بهره‌بردار کشتارگاه اهواز در صورت رفع نکردن مشکل، باید به زندان برود

دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که در نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دامپزشکی در دو بعد مسائل بهداشتی مرتبط با دام و انسان و همچنین اقتصاد دامپروری وظایفی را بر اساس دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی انجام می‌دهد.

وی افزود: خوزستان یکی از نقاط مهم و قطب‌های دامپروری کشور است به گونه‌ای که در این استان به صورت ثابت بالغ بر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۴۵۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد و عمدتا پرورش به صورت سنتی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به فعالیت حدود یک هزار واحد مرغداری در خوزستان بیان کرد: البته واحدهای مرغداری خوزستان در حال افزایش هستند و در حال حاضر حدود ۸۰۰ واحد مرغداری در خوزستان به صورت مستمر فعالیت می‌کنند.

کنارکوهی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار، امسال حدود ۵۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خوزستان داشته‌ایم که اداره‌کل دامپزشکی اقدامات بهداشتی در این خصوص را انجام می‌دهد.

وی افزود: پرورش آبزیان گرمابی، سردآبی، میگو و صیادی، سایر امور مربوط به صادرات و واردات دام و فرآورده‌های آن و صادرات و واردات نهاده‌های دامی نیز از دیگر فعالیت‌ها در خوزستان هستند که اداره‌کل دامپزشکی خوزستان وظیفه تامین بهداشت این موارد را انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در ۱۱ ماه اخیر بیش از ۱۱.۵ میلیون نوبت سر دام سبک و ۷۱۷ هزار نوبت سر دام سنگین در استان خوزستان تحت پوشش انواع واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

کنارکوهی بیان کرد: در این مدت حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نوبت پایش از آبزیان و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نمونه‌گیری انجام شده است که همه این اقدامات در راستای تامین بهداشت دام و اقتصاد دامپروری در خوزستان بوده است.

وی با اشاره به اقدامات در خصوص کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: بیش از ۸۰۰ نوع بیماری قابل انتقال از انسان به حیوان و از حیوان به انسان وجود دارد که این بیماری‌ها جدا از بیماری‌های نوپدید هستند که ممکن است مانند آبله میمونی به صورت نوظهور هرازگاهی ظهور پیدا کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه بخش دیگری از کار دامپزشکی مربوط به بعد از حیات دام یا طیور و در کشتارگاه‌های دام و طیور است، گفت: برخی محصولات تولیدی مانند میگو و آبزیان سردابی و گرمابی به خارج از کشور صادر می‌شوند که کشورهایی مانند اتحادیه اروپا دامپزشکی را ارگان مسئول در این زمینه می‌دانند و انواع و اقسام سیستم‌های مدیریتی و بهداشتی را در این زمینه پیاده کرده‌اند.

کنارکوهی عنوان کرد: یکی از شرط‌های اصلی صادرات به ویژه در اوراسیا و اروپا تایید سلامت بهداشتی است که سازمان دامپزشکی این کار را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: در استان خوزستان ۱۰ واحد بسته‌بندی و فرآوری آبزیان داریم که اکثر محصول این واحدها صادراتی است و سه واحد از این تعداد دارای کد EC فعال هستند و می‌توانند به اتحادیه اروپا و اوراسیا صادرات داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص کشتار دام و عرضه گوشت در معابر و در شرایط گرمای هوا گفت: متاسفانه در اکثر استان‌ها این پدیده شوم مشاهده می‌شود؛ یکی از بدترین و غیربهداشتی‌ترین اقداماتی که ممکن است رخ دهد کشتار غیرمجاز دام است. ماده قانونی و مرجع رسیدگی‌کننده در این خصوص وجود دارد و مرجع پیگیری‌کننده نیز سازمان دامپزشکی است که باید با کار تیمی در این زمینه اقدام کند.

