فولادسنگ مبارکه پیشرو در اجرای طرح‌های دانش‌بنیان صنعتی و معدنی/صرفه‌جویی ۲ هزار میلیارد ریالی با اجرای طرح های بومی سازی

به گزارش دنیای معدن، مهرداد فقیهیان، مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه، با اشاره به اینکه بخش معدن به عنوان صنعت مادر و تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز سایر صنایع مورد توجه است، اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، توجه به بخش‌های اقتصادی نظیر معدن می‌تواند جایگزینی بر درآمدهای نفتی کشور باشد و با توجه به اهمیت این موضوع، شرکت فولادسنگ مبارکه با ماهیت و تنوع تکالیف، بیشترین تطابق را با راهبرد شعار سال دارد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران با دارا بودن ۶۸ نوع ماده معدنی، از لحاظ تنوع و همچنین میزان ذخیره برخی عناصر، از موقعیت مناسبی در جهان جهت سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش معدن برخوردار است، افزود: در چهار دهه اخیر، شرکت فولادسنگ مبارکه به عنوان بازوی معدنی شرکت فولادمبارکه عمل کرده است. در چشم‌انداز ۱۴۰۴، تحقق هلدینگ معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، با حفظ موقعیت کنونی، به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهک کلسینه و سنگ آهک صنعتی در خاورمیانه و تامین ۱۰۰ درصد نیاز سنگ آهک و دولومیت و همچنین تامین سنگ آهن و فرآوری موادمعدنی گروه فولادمبارکه هدف‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه با تاکید بر شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و حمایت مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه از توسعه طرح‌های دانش‌بنیان معدنی و صنعتی در این شرکت، تصریح کرد: اگرچه حوزه معدن و صنایع وابسته در جهان، از لحاظ دارابودن شرکت‌های دانش‌بنیان تخصصی، کاستی دارد؛ اما با دوراندیشی رهبر معظم انقلاب در انتخاب شعار سال، شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند راهکارهای پیاده‌سازی نوآوری نظام‌مند جهت رشد، توسعه و ایجاد مدل‌های ارزش افزوده از طریق معدن و صنایع معدنی را مطرح کنند.

بومی‌سازی کوره‌های آهک‌سازی چیساکی در فولادسنگ مبارکه

وی با اشاره به تجربه‌اندوزی بیش از ۴ دهه شرکت فولادسنگ مبارکه در حوزه معدن و بومی‌سازی تکنولوژی و تعمیرات کوره‌های آهک‌سازی چیساکی در ایران، گفت: این تکنولوژی آهک‌سازی، در کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی دایر است. متخصصان شرکت فولادسنگ مبارکه توانستند دانش این تکنولوژی منحصر به فرد را در نزدیک به ۱۰۰ درصد در دو بخش بهره‌برداری و تعمیرات بومی‌سازی کنند و همچنین با اخذ پرفورمنس از کوره‌ها، دستورالعمل بهره‌برداری تدوین شد.

مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه گفت: با حمایت دکتر طیب‌نیا، مدیرعامل محترم شرکت فولادمبارکه، اعتماد به نفس و شجاعت لازم جهت بومی سازی تکنولوژی کوره‌های آهک سازی با صرفه جویی بیش از ۲ هزار میلیارد ریالی و همچنین توسعه پروژه‌های نوآورانه گوناگون صنعتی و معدنی توسط متخصصان شرکت فولادسنگ مبارکه صورت گرفت.

فقیهیان با اشاره به اینکه آجرهای نسوز کوره‌های چیساکی مورد تحریم ظالمانه قرار دارد، اظهار کرد: با حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان توانستیم برای نخستین بار آجرهای کوره چیساکی که از پیچیدگی خاصی برخوردار است و به عنوان مهمترین تکنولوژی این کوره‌ها قلمداد می‌شود را بومی‌سازی کرده و با تولید داخلی این محصول به صرفه‌جویی ارزی قابل ملاحظه‎‌ای دست پیدا کنیم.

بومی سازی رینگ فولادی کوره‌های آهک‌سازی چیساکی در فولادسنگ مبارکه

وی افزود: از دیگر دستاوردهای بومی‌سازی کوره‌های چیساکی در شرکت فولادسنگ با حمایت شرکت‌های دانش‎‌بنیان، می‌توان به ساخت رینگ فولادی با آلیاژ خاص به قطر حدود ۱۰ متر اشاره کرد که موفقیت مهمی در این عرصه خواهد بود. اهمیت بومی‌سازی تکنولوژی کوره‌های آهک‌سازی چیساکی در بهره‌برداری و تعمیرات از جنبه‌های متعدد حائز اهمیت است؛ چراکه در راستای تحقق شعار سال و در شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه و عدم پشتیبانی فنی از طرف شرکت ژاپنی، توانستیم با اعتماد به طرح‌های دانش‌بنیان و اتکا به توان متخصصان شرکت فولادسنگ این تکنولوژی منحصربه فرد را بومی‌سازی کنیم. بنابراین این شرکت در حال حاضر به طورکامل با اتکا به متخصصان و کارشناسان برجسته دانش راه‌اندازی، بهره‌برداری و تعمیرات تکنولوژی نادر پخت آهک کلسینه را در اختیار دارد.

