کارنامه یک ساله اداره کل هنرهای نمایشی در شش مولفه به روایت آمار/ کمترین: انتشارات با ۱۵ درصد و بیشترین: موسسه‌های تک‌منظوره

یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود، شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزاش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ مرور کارنامه فعالیت‌های دولت سیزدهم در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه فرهنگ و هنر با پشت سر گذاشتن یک‌سال نخست فعالیت دولت مردمی امری ضروری می‌نماید؛ هرچند خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بنا بر رسالت رسانه‌ای خود با توجه به تأکیدات دولت مردمی سیزدهم در حوزه تعالی و توسعه بخش‌های متعدد و متکثر فرهنگ و هنر؛ کارنامه ۱۰۰ روزه؛ ۲۰۰ روزه و یک‌ساله دولت سیزدهم را در عرصه‌ها و شاخه‌های مختلف فرهنگ و هنر از جمله تئاتر پیش از این مورد تحلیل قرار داده و به کاوش در آن‌ها پرداخته بود.

اما یکی از مؤلفه‌هایی که بازتاب‌دهنده فعالیت هر نهاد و سازمانی در قیاس با ادوار پیشین آن به‌شمار می‌رود؛ به مؤلفه نگرش آماری بازمی‌گردد. مؤلفه‌ای که به مخاطبان نشان می‌دهد که نهاد یا سازمان مورد نظر، طی بازه زمانی مد نظر آن پژوهش آماری چه کارنامه‌ای از خود به یادگار گذاشته است.

بعد از تحلیل کلان و متنی اتفاقات رخ داده یک‌ساله عرصه هنرهای نمایشی؛ ذیل مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان تنها نهاد مدیریت تئاتر در کشور؛ حال با نگرشی آماری سراغ کارنامه یک‌ساله این اداره کل رفته‌ایم.

در این پژوهش مؤلفه‌هایی چون تعداد جشنواره‌های حمایت‌شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی؛ تعداد عناوین نمایش‌های تولیدشده؛ تعداد دفعات اجرای نمایش‌های تولید شده؛ تعداد تماشاگران آثار نمایشی؛ رصد فعالیت حوزه انتشارات و پژوهش‌های ذیل مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی و ارائه پروانه فعالیت مؤسسات تک منظوره هنرهای نمایشی را ذیل مجموعه اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

کارنامه یک ساله اداره کل هنرهای نمایشی در شش مولفه به روایت آمار/ کمترین: انتشارات با ۱۵ درصد و بیشترین: موسسه‌های تک‌منظوره

انتشارات با ۱۵ درصد، کمترین رشد؛ ارائه موجوز موسسه‌های تک‌منظوره با ۲۵۶ درصد، بیشتریت رشد

تعداد دفعات اجرای نمایش‌های تولید شده در سراسر کشور با ۴۱ درصد رشد از ۱۰هزار و ۲۵۰ نمایش اجرا شده به ۱۴هزار و ۵۳۹ نوبت اجرا افزایش پیدا کرده است

بر اساس آمار به‌دست‌آمده در حوزه کارنامه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذیل مولفه‌های یاد شده در این گزارش طی بازه یک ‌ساله از فعالیت و عمر دولت سیزدهم به این شاخص‌ها می‌توان اشاره کرد.

الف) تعداد جشنواره‌های حمایت‌شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی در سراسر کشور با رشد ۸۰ درصدی از ۱۲ به ۲۰ جشنواره افزایش پیدا کرده‌است.

ب) تعداد عناوین نمایش‌های تولید شده با عددی نزدیک به ۳۰ درصد رشد در سراسر کشور از ۱۴۸۲ اثر نمایشی به ۱۹۳۱ عنوان نمایش طی بازه زمانی یک ‌ساله افزایش پیدا کرده‌است.

تعداد تماشاگران آثار نمایشی از ۳۸۲ هزار و ۲۸۸ نفر نفر به ۷۱۹ هزار و ۵۰ نفر افزایش یافته استج) تعداد دفعات اجرای نمایش‌های تولید شده در سراسر کشور از ۱۰هزار و ۲۵۰ نمایش اجرا شده به ۱۴هزار و ۵۳۹ نوبت اجرا افزایش پیدا کرده است. با تطبیق این دو عدد به رشد ۴۱ درصدی تعداد دفعات اجرای نمایش‌های تولید شده در سراسر کشور می‌توان دست یافت.

کارنامه یک ساله اداره کل هنرهای نمایشی در شش مولفه به روایت آمار/ کمترین: انتشارات با ۱۵ درصد و بیشترین: موسسه‌های تک‌منظوره

د) تعداد تماشاگران آثار نمایشی از ۳۸۲ هزار و ۲۸۸ نفر نفر به ۷۱۹ هزار و ۵۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

این افزایش ۸۸ درصدی نخست در سایه تسریع روند واکسیناسیون؛ بازگشت ایمنی نسبی؛ آغاز فعالیت و حیات جریان تولید آثار نمایشی به شکل مستمر و دو دیگر اعتمادزایی میان گروه‌های هنری و مخاطبان برای استمرار در تولید، اجرا و حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی را بازتاب می‌دهد.

کارنامه یک ساله اداره کل هنرهای نمایشی در شش مولفه به روایت آمار/ کمترین: انتشارات با ۱۵ درصد و بیشترین: موسسه‌های تک‌منظوره

ه) در بخش انتشاراتِ اداره‌کل هنرهای نمایشی؛ پنج عنوان مجله نمایش و چهار عنوان فصلنامه تئاتر طی بازه زمانی یک ‌ساله منتشر شده‌است. اما تعداد کتاب‌های نمایشی از ۱۹ به ۲۲ عنوان با ۱۵ درصد رشد طی بازه زمانی یک‌ ساله در سراسر کشور مواجه بوده‌است.

و) در نهایت ارائه مجوز برای مؤسسات تک منظوره هنرهای نمایشی از ۵۱ مؤسسه به ۱۳۰ مؤسسه با رشد بیش‌از دو و نیم برابری (۲۵۶ درصد) در سراسر کشور بالا ترین میزان رشد فعالیت کارنامه آماری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.