۱۸ هزار خانوار پشت نوبتی بهزیستی خوزستان تحت پوشش قرار گرفتند

مهران کریمیان در نشست خبری با اصحاب رسانه در غرفه خانه مطبوعات استان خوزستان در نمایشگاه هفته دولت بیان کرد: این سازمان حدود ۲۰۰ فعالیت و خدمت را به مردم و مددجویان بهزیستی ارایه می‌دهد و سازمانی حمایتی و به نوعی متولی سلامت اجتماعی است.

وی با اشاره به گستره فعالیت ها و خدمات سازمان بهزیستی از پیش از تولد تا سالمندی افزود: در بحث آسیب های اجتماعی و نگهداری معلولین و آسیب دیدگان خدمات به شکل شبانه روزی است و در حال حاضر حدود ۹۳ هزار و ۵۰۰ خانوار شامل معلولین، بانوان سرپرست خانوار، افراد آسیب دیده و در معرض آسیب و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی خوزستان هستند.
کریمیان حمایت از خانواده‌های دوقلو و چندقلو را از برنامه‌های بهزیستی دانست و گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۳۶ خانوار دارای فرزند دوقلو، سه قلو و چهار قلو بیشتر در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی خوزستان هستند و به کسانی که بین دهک های یک تا هفت قرار دارند، مستمری پرداخت می‌شود و تحت حمایت قرار می‌گیرند.
وی افزود: از دیگر برنامه های بهزیستی موضوع حمایت از دانش آموزان و دانشجویان است که در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار دانش آموز و یکهزار و ۹۰۰ دانشجو نیز تحت پوشش بهزیستی است که کمک هزینه تحصیلی و شهریه به آنها پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به توسعه مشارکت‌های مردمی این نهاد بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد فعالیت های بهزیستی با مشارکت مردم، ان جی او ها و موسسات غیردولتی انجام می‌شود و بهزیستی یکی از سازمان های پیشرو در امر مردمی نمودن فعالیت ها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۲۰ مرکز غیر دولتی و موسسه غیر دولتی با سازمان بهزیستی خوزستان همکاری دارند که مجوز این موسسه ها براساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقرارت مالی دولت توسط سازمان بهزیستی صادر می شود.

کریمیان یکی از فعالیت های بهزیستی را نگهداری ازمعلولین، ایتام و بیماران روانی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۲۰ مرکز غیر دولتی و موسسه در سطح استان خوزستان به صورت شبانه روزی فعالیت می کنندو در حال حاضر حدودچهار هزار نفر در سراسر استان مقیم مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به وجود ۱۳ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در بهزیستی خوزستان گفت: یکی دیگر از برنامه های سازمان بهزیستی موضوع نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست است که  حدود ۲۵۰ کودک و نوجوان در این مراکز به شکل شبانه روزی نگهداری می شوند.

وی با اشاره به اینکه این کودکان تا سن ۱۸ سالگی مورد حمایت سازمان قرار می گیرند، افزود: این مراکز به مراکز شبه خانواده معروف هستند تا این کودکان در محیطی سالم رشد و پرورش یابند و در جامعه مفید باشند.

کریمیان با بیان اینکه در یکسال گذشته بیش از ۹۵۰ واحد مسکونی در سراسر استان به خانواده های تحت پوشش واگذار شده است، گفت: هزینه ساخت این واحدهای مسکن، از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی و کمک های بلاعوض بهزیستی و مشارکت خانوارها تامین شده که جزو برنامه های بهزیستی برای تسهیل در بحث مسکن است.

وی افزود: در یک سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال برای تامین مسکن خانوده‌های خوزستانی تحت پوشش پرداخت شده است.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به بحث اشتغال مددجویان و توانمند سازی از طریق کمک سازمان فنی و حرفه ایی و آموزش مددجویان از طریق مهارت آموزی در رشته های مختلف بیان کرد: دراین زمینه نیز تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه به افراد تعلق می گیرد.

وی افزود: در یکسال گذسته بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های تحت پوشش استان پرداخت شده که برنامه خوبی برای اشتغالزایی معلولین و خانواده های تحت پوشش است.

کریمیان با اشاره به ساماندهی کودکان و خیابانی بیان کرد: در کنار سازمان بهزیستی ۱۸ دستگاه دیگر متولی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، دادگستری، بهداشت و درمان و دیگر دستگاه ها هستند که با ید با همکاری سازمان بهزیستی بحث ساماندهی کودکان کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه کار ساماندهی کودکان کار در هشت شهر استان از جمله اهواز با کمک موسسه های خیریه در حال انجام است، افزود: در حال حاضر ۲ مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی فاقد سرپرست و یا بد سرپرست وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد: این کودکان در این مرکز ساماندهی می‌شوند ولی امکانات سازمان بهزیستی محدود و سرعت آسیب‌های اجتماعی به دلایل مختلف رو به افزایش است.

وی افزود: بهزیستی در بحث ساماندهی کودکان کارو کنترل آسیب‌های اجتماعی نیازمند حمایت است و این آمادگی را دارد که از ظرفیت موسسه ها، شرکت‌ها و اصحاب رسانه در بحث ساماندهی کودکان استفاده کند.

کریمیان گفت: یکهزار و ۱۲۷ کودک خیابانی تاکنون  شناسایی شده که در این سه مرکز به آنها خدمات ارایه می دهیم ولی ظرفیت سازمان محدود است و درخواست می کنیم شهرداری اهواز هر چه زودتر مکانی را برای ساماندهی کودکان کار در اختیار ما قرار دهد.

وی افزود: همچنین شرکت های بزرگ استان در بحث مسئولیت اجتماعی خود در کنار بهزیستی قرار گیرند و با توانمند کردن خانواده های انها از تعداد کودکان کار بکاهند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهارداشت: ۱۵۰ مرکز مشاوره خدمات روانشناختی در خوزستان تحت نظارت بهزیستی هستند که خدمات مشاوره ای را در اختیار مراجعین قرار می دهند.

وی افزود: در بحث مشاوره های ژنتیک برای جلوگیری از تولد فرزند معلول نیز  ۹ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح استان وجود دارد که با مجوز سازمان بهزیستی راه اندازی شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.