سرویس‌دهی خودروهای فرسوده در حمل‌ونقل کارگران خوزستان/ تاثیر خودرو در حوادث شوشتر و خرمشهر

سرهنگ رضا دولتشاهی با اشاره به کشته شدن ۱۶ نفر در حادثه تصادف تریلر و مینی‌بوس حامل کارگران در جاده کمربندی شوشتر اظهار کرد: اغلب سرنشینان این مینی‌بوس کارگر فصلی کشاورزی بوده‌اند و مینی بوس از سمت شهرک شرافت به شوشتر و تریلر از اهواز به سوی گتوند در حال حرکت بوده است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها احتمالا به دلیل خواب‌آلودگی راننده مینی‌بوس، خودرو از مسیر خارج می‌شود که به محض به دست آوردن هوشیاری قصد اصلاح مسیر را داشته و این مساله موجب واژگونی و کشیده شدن خودرو به سمت لاین مخالف شده است. در این شرایط تریلر که از سمت مخالف و با سرعت در حال حرکت بود به مینی‌بوس برخورد کرده است. این مساله موجب بالا رفتن تعداد فوتی‌ها شده است.

رئیس پلیس راه خوزستان افزود: البته جوانب مختلف این حادثه بررسی و تحقیقات از مصدومان انجام شده است و همچنان موضوع ایمنی راه‌ها در حال بررسی است. جاده دو طرفه و تقریبا دارای الزامات ایمنی و استانداردهای لازم است اما قرار شد ارتقای ایمنی مسیر انجام شود. در جاده‌های دو طرفه، مساله جداکننده‌های وسط منتفی است و زمانی این کار انجام می‌شود که جاده دو بانده باشد. عرض در جاده‌های رفت و برگشت به گونه‌ای است که امکان ایجاد جداکننده وجود ندارد.

دولتشاهی گفت: تابلوی محدودیت سرعت نیز در این محدوده وجود داشته که دقت لازم انجام نشده است.

وی عنوان کرد: آنچه تاکنون به دست آمده این است که قصور راننده مینی‌بوس در این حادثه صددرصدی بوده است.

رئیس پلیس راه خوزستان در خصوص مطرح شدن عمر ۲۵ ساله مینی‌بوس حادثه شوشتر و تردد چنین خودروهایی در جاده‌ها گفت: یکی از مسائلی که پیگیری شده بحث این مینی‌بوس‌ها بوده و پس از حادثه مینی‌بوس کارگران در جاده خرمشهر، گزارش کاملی خدمت استاندار، تهران و دستگاه‌های مسئول ارائه شده است.

وی افزود: بحث یکی دو دستگاه نیست و از این دست مینی‌بوس‌های قدیمی در حال سرویس‌دهی در سطح خوزستان زیاد هستند به گونه‌ای که تنها در یکی از شرکت‌های خوزستان حدود ۳۰۰ دستگاه خودرو که عمرشان به سن فرسودگی رسیده است در حال سرویس‌دهی هستند.

دولتشاهی گفت: اکنون وضعیت به گونه‌ای نیست که امکان توقیف همه این خودروها وجود داشته باشد. بسیاری از این خودروها معاینه فنی و همه خودروها نیز بیمه دارند. قبلا بحث جایگزینی این خودروها مطرح شد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: اخطار داده شده و استاندار خوزستان نیز به فرمانداران اعلام کرده که باید برخی  از این خودروها جمع‌آوری شوند یا حداقل استانداردها را داشته باشند اما واقعیت این است که در دو حادثه شوشتر و جاده خرمشهر، خودروها در شدت تصادف تاثیرگذار بوده‌اند هر چند خودروها علت تصادف نبوده‌اند و حادثه‌ها بیشتر به علت خطای انسانی بوده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: با این وجود باید هر چه سریع‌تر این وضعیت سامان‌دهی شود تا اگر اتفاقی هم رخ می‌دهد، این تعداد فوتی مشاهده نشود.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.