نهضت ملی مسکن؛ سقفی برای آرزوی مستاجران در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا، مسکن یکی از ضروری ترین نیازهای انسان و به گونه ای یکی از حقوق اولیه انسانی بوده و پس از خوراک و پوشاک، مسکن سومین نیاز اساسی افراد جامعه است که برای حفظ و  بقای فرد و جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است. 

تأمین مسکن مناسب بسته به شرایط مختلف اعم از بازار مسکن، تحولات جمعیتی و میزان نیاز به مسکن، رویکرد دولت ها و موارد دیگر متفاوت است. 

خانه دار شدن یکی از آرزوهایی بوده که بیشتر مردم در سال های گذشته تنها در رویا می توانستند به آن فکر کنند. سختی های خانه به دوشی و استیجاری بودن حد و مرز ندارد و بسیاری از مستاجران را نسبت به  پرداخت اجاره های کمر شکن به ستوه آورده است.

به عقیده برخی کارشناسان مشکل مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد با روند رشد مهاجرت تصاعدی روستاییان به شهرها بیشتر شده  و مشکل بی مسکنی، بد مسکنی و مسکن کوچک را در ابعاد گستردهای به همراه داشته است.

سهم بالای هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار، عرضه محدود و گران واحدهای استیجاری و افزایش قیمت تمام شده مسکن به واسطه قیمت زمین و عوامل تولید، موجب عدم دسترسی خانوارهای کم درآمد و میان درآمد در این دوران بوده است. 

سیاست دولت برای خانه دار شدن اقشار مختلف

در اصل سی و یک قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی به مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی محسوب شده است و در بندهای ۲۹ و ۴۲ تأمین حداقل سرپناه برای تمام شهروندان ایرانی در حوزه وظایف حاکمیت قرار داده شده است.

با توجه به ابعاد نیاز به مسکن در دوره های مختلف، قوانین و سیاست های متعددی وضع شده است. 

اما مقطعی بودن سیاست ها، نبود برنامه مدون و دورنمای بلندمدت از چگونگی رفع مشکل مسکن، نبود اطلاعات و آمار شفاف و دقیق و نحوه اجرای سیاست ها و میزان کارایی آنها و موانع احتمالی بر سر اجرای آنها خلا هایی به وجود آورده است.

در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در برنامه چهار ساله قرار گرفت به معنای آنکه هر سال باید یک میلیون مسکن در کشور ساخته و تحویل مردم شود.

برنامه دولت سیزدهم این است تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار را کاهش دهد و استراتژی خود را هم مشارکت و ایفای نقش همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در اجرایی شدن پروژه نهضت ملی مسکن قرار داده است.

به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین برای وزارت راه و شهرسازی سال سرعت گرفتنِ نهضت خانه‌سازی به عنوان صنعت پیشرو و اشتغال‌زا خواهد بود.

تحقق وعده دولت در سایه تلاش مدیران دستگاه های اجرایی در استان 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح نهضت ملی مسکن برای دولت سیزدهم از اولویت ویژه و بسیار بالایی برخوردار است و مدیران دستگاه های متولی با جدیت پیگیر این مساله می باشند.

سید علی احمدزاده افزود: براساس برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید احداث شود.

وی تصریح کرد: از این تعداد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.

احمدزاده ابراز داشت: سرجمع در استان باید ۵۲ هزار واحد مسکن ساخته شود که شامل طرح نهضت ملی مسکن، مصوبه سفر  رئیس مجلس شورای اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و بنیاد مستضعان است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: در موارد مختلف هم اکنون در استان هفت هزار واحد مسکن در دست اجرا داریم.

وی تاکید کرد: مساله مسکن برای استان یک مساله مهم و حیاتی بوده و باید برای مراحل مختلف طرح های نهضت ملی مسکن  برنامه زمان بندی تعریف شود تا در صورت مشکل و موانعی در مراحل اجرا به سرعت برطرف شود.

احمدزاده با اشاره به اینکه برای خرید زمین اقدامات و توافقات لازم صورت گرفته است بیان کرد: تامین زمین در شهرهای یاسوج، باشت و سی سخت با جدیت در دستور کار باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: صدور پروانه ساخت در شهرداری ها به سرعت انجام گیرد و دستگاه های خدمات رسان با جدیت پای کار باشند.

تایید درخواست ۱۷ هزارنفر متقاضی نهضت ملی 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون درخواست ۱۷هزار نفر برای استفاده از ظرفیت های نهضت ملی مسکن در این استان تایید شده است.

محمد راستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۸هزار و ۱۲۸ کهگیلویه و بویراحمدی برای استفاده از طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد نام نویسی کرده اند.

وی تاکید کرد: سبز بودن فرم «ج» متقاضی به این معنا که از ابتدای انقلاب تاکنون از امکانات دولتی یا یارانه‌ای بخش مسکن و زمین و وام مسکن استفاده نکرده باشد ، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا و نداشتن مالکیت خصوصی املاک یا مسکن از جمله شروط اولیه ثبت نام در این طرح است.

راستا تاکید کرد: همچنین به حدود یکهزار و ۷۰۰ نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد پروژه تخصیص داده شده به طوری ترتیب طبقه واحد مسکونی آنان مشخص شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۶۲۸ مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان متقاضی استفاده از ظرفیت های طرح نهضت ملی مسکن برای خانه دار شدن هستند که از این تعداد ۱۶۰ خانوار تایید و به پنج نفر پروژه تخصیص یافته است.