احداث بزرگترین کوره‌های عمودی تولید آهک کلسینه با ظرفیت ۱۲۰۰ تن در روز

مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه به احداث بزرگترین کوره‌های عمودی تولید آهک کلسینه با ظرفیت ۱۲۰۰ تن (دو کوره ۶۰۰ تنی) در شبانه‌روز در شرکت فولادسنگ مبارکه اشاره کرد و افزود: بزرگترین پروژه احداث تولید آهک و دولومیت کلسینه برای نخستین بار در کشور در شرکت فولادسنگ مبارکه در حال اجراست که با اتمام این پروژه، این شرکت به عنوان بزرگترین قطب تولید آهک و دولومیت پخته درکشور و منطقه غرب آسیا خواهد شد.

سرمایه‌گذاری عظیم در پروژه‌های فروآلیاژی

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت فولادسنگ مبارکه با سرمایه‌گذاری مالی بر روی طرح‌های دانش‌بنیان معدنی، درصدد توسعه پروژه‌های فروآلیاژ با هدف تامین مواد مورد نیاز شرکت فولادمبارکه است، گفت: شرکت فولادسنگ مبارکه در نظر دارد با احداث کارخانه تولید فروسیلیس با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار تن به نیاز فروسیلیس شرکت فولاد مبارکه پاسخ ‌دهد.

فقیهیان به پروژه فرومنگنز هم با هدف تامین فرومنگنز مورد نیاز گروه فولادمبارکه اشاره‌ای کرد و افزود: این پروژه با روش نوین و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای نخستین بار در مقیاس صنعتی، ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن را خواهد داشت. تکنولوژی مورد استفاده از این پروژه ایزونرمال (خودگرمازا) خواهد بود که امیدواریم در آینده نزدیک به تولید فرومنگنز دست پیدا کنیم.

احداث بزرگترین واحد سنگ شکن سنگ آهک با ظرفیت ۷۰۰ تن بر ساعت در کشور

وی احداث بزرگترین واحد سنگ شکن سنگ آهک با ظرفیت ۷۰۰ تن بر ساعت در کشور را از دیگر اهداف توسعه‌ای در شرکت فولادسنگ مبارکه برشمرد و توضیح داد: این پروژه با هدف افزایش ظرفیت تولید و تامین پایدار سنگ‌آهک دانه‌بندی احداث شده است. محصول تولیدی این واحد، سنگ آهک با دانه‌بندی ۰-۲۰۰میلیمتر است که در راستای تحقق شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» خواهد بود.

معادن سنگ آهن داوران و کودی

مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه با اشاره به بررسی کارشناسی مزایده‌های برگزار شده در ۲۱ محدوده اکتشافی و موفقیت در بیش از ۹۰ درصد آن، گفت: انجام فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی در بیش از ۱۴ استان و ۲۱ شهر کشور که شامل ۳۰ محدوده است، از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در شرکت فولادسنگ مبارکه بوده است.

وی افزود: راه‌اندازی، تجهیز و استخراج ۲ معدن تملیکی هماتیت داوران و کودی از دیگر اقدامات انجام گرفته در تحقق هلدینگ صنعتی و معدنی فولادسنگ مبارکه است. همچنین با توجه به نوپا بودن دانش فرآوری سنگ‌آهن، این شرکت مطالعات گسترده‌ای درخصوص طرح‌های دانش‌بنیان برای فرآوری و تامین خوراک مناسب گروه فولادمبارکه انجام داده است.

فقیهیان با بیان اینکه انجام فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی توسط کارشناسان متخصص این شرکت به تملک معادن داوران و کودی منتج شد، گفت: پروژه سنگ آهن- سیلیس معدن داوران و همچنین معدن هماتیت و خاک سرخ کودی با هدف تامین سنگ‌آهن مورد نیاز گروه فولاد مبارکه راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه با تاکید بر اینکه در راستای تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» با حمایت مدیرعامل شرکت فولادمبارکه پروژه‌های متعدد توسعه‌ای هدف‌گذاری شده است، گفت: شرکت فولادسنگ مبارکه در راستای تحقق هلدینگ معدنی و صنعتی، پروژه‌های توسعه‌ای خود را با تاکید بر تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد کشور و تمرکز بر مواد معدنی مورد نیاز گروه فولادمبارکه، سرمایه‌گذاری کرده است تا با تکیه بر دانش متخصصان شرکت فولادسنگ مبارکه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بتوان علاوه بر بومی‌سازی تجهیزات و تکنولوژی بهره‌برداری و تعمیرات، به نیاز صنعتی و معدنی گروه فولادمبارکه پاسخ دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.