یامامورا برای تنفر از آمریکا همیشه در جوش و خروش بود

محمدعلی متولیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه سال‌های متمادی خداوند به اینجانب همچون بسیاری از ارادتمندان حاجیه خانم، توفیق داد تا در خدمت آرمان‌های مشترکمان باشیم، افزود: غیرت دینی وی همواره از جوانی سبب برکت معنوی در زندگی وی بوده حتی یک ماه قبل از ارتحال او، همگان شاهد بودیم تخت بیمارستان برای او که عملا نیمه هوشیار بود نیز نوعی منبر و رسانه ای ملی و بین المللی برای شناخته شدن آرمان‌هایش شد.

وی ادامه داد: یامامورا (سبا بابایی) به شاخه‌های مختلف هنری و تدریس آن از جمله خوشنویسی ژاپنی، خط زیبای فارسی و نگارگری می پرداخت. دو دختر  مقام معظم رهبری یکسالی در مدرسه شاگرد درس هنر حاجیه خانم بودند( تذهیب، اوریگامی ) که هنری خلاقانه و محبوب ردم ژاپن است را در طول سالیان متمادی به ایرانیان آموزش داد.

متولیان خاطرنشان کرد: این مادر شهید محوریت انسجام دوستان ایرانی بود. هنگامی که به موزه صلح که از پایه گذاران آن بود وارد می‌شد تمام جانبازان پروانه‌وار دور وی حلقه می‌زدند. یک روز عکس کیک جشن تولد خود را به من نشان داد که دوستان جانباز عکس او را بر روی آن چاپ کرده بودند و به عشق این مادر شادی می کردند.

وی ادامه داد: سبا همچنین محوریت انسجام دوستان ژاپنی بود و در میان انجمن زعفران بانوان ژاپنی مقیم ایران، شمع محفل بود. وقتی وی پس از ۵۰ سال برای اقامت چند ماهه به ژاپن آمد، از خدا خواست تا دوستان مقطع ابتدایی خود را پیدا کند و جالب آنکه دعای وی مستجاب شد و تمام آنها از گوشه و کنار ژاپن، او را در توکیو یافتند.

یامامورا برای تنفر از آمریکا همیشه در جوش و خروش بود

غربی‌ها می‌خواهند مظلومیت جانبازان شیمیایی پوشیده بماند

رئیس امور نخبگان و مؤسس نمایندگی جامعه المصطفی در ژاپن گفت: خواست خدا بود که حاجیه خانم در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت به جمع شهدا پیوست. وی می گفت که کشورهای غربی که تأمین کننده بمب های شیمیایی صدام بودند، می‌خواهند مظلومیت جانبازان شیمیایی پوشیده بماند. به همین دلیل سبا در طول ۲۰ سال تلاش کرد تا جانبازان شیمیایی را به ژاپن و جلوی دوربین سالگرد هیروشیما ببرد و پزشکان ژاپنی و تصویربرداران رسانه های ژاپنی را به سردشت و تهران بیاورد.

متولیان افزود: حاجیه خانم در تمام زندگی در تنفر از استکبار آمریکا در جوش و خروش بود و از عجایب روزگار آن که در روز تشییع وی متوجه شدم مزارش در کنار مزار شهدای حمله ددمنشانه ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران قرار گرفته و روز خاکسپاری او همزمان با سالروز شهادت آن ۲۹۰ بی گناه یعنی در ۱۲ تیرماه بود.

وی بیان کرد: هنگامی که یامامورا قرار شد تا بلند مدت به خانه ما در ژاپن بیاید و در تأسیس مرکز ما و ترجمه آثار اسلامی کمک کند، تازه متوجه شدم وی در دهه ۱۳۴۰ تابعیت ژاپنی خود را ترک و تابعیت ایرانی کسب کرده است. این امر باعث ناراحتی اقوام ژاپنی در طول چند دهه شده بود و آنها پس از چند دهه حاضر نشدند برای کمک به اخذ روادید ژاپن، برگه دعوتنامه او را امضا کنند و سبا با ضمانت حاجیه خانم مایومی توساکا معاون خود توانست روادید ژاپن را دریافت کند.

