرات زیر قاب عکس‌های خانواده بکر/ رئیس موزه هنرهای معاصر: از آثار موزه آفت زدایی شده است

آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه که از گنجینه موزه هنرهای معاصر است و بعد از دهه‌ها برای اولین بار نمایش داده‌شده‌اند آن‌قدر خبر و حاشیه نشد که تصویر حشراتی که در قاب و زیر شیشه این عکس در حال حرکت بودند. اگرچه که اتفاق شاذ و نادری است، اما بعضی از کارشناسان هنری معتقدند چون دسترسی به داده‌ها و اطلاعات موزه در دسترس نیست نمی‌توان به قطعیت گفت که آیا این اتفاق یک پدیده نادر است یا مسئله و یک بحران در موزه‌داری. شفافیت در موزه‌داری و اطلاع اصحاب هنر از وضعیت آثار می‌تواند به ارائه نظرات دقیق کمک کند اما تا زمانی که دسترسی به اطلاعات و داده‌ها وجود نداشته باشد، عملاً آنچه در فضاهای خبری و مجازی می‌چرخد شایعه و حاشیه‌سازی است و تیترهای همچون هجوم حشرات به موزه هنرهای معاصر و… در فضا به وجود می‌آید درحالی‌که اصلاً مشخص نیست آیا تعداد اندکی حشره بودند یا هجومی از آفت اتفاق افتاده است.

اگرچه در بعضی از صفحات مجازی این اتفاق را محصول مدیریت جدید می‌دانند ولی حقیقت ماجرا این است که هیچ مسئله و بحرانی محصول تغییرات نیست و اگر اتفاقی شکلی بیرونی پیدا کرده است سال‌ها و دور از چشم همه حیات داشته و محصول عملکرد جمعی است. نمی‌توان مسائل را خرد و کوچک کرده و همه اتفاقات را محصول تغییر مدیریت آن هم در کمتر از سالی دانست، اگرچه در سایه دولت جدید و در تمامی حوزه‌ها هنری اتفاقی افتاده است که نشان از آشفتگی در مدیریت دارد اما قطعاً مشکلات امروز ما محصول رفتار پر از اشتباه از همه دوره‌هاست.

بیشتر بخوانید:

شاه مظفر، از سرقت در آشفتگی تا شفافیت در کریستیز

موزه هنرهای معاصر با فاصله از هنر معاصر

خالق تصویر ماهی سیاه کوچولو، طراح یک بهشت خیالی

رئیس موزه هنرهای معاصر: از آثار موزه آفت‌زدایی شده است

عبادرضا اسلامی کولایی رئیس موزه هنرهای معاصر در خصوص تصویر حشرات انتشار یافته در فضای مجازی به خبرآنلاین می‌گوید: شب گذشته حدود ساعت یک حشرات ریزی که روی یک اثر موزه دیده شده بودند با انجام اقدامات حرفه‌ای و بدون تخریب آفت زدایی شدند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از آثار ارائه شده در نمایشگاه قبل از انقلاب و حدود سال‌های ۵۵ خریداری‌شده و برای اولین بار نمایش داده‌شده‌اند، گفت: این آثار سال‌ها در کارتون و در مخزن نگهداری می‌شدند و احتمال اینکه در حمل‌ونقل این اتفاق افتاده باشد وجود دارد.

وی یادآور شد: اگرچه اتفاق نادری است اما امکان این اتفاق در تمام موزه‌های دنیا وجود دارد. درعین‌حال ما اقدامات حرفه‌ای را انجام داده‌ایم و کارشناسان هنری از بیرون موزه نیز برای رفع نگرانی هنرمند دعوت‌شده‌اند تا آثار موردبررسی قرار گیرد.

اسلامی کولایی تأکید کرد: البته این اتفاق تلنگر بسیار خوبی بود تا با حساسیت بسیار بیشتری پیگیر سلامت آثار موزه باشیم.

رئیس موزه معاصر با اشاره به اینکه هیچ آسیبی به اثر وارد نشده است گفت: اینکه جامعه هنری نگران باشند و با حساسیت اخبار ما و آثار موزه را پیگیری کنند مسئولیت ما را چند برابر کرده و درعین‌حال مراقبت‌های ما را افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: در عین امروز صبح تمام آثار مخزن مورد بازبینی قرار گرفته و آفت زدایی و اقدامات ایمنی انجام‌شده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته موزه هنرهای معاصر نقش گالری را بازی کرده اما برنامه ما این است تا بر اساس نظرات پژوهشگران هنر و در طی یک سال آینده نقش و جایگاه موزه را به دست بیاوریم و تقریباً تمام آثار دیده نشده یا کمتر دیده شده موزه را در معرض دید علاقه‌مندان هنر قرار دهیم.

اسلامی کولایی همچنین گفت: خوانش تاریخی و پژوهشی از دیگر برنامه‌های موزه است و نمایشگاه‌های بعدی از جمله نمایشگاهی که به آثار قهوه‌خانه‌ای اختصاص دارد، از جمله این رویکرد است.

وی افزود: مستندسازی و مستندنگاری آثار موزه نیز از اولویت‌ها و برنامه‌های آتی موزه است.

برند و هیلا بکر هنرمندان مفهومی و عکاسان آلمانی بودند که عکس‌های نشانه شناسانه‌ای از ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی گرفته‌اند و عکس هاو آثار آن‌ها امروز به «مکتب بکر» شناخته می‌شود.

هیلا و همسرش، برند بکر، در یک دوره ۵۰ ساله از ایالات‌متحده، فرانسه، آلمان، هلند، بریتانیا، بلژیک، سوئیس، لوکزامبورگ و ایتالیا یک مجموعه عکس گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.