فرسودگی غالب ماشین‌آلات معادن در خراسان رضوی

علی‌اکبر لبافی با اشاره به فعال‌سازی معادن و استفاده از ظرفیت‌های آن در استان اظهار کرد: برای ایجاد ارزش افزوده جدید و اشتغال در استان فعال‌سازی معادن بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسیر توسعه خراسان رضوی به سمت صنایع فولادی و معدنی در حال حرکت است. بر اساس آمارهای سازمان‌های متولی و بخش خصوصی حدود ۴۸۳ معدن در خراسان رضوی غیر فعال است که تنها بخشی از آن‌ را می‌توان احیا کرد اما بخش دیگری از معادن به دلیل اشباع بودن یا نبود بازار قابل احیا نیست.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بیان اینکه در استان برای فعال‌سازی معادن نشست‌های مختلفی با مسئولان دولتی و بخش خصوصی برگزار شده، عنوان کرد: طی سال جاری برای تولید ناخالص داخلی و ارتقاء شاخص‌های تعریف شده برای استان، نگاه مدیریت خراسان رضوی متمرکز بر حوزه معدن است تا با افزایش شاخص‌های صنایع مربوط به آن تاثیر این تمرکز در میانگین شاخص‌های اقتصادی استان نمود پیدا کند.

لبافی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی خراسان رضوی در سال جاری ۷.۲ درصد پیش‌بینی شده، بیان کرد: برای دستیابی به این رشد در استان سهم معادن حدود ۱۲ درصد پیش‌بینی شده است؛ یعنی حدودا ۲ برابر میانگین متوسط سایر شاخص‌های اقتصادی.  

وی ادامه داد: بر همین اساس رویکرد دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مبتنی بر این است که بتوان مشکلات حوزه معادن را شناسایی و برای این موانع راهکار پیدا کرد. در همین خصوص تاکنون چندین جلسه شورای گفت‌وگو برگزار شد. در این جلسات از رئیس خانه معدن استان، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی و سایر تشکلات ذی‌ربط دعوت و بررسی‌های لازم انجام شد.  

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی معادن غیر فعال برخی از شهرستان‌های استان را حدود ۵۰ درصد اعلام و عنوان کرد: در جلسات یاد شده تلاش شد ظرف مدت کوتاهی با دعوت از معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و با حضور روسای خانه معدن استان تمام مشکلات ۴۸۳ معدن غیرفعال در استان را بررسی کنیم. البته فرماندارهای شهرستان‌ها نیز اعلام آمادگی کردند که این نشست‌ها را دنبال کنند.  

لبافی اضافه کرد: این معادن به ۲ دسته تقسیم می‌شود. دسته اول معادنی که قابل احیا بوده و دسته دوم واحدهایی است که به هر دلیلی قابل احیا نیست و مشکلات آن‌ بیشتر ناشی از نبود بازار است.  

وی اضافه کرد: دسته اول معادن راکد است و ابزار، تسهیلات و مجوز لازم برای فعالیت را در اختیار ندارد یا بین شرکای آن اختلاف وجود دارد. در جلسات شورا در این خصوص راهکارهایی ارائه می‌شود. قرار است در این جلسات به این نتیجه برسیم که در استان از ۴۸۳ معدن غیر فعال چه تعداد را می‌توان فعال کرد.  

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: محور دیگر این جلسات افزایش بهره‌وری معادن است. مقرر شده در این جلسات موانع افزایش بهره‌وری معادن استان را استخراج و راهکار لازم برای آن در نظر گرفته شود.

لبافی با اشاره به مشکلات مربوط به توزیع سوخت معادن بیان کرد: در حال حاضر علل مشکلات معاون برای دریافت سوخت روشن شده است. برای این منظور ۲ سامانه تعریف شده که ثبت درخواست سوخت در آن انجام خواهد شد. در واقع معادن متقاضی باید در مدت‌زمان تعیین شده در این ۲ سامانه ثبت درخواست کنند تا سهمیه سوخت به آنان تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات مربوط به این سامانه این است که هنگامی که متقاضی می‌خواهد اطلاعات مورد نیاز معدن از قبیل ماشین‌آلات و سوخت مورد نیاز خویش را به صورت ماهانه در آن وارد کند، به دلیل بالا بودن ترافیک در روزهای اول تا دهم ماه امکان خوداظهاری برای برخی از بهره‌برداران وجود ندارد. لذا این موضوع باعث می‌شود سهمیه سوخت ماشین‌آلات معدنی کاهش پیدا کند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بیان اینکه این مشکلات در جلسات شورا مطرح شده است، در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حل آن گفت: توافق نهایی مبنی بر این بود که از ظرفیت‌های استانی استفاده شود تا بتوان این مشکلات را برطرف کرد. در واقع قرار بر این شد که درخواست سوخت در سامانه «تجارت آسان» به صورت ماهانه ثبت شود. همچنین مقرر شد اگر متقاضیان حداکثر تا ۲۰ هر ماه موفق به ثبت درخواست شدند، از سهمیه سوخت آن‌ها کاسته نشود.

تخصیص سهیمه سوخت برای ماشین‌آلاتی که در زمینه اکتشاف معادن فعالیت دارد

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با پروانه اکتشاف معادن و دریافت سوخت آن نیز مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و شرکت فرآورده‌های نفتی استات ظرف یک هفته با دستگاه‌های ملی خود مکاتبه کنند و ادله لازم را به دستگاه ملی ارائه دهند تا برای ماشین‌آلاتی که در زمینه اکتشاف فعالیت دارد، سهمیه در نظر گرفته شود زیرا این دسته از ماشین‌آلات معدنی سهمیه سوخت ندارد. همچنین برای تخصیص سوخت ماشین‌آلات جدید معادن توافق بر این شد که معدن‌داران از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مدارک خود را ارسال کنند تا این شرکت برای این منظور سوخت اختصاص دهد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین مقرر شد خانه معدن استان بررسی‌های لازم به لحاظ اینکه چگونه می‌توان به ماشین‌آلات مستهلک که کارت سوخت ندارد، سهمیه سوخت اختصاص داد را انجام دهد تا از این ابزار در معادنی که راکد است، استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.