راستا عنوان کرد: همچنین ۲۰۲ مددجوی زیرپوشش بهزیستی استان برای استفاده از طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد نام نویسی کرده اند که براساس بررسی های کارشناسی از این تعداد ۱۰۰نفر تایید شده اند و به ۱۲ نفر هم پروژه اختصاص یافته است.

 مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:به منظور ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهرهای استان ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی تعیین شده است.

وی عنوان کرد: این تسهیلات با ۲ سال دوره تنفس پرداخت می شود.

ساخت ۱۵۴۰ واحد نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت یک هزار و ۵۴۰ واحد نهضت ملی در شهرستان های مختلف استان در دست اجراست.

اسماعیل باقری اظهار داشت: بنیاد مسکن در سطح استان به عنوان قائم مقام شهرسازی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

وی افزود: در اجرای این طرح برخی واحد ها به مرحله تکمیل و بیشتر این واحد ها پیشرفت فیزیکی از پنج تا ۷۰ درصد دارند.

باقری ابراز داشت: از مزایای اصلی این طرح این است که تحویل متقاضی داده می شود و فرد نیازی نیست به دنبال زمین بگردد و سریع تر مردم می توانند در سایه حمایت دولت خانه دار شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در شهرستان گچساران این طرح در ۲ فاز ۲۸۸ واحدی و ۱۲۴ واحدی آغاز شد.

باقری عنوان کرد: مسکن های فاز ۲۸۸ واحدی گچساران پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد و حتی تعدادی هم به مرحله تکمیل رسیده اند.

وی تاکید کرد: فاز ۱۲۴ واحدی این طرح مشکل تامین زمین داشت که رفع شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در سایر شهرستان ها زمین های طرح خود مالکی است و زمین تحویل متقاضی می شود.

باقری بیان کرد: در شهرستان بهمئی فاز ۲۸ واحدی پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد دارند و ۳۲ هکتار زمین هم تحویل مردم شده است.

وی ادامه داد: مسکن های فاز نخست ۴۸ واحدی دهدشت پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد دارند و زمین حدود ۷۰۰ واحد دیگر به تازگی تحویل مردم داده شده است.

آورده اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات ۱۸ درصد است.

بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

مدیر شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بانک در استان به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی همواره در اجرای سیاست های دولت ها از جمله دولت سیزدهم پیشقدم بوده و این مهم به وضوح در اجرای طرح های مسکن مهر و هم اینک در طرح نهضت ملی مسکن قابل مشاهده است.

محمد اکبری اظهار داشت: دولت سیزدهم در آغاز کارش وعده احداث چهار میلیون واحد مسکونی و یا همان سالی یک میلیون مسکن را داده است ‌و به تبع این سیاست در استان باید ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ایجاد شود.

وی افزود: در مدت چهار سال، ساخت سالی ۱۰ هزار واحد سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد است که بانک مسکن در این استان با بضاعت موجود یعنی ۱۱ شعبه و ۱۱۰ نفر پرسنل توانسته به تمام تعهداتش در خصوص طرح نهضت ملی مسکن عمل کند.

اکبری عنوان کرد: هم اینک یک هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن انعقاد قرار داد شده و نسبت به پرداخت تسهیلات شان اقدام شده است و پیشرفت فیزیکی این واحد های مسکونی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد است.

مدیر شعب بانک مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نهادهای متولی معرفی برای این واحد ها بنیاد مسکن، ستاد اجرایی امام (ره) و راه و شهرسازی هستند، تصریح کرد: همچنین ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی باقی مانده دیگر در مرحله معرفی به بانک و تشکیل پرونده هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر تمرکز این بانک بر روی موضوع تحقق اجرای سیاست دولت در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

به گفته مسئولان استانی، در حال حاضر بانک مسکن تنها بانکی است که همپای سیاست های دولت در طرح نهضت ملی قدم برداشته است

قدردانی از عملکرد بانک مسکن  کهگیلویه و بویراحمد در طرح نهضت ملی مسکن 

محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، پیشتازی بانک مسکن استان در میزان پرداخت تسهیلات بمنظور سرعت بخشی به روند اجرایی این طرح ملی و مردمی را قابل تقدیر دانست .

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر بانک مسکن تنها بانکی است که همپای سیاست های دولت در طرح نهضت ملی قدم برداشته، از عملکرد این مدیریت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی قدردانی کرد و اظهار داشت: امیدوارم  سایر بانکها در این حوزه اقدام قابل قبولی از خود بر جای بگذارند.

طرح نهضت ملی مسکن علاوه بر اینکه به عنوان بهترین سیاست در ایجاد تعادل در بازار مسکن به شمار می آید، اجرای آن سبب شده تا امید به خانه‌دار شدن در اقشار محروم زنده شود.

این طرح ساخت واحدهای مسکونی و تحویل آنها به اقشار کم درآمد و سپس کاهش قیمت ناشی از ساخت و ساز واحدها را در پی خواهد داشت.

تحقق طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت بهترین سیاست ایجاد تعادل در بازار مسکن است.

امید است همه مسئولان متولی پای کار باشند تا همه مردم طعم شیرین خانه دار شدن را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.