جاده های مرگ

حدود سه ماه از حادثه ی متروپل آبادان که منجر به کشته شدن چهل و سه نفر از شهروندان آبادان شد می گذرد. دقیقا در روزی که سخنگوی قوه ی قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران از صدور رأی متهمین حادثه اطلاع رسانی می کند تصادف مرگبار جاده ی کمربندی شوشتر با شانزده کشته و هشت مصدوم اتفاق می افتد. جان باختگان، کارگران فصلی مزارع کشاورزی بودند تعدادی زن و کودک و دانش آموز نیز در میان آن ها دیده می شود.

چند دقیقه بعد از حادثه، خبر در سطح وسیعی منتشر و رسانه ای شد. افکار عمومی مشوش است زیرا توالی و تکرر حوادث اینچنینی محل تأمل و تألم است.

بلافاصله تعدادی از مسئولین در صحنه حاضر و پس از بررسی مأموران پلیس راه استان، علت حادثه را انحراف به چپ خودرو مینی بوس اعلام کردند.
رئیس کل دادگستری استان خوزستان به رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوشتر دستور داد موضوع را با سرعت و دقت پیگیری و ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی ویژه قرار دهد البته انتظار می رود چنین دستوراتی قبل از وقوع حوادث صادر شود.

قطعاً یکی از ابعاد حادثه بررسی وضعیت جاده ای است که تصادف در آن رخ داده و باید تمام جوانب آن با ظرافت خاصی بررسی شود تا در صورت اهمال و قصور احتمالی نهادهای متولی، مدیران آن ها مورد بازخواست قرار گیرند.

بنا بر اذعان شاهدان، متعاقب تصادف مرگبار، اداره ی راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان شوشتر اقدام به خط کشی ترافیکی جاده می کند چنانچه این مدعا صحت داشته باشد نشان دهنده ی اهمال اداره راهداری در وظایف سازمانی خود است.از طرفی حد فاصل جاده ی کمربندی بعد از پل کابلی تا کوی اندیشه ی شوشتر (گاومیش آباد) به علت دوطرفه بودن، تاریکی و فقدان مانع جدا کننده بتنی(نیوجرسی) مستعد حوادث جاده ای است.

شایان ذکر است در صورت نصب مانع جدا کننده ی بتنی در حد فاصل محور مذکور، از تصادفات ناشی از انحراف به چپ، مطلقاً جلوگیری خواهد شد.

دو محور مواصلاتی شوشتر به دزفول که بسیار حادثه خیز است و تاکنون تصادفات مرگبار زیادی در آن ها رخ داده نیازمند توجه جدی است. معضلی که به یکی از دغدغه های اساسی مردم شوشتر تبدیل شده و همیشه از آن در رنجند.

شهروندان و رسانه های محلی بارها این موضوع را به مسئولین انعکاس داده اند ولی کماکان لاینحل باقی مانده است.

یکی دیگر از نکات مهم، جدی گرفتن هشدار رسانه ها نسبت به مشکلات و خطرات اجتناب ناپذیری است که جان و مال شهروندان را تهدید می کند.
نباید این نکته ی مهم را از ذهن دور نگه داشت که رسانه ها چشمِ بینا و گوش شنوای جامعه هستند لذا هر زمانی مشکلات مردم را انعکاس دهند مسئولان مؤظف به بررسی آن ها هستند زیرا می توان بسیاری از حوادث را قبل از وقوع پیشگیری یا به حداقل رساند مشروط بر اینکه تدابیر و تمهیدات فنیِ لازم و بهنگامی در نظر گرفته شود.

مع الاسف در بعضی مواقع، تصمیمات دیرهنگامی اتخاذ می شود که تبعات جبران ناپذیری بر آن مترتب است.از ابعاد مهم تصادف دلخراش شوشتر که اشاره به آن ضروری به نظر می رسد‌ جان باختن چند کودک کار است.

آنچه هر وجدان بیدار و آگاهی را متوجه خود می کند معصومیت کودکان و دانش آموزنی است که در فصل تعطیلات مدارس به جای پر کردن اوقات فراغت خود با تفریحات سالم تا ضامن سلامت روحی و جسمی شان باشد به خاطر فقر و تنگدستی و نیازمندی شدید مالی خانواده ها ناچارند به کارگری روی بیاورند و این جای تأسف است.

بدون تردید اگر خانواده ای در تأمین معیشت و نیازمندهای روزمره دچار مشکل نباشد هیچ گاه زن و کودک خود را روانه ی کار در مزارع نمی کند. لذا نهادهای متولی، مسئول رسیدگی به مشکلات اقتصادی این خانواده ها هستند.

نظر به آنچه گذشت، ضروری ترین اقدام مسئولین در رابطه با کاهش حوادث جاده ای و خطرات ناشی از آن، اقدامات پیشگیرانه با شناسایی عاجل نقاط حادثه خیز و ایمن سازی آن هاست.از طرف دیگر، صیانت از حقوق خانوده های جان باختگان با بررسی سریع و دقیق تمامی ابعاد حادثه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.