وزیر کشور: ‌دلایل ریزش متروپل به طور جدی تحت پیگرد قرار می‌گیرد

احمد وحیدی بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره فروریزش ساختمان متروپل آبادان گفت:‌ بحث متروپل از چند جهت قابل ارزیابی است. حادثه تلخی بود که دلایل آن در گزارش کمیسیون عمران اشاره شد و جزء موضوعاتی است که به طور جدی تحت پیگرد قرار می گیرد.

وی افزود: ما بلافاصله بعد از حادثه متروپل دستورالعمل خاصی صادر کردیم که سازه‌های ناپایدار شناسایی شود که این وظیفه شهرداری‌ها است که گزارشات را بدهند تا کار اصلاح شود و در غیر این صورت تخلفات به قوه قضاییه برای برخورد ارجاع شود. در این چارچوب موضوع در حال بررسی است. امیدواریم سامانه ای که تشکیل دادیم، پاسخگوی رفع این مشکل باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه حادثه ریزش متروپل بسیار تلخ بود و آثار بسیار سویی داشت، گفت: مردم عزیز آبادان از محرومیت هایی برخوردار هستند که این گونه ساختمان‌های بلندمرتبه مقداری شهر آبادان را تغییر داد و انتظار می‌رفت که این سازندگی‌ها باعث توسعه شهر شود. با وقوع حادثه تلخ متروپل آثار تلخی بر مردم آبادان به جای گذاشت و در عین حال این نگرانی وجود داشت که این حادثه مانع سرمایه‌گذاری مجدد این شهرستان شود. باید کمک کنیم که این موضوع رفع شده و تلاش کردیم که این اطمینان خاطر داده شود.

وی با بیان اینکه در حادثه متروپل اقداماتی از سوی دولت و مجموعه مسئولان و نهادهای مردمی صورت گرفت، گفت: انصافا عملکرد درخشانی از سوی مسئولان محلی، استانی و ملی صورت گرفت بدین گونه که با فاصله کمتر از نیم ساعت از وقوع حادثه در سطح شهر ستاد بحران تشکیل شد. بعد از حدود یک و نیم تا دو ساعت موضوع به صورت استانی با حضور استاندار در قالب ستاد بحران در شهرستان بررسی شد و در سطح ملی با فاصله هفت تا هشت ساعت مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در همان ساعات اولیه وقوع حادثه کارگروه های هفت گانه‌ای تشکیل شد، گفت: کارگروه هایی همچون حوزه انتظامی، امداد و نجات، رسانه و نظام مهندسی به سرعت تشکیل شد و کار  دقیق صورت گرفت. از همان ساعات اولیه چندین دوربین در منطقه نصب شد تا تمام حرکات سازه تحت کنترل قرار گیرند. به خاطر همین ارزیابی‌ها چند بار منطقه تخلیه شد. با همین کار علمی و دقیق به غیر از فوتی‌ها به دلیل ریزش ساختمان در همان دقایق ابتدایی دیگر فوتی در مراحل آواربرداری نداشتیم.

وزیر کشور با قدردانی از آتش‌نشانی، هلال احمر، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اهواز و آبادان، پالایشگاه آبادان و منطقه آزاد و گروه های مختلف از شهرهای گوناگون و گروه های زنده‌یاب گفت: بسیج خوبی بعد از حادثه متروپل صورت گرفت. تلاش شد از بهترین تجهیزات استفاده شود، حتی جرثقیل ۳۰۰ تنی هم حضور پیدا کرد اما نگرانی‌هایی در مورد آن منطقه وجود داشت و باید با احتیاط عمل می‌کردیم. ماشین‌آلات و جرثقیل‌های سبک، سنگین و نیمه سنگین تجهیز شد.

وی افزود: تلاش شد کمبودها رفع شود لذا فرمانده تقسیم کار و تأمین تجهیزات صورت گرفت. البته ما با محدودیت‌هایی مواجه بودیم چون ۱۱ طبقه ریزش کرده بود و بتن‌های سنگین ریخته بود. از یک طرف مردم بسیار داغدار بودند که عزیزان آن‌ها زیر آوار بودند و باید کار آواربرداری با احتیاط انجام می‌شد. از طرف دیگر التهاب اجتماعی در منطقه وجود داشت و سازه‌های ناپایدار هم بود. محیط کاملا پیچیده و ملتهب بود.

وحیدی یادآور شد: حضور مردم در صحنه قابل توجه بود. ما توانستیم حدود ۳۸ نفر را سالم از زیر آوار بیرون آوریم و تا به رغم حجم زیاد آوار آخرین نفر از فوتی‌ها را بیرون آوردیم. مردم در صحنه کمک می‌کردند. همان مردمی که عزیزان‌شان زیر آوار بودند در صحنه حضور داشته و حتی به امدادرسان‌ها کمک کرده، غذا تهیه می‌کردند و به هر نوعی کمک‌رسانی را انجام می‌دادند.

وزیر کشور گفت: کار جمع شد اما آثار آن بر روی خانواده جانباختگان باقی مانده است.

وی در پایان گفت: اکنون باید باقی‌مانده سازه‌ها جمع‌آوری شود که این کار در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت. با یکی از موسسات قرارداد بستند تا تحت نظر دادستانی کار جمع‌آوری انجام شود

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.