از تبدیل وضعیت استخدامی ۵۷ هزار ایثارگر تا همکاری در ساخت فیلم و سریال

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اهداف و برنامه‌های اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم می پردازیم.

بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس ماموریت ذاتی خود، وظیفه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و خدمت به جامعه ایثارگران را بر عهده دارد و مسئول تامین خدمات معیشتی، فرهنگی، درمانی و آموزشی به بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از خانواده معظم شهدا و ایثارگران است.

با گذشت یک سال از شروع دولت سیزدهم با تلاش رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نظام مدیریتی در این نهاد تغییر کرد تا براساس شواهد متقن، تصمیمات مناسبی گرفته شود. چرا که هیچ سابقه‌ای از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده ایثارگران و شهدا وجود نداشت. بنیاد شهید پس از مذاکره با سازمان ثبت‌احوال، به سیستم این سازمان متصل و از طریق سامانه رفاه ایرانیان توانست تمام اطلاعات خانواده‌ها را دریافت و سه دهک پایین و بالا را شناسایی کند. سه دهک پایین در کشور، شبکه‌بندی شدند و پس از آن مددکاران برای بررسی وضعیت معیشتی خانواده‌ها به خانه ایثارگران و شهدا مراجعه کردند.

اطلاعات قبلی بنیاد شهید در مورد ایثارگران و خانواده‌های آنان کامل و صحیح نبود، از بانک‌های اطلاعاتی کشور استعلام گرفته شد؛ البته برخی از مسئولان به بنیاد شهید پاسخ ندادند، از این طریق اطلاعات موجود و دهک بندی‌های سامانه رفاه ایرانیان اصلاح شد و جامعه هدف از نظر نیازهایی نظیر اشتغال، مسکن، معلولیت، از کارافتادگی و ازدواج فرزندان شناسایی شدند. پس از آن بسته‌های حمایتی با استفاده از اطلاعات موجود برای دهک‌های موردنظر طراحی شد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید طی یک سال اخیر بارها به مجلس شورای اسلامی رفته و با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف در مورد مشکلات و دغدغه‌های جامعه ایثارگری به گفت‌وگو نشسته و یا میزبان نمایندگان مجلس بوده و حاصل این تلاش‌ها و تعامل، تغییرات در بودجه سال ۱۴۰۱ به نفع جامعه ایثارگری بوده است که هم‌ اکنون در افزایش حقوق خانواده معظم شهدا و ایثارگران، پرداخت معوقات بنیاد شهید و امور ایثارگران، آغاز پرداخت پاداش بازنشستگی برخی گروه‌های ایثارگری، تصویب واگذاری خودرو به ۱۰ هزار نفر از ایثارگران در قانون، تمدید قانون تبدیل وضعیت ایثارگران و سایر قوانین به نفع جامعه ایثارگری آشکار شده است.

سال گذشته و عمدتا شش ماهه دوم با حمایت آیت الله رئیسی رئیس جمهور تبدیل وضعیت ۵۷ هزار ایثارگر در دستگاه های اجرایی محقق شد. همچنین ۱۰ درصد از برنامه دولت در حوزه اشتغال و پنج درصد در حوزه تامین مسکن دولت به ایثارگران اختصاص می باید.

حمایت از تشکیل شرکت های دانش بنیان با مشارکت ایثارگران در استان ها و نیز حمایت ویژه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران از طرح های بزرگ در زمینه اشتغال دانش بنیان و کارآفرینی ایثارگران از دیگر برنامه‌ها و رویکردهای تحولی بنیاد شهید و امور ایثارگران است. 

همکاری در ساخت فیلم و سریال درباره شخصیت های حوزه ایثار و شهادت از هر استان و ثبت و ضبط خاطرات والدین شهدا در قالب خاطرات شفاهی در دستور کار بنیاد شهید قرار گرفته و تاکنون بیش از ۲۰ توافقنامه در استان ها و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است که تا ٢ سال آینده با همکاری صدا و سیمای مراکز استان ها محقق می شود.

در بخش درمان در کنار کاهش مشکل بیمه درمان تکمیلی ایثارگران با کمک دولت، انجام موفقیت آمیز عمل کاشت ایمپلنت مصنوعی برای نخستین بار در کشور برای جانبازان۷۰ درصد، امیدی در دل ها ایجاد کرد تا با استفاده از توان علمی دانشمندان کشور به ایثارگران خدمات ارائه شود همچنین یکی از چشم اندازها افزایش تخت های درمانی و آسایشگاهی است.

برنامه ریزی برای اصلاح وضعیت شرکت های زیانده سازمان اقتصادی کوثر و خروج از بنگاه‌داری، مولدسازی دارایی‌ها، اموال و اصلاح پرتفوی سازمان‌های اقتصادی با رویکرد تامین نیازهای جامعه هدف، مبارزه نظام‌مند و سیستمی با فساد، تبعیض، شفاف‌سازی و اصلاح نظام مالی حاکم بر شرکت‌ها و مقید کردن مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان‌های وابسته در پرهیز از روزمرگی و حرکت پویا و موثر در چارچوب برنامه عملیاتی برگرفته از اسناد بالادستی، به منظور کارآمدی بیشتر و موثرتر و ارتقاء جایگاه بنیاد در نظام حاکمیت کشور از اهداف پیش روی در بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

شاخص اصلی دولت، مردم‌داری و عدالت است و رئیس جمهور بر این نگاه تأکید دارد. نماینده رئیس جمهور در حوزه ایثارگران با پیگیری مصوبات دولت در چارچوب قانون و منابع مالی باید بیشترین رضایتمندی ایثارگران را جلب کند و با وجود یکپارچگی در دولت و رابطه خوب با مجلس شورای اسلامی کار به جلو پیش رود و مشکلات را یک به یک حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.