مجید انتظامی: چرا امروز فیلمی ساخته نمی‌شود که بتوان با آن زندگی کرد؟

مجید انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در پاسخ به این پرسش که چرا سال‌هاست دیگر موسیقی متن سینمایی تولید نمی‌کند، گفت: در این سال‌ها چند موسیقی متن برای ساخت به من پیشنهاد شد؛ آمدند و صحبت کردند اما سن من دیگر سنی نیست که بخوام رج بزنم به همین دلیل باید آن کار، کاری باشد که خوشم بیایید که متاسفانه فیلم هایی که به من مراجعه کردند برایم جذاب نبودند.

سازنده موسیقی متن بوی پیراهن یوسف (ابراهیم حاتمی‌کیا: ۱۳۷۴) در توضیح این موضوع که چه فیلمی از نظر وی ارزش ساخت موسیقی دارد، بیان کرد: فیلمی که حرفی برای گفتن داشته باشد و حرفی نو را بزند اما فیلم‌هایی که سراغم آمدند حرف تازه ای برای گفتن نداشتند و موسیقی هم اگر می گذاشتیم ناچار بودیم که از موسیقی های گذشته رج بزنیم.

وی افزود: دلم می‌خواهد اگر قرار است موسیقی بسازم برای کاری تکان دهنده و نو باشد؛ کاری که اندیشه ای نو را در خود دارد؛ فیلمی که اتفاقی تازه بیآفریند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم برای آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌کیا ۱۳۷۶) اظهار داشت: من دلی حرف می زنم به همین دلیل به شما می گویم که تا کنون و در این مدت کاری ندیده ام که بشود روی آن تمرکز کرد.

انتظامی یادآور شد: دلم نمی خواهد در این سن بنشینم و کارهای گذشته را تکرار کنم.

مجید انتظامی: چرا امروز فیلمی ساخته نمی‌شود که بتوان با آن زندگی کرد؟

آدم های سینمای دهه ۶۰ آدم های بزرگی بودند

برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر برای فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید (احمدرضا معتمدی ۱۳۸۱) در پاسخ به این پرسش که آیا سینمای امروز با سینمای چند دهه پیش تفاوت بسیاری دارد، گفت: به نظر شما سینمای امروز ما با سینمای دهه ۶۰ فرقی ندارد؟

انتظامی اظهار داشت: آن سینما هم به لحاظ مضمون و هم ذهنیت آدم هایش سینمای متفاوت و بزرگی بود؛ در حقیقت آدم های آن سینما آدم های بزرگی بودند.

سازنده سمفونی‌های خرمشهر و مقاومت در یادبود جنگ ایران و عراق، گفت: آن زمان صف بنزین و تخم مرغ بود؛ برای بچه ام شیر پیدا نمی کردم چرا که جنگ بود اما همه عاشق بودند و این مشکلات برایمان مهم نبود.

سازنده موسیقی متن فیلم سینمایی عقاب‌ها (ساموئل خاکچیان ۱۳۶۳) ادامه داد: امروز خیلی چیزها مهم شده است چون آدم ها دیگر عاشق نیستند. فیلم ها و موسیقی ها هم همینطور است؛ به همین دلیل موسیقی ای تولید نمی شود که روی دل شما اثر کند. چرا امروز فیلمی ساخته نمی‌شود که بتوان با آن زندگی کرد؟ برای این که آن عشق کمرنگ شده است.

مجید انتظامی: چرا امروز فیلمی ساخته نمی‌شود که بتوان با آن زندگی کرد؟

ایثارگران دفاع مقدس با دست خالی به جنگ همه دنیا رفتند

سازنده سمفونی ایثار در یادبود جنگ ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که چرا این سمفونی با روح و روان مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، گفت: ایثار واژه ای بین المللی است و در تمام رنگ ها و نژادهای بشری (سیاه پوستان، سرخپوستان، آمریکایی ها و انگلیسی ها و…) معنی و مفهوم دارد؛ یعنی همه ملل اسوه ها و اسطوره هایی دارند که برای جامعه شان ایثار کرده اند.

وی افزود: در مملکت ما هم گروهی بودند که به معنای واقعی کلمه ایثار کردند آن آدم ها در دهه ۶۰ زمانی که با دست خالی به جنگ همه دنیا رفتند حقیقتا ایثار کردند.

انتظامی خاطرنشان کرد: در این جنگ بمب شیمیایی را آلمان ها به عراق می دادند، تجهیزات دیگری را انگلیس ها و آمریکایی ها هم اطلاعات جنگی ما را در اختیارشان قرار می دادند و ایثارگران ما در این نبرد با دست خالی با اینها می جنگیدند.

سازنده موسیقی متن مجموعه تلویزیونی مردان آنجلس (فرج‌الله سلحشور ۱۳۷۶) تاکید کرد: سمفونی ایثار از دل این کارها و از شخصیت این آدم ها برآمد، به همین دلیل ماندگار شد.

مجید انتظامی: چرا امروز فیلمی ساخته نمی‌شود که بتوان با آن زندگی کرد؟

پسر کو ندارد نشان از پدر

به گزارش ایرنا، مجید انتظامی (زادهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۲۶ در تهران) موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی اهل ایران است.

وی از دهه ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته‌است و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای و دیوانه‌ای از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر است.

انتظامی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است و در سال ۱۳۹۳ به عنوان جهادگر عرصهٔ فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرده‌است.

مجید انتظامی فرزند ارشد زنده یاد عزت‌الله انتظامی بازیگر سینمای ایران است.

مستندی با عنوان اُبوایست که روایتگر زندگی حرفه‌ای و خانوادگی مجید انتظامی است، در سال ۱۳۹۶ تولید شده و از شبکه مستند سیما به نمایش درآمده است. واژه اُبوایست که به معنای نوازنده ساز «ابوا» (ساز تخصصی مجید انتظامی) است نیز بر همین اساس انتخاب شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.