همه آنچه که دولت مردمی برای رونق سینما کرد + فیلم

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، آن چیزی که در این وضعیت، مهم نشان می‌داد، نخست، بازگشایی سینماها، سپس، تامین خوراک مناسب برای آنها و در نهایت، تشویق مردم به سینما آمدن بود.

دولت سیزدهم در قدم نخست، بازگشایی سینماها را تثبیت کرد تا سینماها دیگر در هر وضعیت کرونایی، تعطیل نشوند.

در مرحله بعد که باید فیلم خوب تعیین می‌شد، شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی تلاش‌ بسیاری کردند تا با ارائه مشوق‌هایی، صاحبان فیلم‌های پرمخاطب را به نمایش آثارشان ترغیب کنند. این تلاش‌ها جواب داد و تنها در ۶ماهه دوم سال گذشته، فیلم‌های پرمخاطبی چون قهرمان، گشت ۳، بی‌همه‌چیز، جنایت بی‌دقت، عنکبوت، آتابای، پوست، صحنه‌زنی و منصور به روی پرده رفتند.

همه آنچه که دولت مردمی برای رونق سینما کرد + فیلم

در ۵ ماه ابتدایی امسال نیز بر تعداد فیلم‌های مهم روی پرده افزوده شد. نتیجه این وضعیت، نمایش ۱۷۷ فیلم بلند سینمایی و آثار گروه هنر و تجربه بود که برای این تعداد فیلم، ۵۵۰ هزار سانس ترتیب داده شد.

این میزان نمایش، ۱۳ میلیون نفر را به سینماها کشاند و این تعداد مخاطب، ۳۶۶ میلیارد تومان به گیشه یک سال اخیر سینماهای کشور واریز کرد.

البته که تمام عملکرد سینمایی دولت سیزدهم به همین نقطه ختم نشد. احیای شان سیاست‌گذاری وزارت ارشاد با تشکیل شورای‌عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور یکی از این اقدامات بود که باعث شد سیاست‌گذاری، هدایت، نظارت و هماهنگی در تولید آثار فاخر سینمایی به ثبت برسد.

اصلاح ساختار مدیریتی و حل مسائل اصلی حوزه فرهنگ هم اقدام شاخص دولت مردمی بود. طبق این قاعده، اصلاح مقررات سینمایی، انتخاب اعضای شوراهای سازمان مثل پروانه فیلم‌سازی، پروانه نمایش فیلم و…، بازنگری در مقررات آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، موسسه‌های سینمایی و مراکز پشتیبانی سینمایی مورد توجه قرار گرفت.

همه آنچه که دولت مردمی برای رونق سینما کرد + فیلم

تشکیل شورای راهبردی اکران سینما و بازسازی ساختار مدیریت فرهنگی سینما شامل ادغام جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فجر، تفویض مرجعیت و راهبری اکران فیلم‌های هنری و تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، استقرار دبیرخانه شورای صنفی اکران و راهبری سامانه سمفا در موسسه سینما شهر، واگذاری مدیریت فیلم اولی‌ها به بنیاد سینمایی فارابی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خانه فیلم‌نامه در بنیاد سینمایی فارابی ازجمله این اقدامات بود.

ایجاد عدالت فرهنگی و محرومیت‌زدایی از عرصه فرهنگ و هنر نیز به عنوان یکی از مطالبات جدی مردمی، در عمر یک ساله دولت مورد توجه قرار گرفت. برآورد اضافه شدن ۴۰۰ سالن سینما تا انتهای سال آینده به ظرفیت سالن‌های سینمای کشور، انعقاد قرارداد بازسازی و نوسازی ۱۱ سینما با ۳۹ سالن نمایش و اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور در نتیجه این دغدغه مدیریت سینمایی کشور بود.

در آغاز دومین سال حیات دولت، هنوز مطالباتی جدی در حوزه سینما مطرح است چرا که هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. تقویت این روند و تلاش برای رفع موانع موجود، اصلی‌ترین برنامه‌ای است که دولت مردمی مصمم به انجام آن است.

همه آنچه که دولت مردمی برای رونق سینما کرد + فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.