کنارکوهی افزود: اگر واحدی که پروانه‌های بهداشتی یا بهره‌برداری از سازمان‌های متولی داشته باشد و تخلف کند بلافاصله برخوردهای لازم انجام می‌شود اما زمانی که در معابر چنین اتفاقی رخ می‌دهد کار پیچیده و برخورد با این افراد که بعضا جای ثابتی هم ندارند مشکل می‌شود.

وی عنوان کرد: سال‌ها است در قالب کار قهری، آموزشی و اطلاع‌رسانی، با این پدیده مقابله می‌شود اما به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌های ذی‌ربط موفق نشده‌ایم. حتی یک روز از این مساله غافل نبود ایم اما باید اجراییات شهرداری و نیروی انتظامی در اجرای دستورهای قضایی به ما کمک کنند. تاکنون چندین بار عملیاتی در شهرهای مختلف خوزستان در این خصوص انجام شده است به گونه‌ای که چندین بار افرادی که در منطقه بارانگرد در محدوده بین باغملک و ایذه در کشتار غیرمجاز دام فعالیت می‌کردند جمع‌آوری شده‌اند اما مجدد به این کار برگشته‌اند و برخی همچنان مقاومت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در مرکز استان کار پیچیده‌تر است و با توجه به اهمیت این مساله موضوع با استاندار خوزستان مطرح شد زیرا چنین شرایطی در شأن خوزستان به ویژه مرکز استان نیست. پیشنهاد داده‌ایم موضوع کشتار غیرمجاز دام در شورای تامین خوزستان مطرح شود تا تصمیم‌گیری شود. در این خصوص به لایه‌های مختلف از جمله آقای فتوحی معاون استاندار معرفی شده‌ایم و منتظر هستیم این مساله در شورای تامین مطرح شود.

کنارکوهی بیان کرد: دیگر خسته شده‌ایم؛ پیشنهاد داده‌ام به هر قیمتی و اگر شد لودر بگذارند و بساط این افراد را جمع‌آوری کنند. توان دامپزشکی در حد مقابله با این افراد نیست و ما تنها اعلام جرم و پیگیری می‌کنیم.

وی خواستار سامان‌دهی کشتارگاه سنتی دام اهواز شد و با اشاره به ویدیوهای اخیر از وضعیت نابسامان و غیر بهداشتی این کشتارگاه عنوان کرد: مراجع قضایی پای کار هستند و تک تک مستندات را بررسی می‌کنند و قطعا تصمیم لازم را خواهند گرفت. بیان کم‌کاری دامپزشکی صحت ندارد زیرا مرتب پایش‌ها انجام می‌شود و با توجه به ساختار قدیمی برخی بخش‌های کشتارگاه، شرایط بهداشتی مد نظر دامپزشکی ایجاد و مشکل برطرف می‌شود بنابراین شکایت‌های متناوب به مرجع قضایی داشتیم که بعضا رسیدگی می‌شوند. آخرین شکایت ما قبل از این ماجرا، مربوط به خردادماه بوده است و در تیرماه برای بهره‌بردار کشتارگاه حکم یک سال حبس تعزیری صادر شده است که در صورت برطرف نشدن مشکل، باید به زندان تشریف ببرد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: ۱۰ روز از مهلت داده‌ شده به بهره‌بردار کشتارگاه سنتی دام اهواز باقی مانده است و اگر در این مدت ضوابط بهداشتی مورد نظر را رعایت نکرد، جریمه را متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی وظیفه دارد اجازه ندهد محصول غیر بهداشتی از کشتارگاه خارج شود، افزود: دامپزشکی تنها ناظر بهداشتی در کشتارگاه‌ها است و اگر وظیفه‌مان را به درستی انجام ندهیم سوءاستفاده‌های زیادی می‌شود. با اقدامات انجام شده، به مردم اطمینان می‌دهیم محصولی که از هر کشتارگاهی خارج می‌شود ضوابط بهداشتی را دارد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.