از شرکت‌های نفتی تا بانک‌ها؛ لیست بلند بدهکاران شهرداری اهواز

علی‌مدد هاشم‌پور در نطق پیش از دستور خود در شصت و نهمین جلسه علنی شورای شهر اهواز با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی شهرداری اهواز در یک سال اخیر، اظهار کرد: پیگیری خرید ۶۵ دستگاه اتوبوس، جذب ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اولین بار در شهرداری اهواز، تعیین تکلیف بدهی شهرداری به بانک ملت، در اولویت قرار دادن پرداخت حقوق کارگران و نیروهای خدماتی، پیگیری مجدانه برای اخذ رای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال مصوبه شورای عالی مالیاتی کشور در مورد معافیت شرکت‌های نفتی آلاینده کارون، مارون، نفت و گاز مسجدسلیمان و نفت و گاز آغاجاری برخی از اقدام خوب انجام‌شده هستند.

وی افزود: باید توجه شود که ۱۷ سال قبل شهرداری اهواز ۸ میلیون دلار وام از بانک ملت دریافت کرده بود که به دلیل پرداخت نکردن به موقع اقساط، در بلک لیست قرار گرفت و مجموع مبلغ اصل، فرع و جرایم وام به ۴۵۰ میلیارد تومان رسید که با پیگیری شهردار، معاون وی و آقای یوسفی نماینده اهواز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از این جرایم بخشیده شده است.

هاشم‌پور بیان کرد: پیگیری بخشودگی جرایم مالیاتی سازمان‌های وابسته به شهرداری به میزان بیش از ۵۰ میلیارد تومان و افتتاح بیش از ۲۰ پروژه با ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در چهار ماه گذشته از دیگر اقدامات خوب شهرداری هستند. افتتاح این پروژه‌ها علاوه بر ایجاد تحرک درون سازمانی، حضور در محلات و شنیدن مشکلات مردم موجب تزریق روحیه امید به شهروندان می‌شود.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: اجرای پروژه‌های هوشمندسازی با ایجاد سامانه‌های جدید، شناسایی و ثبت مطالبات در سامانه سماد هم از دیگر اقدامات خوب انجام شده در این یک سال هستند.

هاشم‌پور با اشاره به دستگاه‌هایی که با وجود پیگیری‌ها، مطالبات شهرداری را پرداخت نکرده‌اند، گفت: شرکت نفت و گاز کارون، شرکت خطوط لوله و مخابرات، شرکت ملی نفت ایران، بانک‌های ملی، سپه، مسکن و کشاورزی، شرکت ملی حفاری، فرودگاه شهید سلیمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اداره گمرک خوزستان، شرکت ملی گاز ایران، اداره مسکن و شهرسازی، اداره پست، گروه ملی ایران، اداره‌کل راه آهن جنوب، صدا و سیما، اداره‌کل زندان‌ها، اداره‌کل بهزیستی خوزستان، جمعیت هلال احمر، نیروهای مسلح شامل نیروی انتظامی، ارتش و سپاه، اداره‌کل دادگستری خوزستان، اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها عوارضی به شهرداری پرداخت نکرده‌اند و به این نهاد بدهی دارند.

وی عنوان کرد: هر چند عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌ها در اهواز زیاد است اما شورای شهر و شهرداری با توان بیشتر برای خدمات‌رسانی به شهروندان تلاش می‌کنند.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به نکات محل ایراد که باید بیشتر مورد توجه شهرداری قرار بگیرد، تصریح کرد: ممیزی املاک تجاری، شرکت‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و ساختمان‌های مسکونی یک تکلیف قانونی است. از طرفی شورای شهر مصوب کرده است که ممیزی املاک تجاری در شش ماه و ممیزی املاک مسکونی در یک سال انجام شود که انجام نمی‌شود. اشکال دوم محقق نشدن بودجه مصوب سال جاری سازمان‌ها و مناطق شهرداری است که باید برای محقق شدن این امر، پیگیری‌های جدی شود.

هاشم‌پور بیان کرد: جذب نکردن سرمایه‌گذار در اهواز از دیگر ایرادات است؛ شهردار باید با توجه به ظرفیت‌های شهر بسته‌های تشویقی در این زمینه را به شورای شهر ارائه دهد.

وی عنوان کرد: وصول نشدن مطالبات از دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، برگزار نکردن مناقصات در وقت مقرر به ویژه در حوزه خدمات شهرداری، برگزاری نکردن جلسات مجامع سازمان‌ها، حاضر نشدن به موقع گزارش حسابرسی و تغییر بودجه سازمان‌ها و شهرداری در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، ارائه  نشدن به موقع گزارش عملکرد مالی شش ماه و یک ساله شهرداری، از جمله ایرادات به شهرداری اهواز است که باید به این موارد توجه شود.

هاشم‌پور افزود: اولویت قرار ندادن ترمیم نوارهای حفاری و لکه‌گیری آسفالت نیز موجب نارضایتی شهروندان و وارد آمدن خسارت مالی به آن‌ها شده است.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: سامان‌دهی نکردن نیروی انسانی و تاخیر زیاد در صدور حکم ایثارگران، تاخیر در برگزاری آزمون، برخورد نکردن جدی با نیروهایی که در محل کار حضور ندارند یا عملا کاری انجام نمی‌دهند، نبود نظارت دقیق بر کار پیمانکاران حمل پسماند، رفت و روب، فضای سبز و اجراییات در برخی مناطق و تناسب نداشتن مبلغ پرداختی در قبال خدمات پیمانکاران نیز از مواردی هستند که باید پیگیری شوند.

وی با اشاره به مواردی که باید در اولویت و دستور کار شهرداری قرار بگیرند، تصریح کرد: پیگیری به موقع برای دریافت مطالبات و بدهی شهروندان، راه‌اندازی سیستم تشویق و تنبیه پرسنل، اولویت قرار دادن خرید ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی، تکمیل پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه شهید چمران و میدان شهید بندر، تکمیل پارک‌های گلفام، ملاصدرا، ششماد، رز، برهان، ریحانه، کوی مهاجرین و شهرک آغاجری و تکمیل سراهای جمهوری، پردیس و ملاشیه باید تا پایان سال انجام شود.

هاشم‌پور افزود: اخیرا قانون درآمد پایدار هزینه‌های شهرداری مصوب شده که برای استفاده از این ظرفیت قانونی، شهردار باید در جلسات متعدد با شهرداران مناطق و مدیران سازمان این موضوع را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند زیرا با وجود اینکه شهرداری از پرداخت مالیات معاف است، برخی سازمان‌ها همچنان مالیات پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش نیروهای شهرداری گفت: برای بهبود عملیات شهرداری و ایجاد ارزش‌افزایی، باید واحد حسابرسی داخلی ایجاد شود.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.