متولیان خاطرنشان کرد: مادر شهید محمد بابایی با توجه به عشق و علاقه ای که به ایران داشت، در دهه اول انقلاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترجمه موضوعات مرتبط با ایران که در روزنامه‌های ژاپنی منتشر می‌شد، پرداخت و از اینکه در ۳۰ سال اخیر، دستگاه های فرهنگی ایران، نسبت به ایران و اسلام هراسی در رسانه های ژاپنی بی توجه بودند، ناراحت بود و حتی گزارشی به رهبران ایران منعکس نمی کنند در حالی که اگر در رسانه های ژاپنی نسبت به یک کشور عربی مطلبی منتشر شود، سریعاً با پیگیری مراکز فرهنگی آن کشور عربی، اصلاحیه در همان رسانه منتشر می شود.

یامامورا برای تنفر از آمریکا همیشه در جوش و خروش بود

مادر شهید بابایی پایه گذار برخی مدارس و استاد دانشگاه بود

رئیس امور نخبگان و مؤسس نمایندگی جامعه المصطفی در ژاپن گفت: یامامورا و یا استاد بابایی را به دو ویژگی ژاپنی بودن و مادر شهید بودن می شناسند اما وی از پایه گذاران و نیز از معلمان مدارس زیادی در شهرهای مختلف ایران، استاد دانشگاه تهران و پایه گذار رشته زبان و ادبیات ژاپنی در دانشگاه تهران و استاد دانشگاه المصطفی بود.

متولیان افزود: وی همچنین مترجم و ویراستار توانمندی بود و آثار بسیاری را به زبان ژاپنی ترجمه کرده که متأسفانه برخی از آنها از جمله یک دوره کامل آموزش فقه شیعه، ترجمه تمام کتاب های هدیه های آسمانی آموزش و پرورش ایران، ویرایش و نقد ترجمه های قرآن به زبان ژاپنی تاکنون به چاپ نرسیده است.

وی تصریح کرد: یامامورا که بسیار خوش خط بود ۱۰ سال قبل، با خط نستعلیق نامه ای مبسوط در مورد کریدور ایران و ژاپن به رهبر معظم انقلاب ارسال کرد و درد دل های فراوان خود را به زیبایی به نگارش درآورده بود.

متولیان گفت: علاقه وی به ورزش و ورزشکاران باعث شد هنگامی که از او خواستم با کمیته پارا المپیک در اعزام ها به توکیو همکاری کند، گفت که باوجود ضعف بدنی برای روحیه دادن به ورزشکاران با تمام انرژی در خدمت آنها هستم. ما صحنه های زیبایی از همراهی این مادر معنوی را با تیم های معلولان و جانبازان را شاهد بودیم.

وی افزود: شاید بسیاری ندانند خانم یامامورا احترام زیادی نزد رهبران ایران و ژاپن داشت. بنده در ژاپن احترام نخست وزیران دوره‌های مختلف ژاپن به وی را شاهد بودم و عکس‌هایی از نخست وزیران پیشین و اخیراً خانم آبه همسر نخست وزیر پیشین در دیدار با او را در آرشیو خود دارم.

یامامورا برای تنفر از آمریکا همیشه در جوش و خروش بود

یامامورا از مصیبت زدگی مأموریت‌های فرهنگی ایران به دلار می‌نالید

رئیس امور نخبگان و مؤسس نمایندگی المصطفی در ژاپن تاکید کرد: علاقه حاج خانم به آشنایی جوانان ژاپنی با اسلام و ایران، فاصله بسیار زیادی با علاقه کارکنان ایرانی در مراکز نسبت به این موضوع داشت. او نه تنها دستمزد ریالی و دلاری برای این کار نمی گرفت بلکه همه وقت خود را برای پیگیری امور آنها صرف می کرد و از مصیبت زدگی ماموریت های فرهنگی ایران به دلار، می نالید.

متولیان افزود: این بانوی بزرگوار با تمام سوابق علمی و فرهنگی فوق الذکر هنگامی که همسفر، مهمان و یا میزبان دیگران بود، همچون مادر بزرگ به خدمت عاشقانه می پرداخت.

وی با بیان اینکه حاج خانم، نماد عملی استحکام خانوادگی بود، گفت: او خواندن نماز و قرآن را از همسر ایرانی خود فرا گرفته بود. بابایی همسر وی به هدف همجواری با مسجد و سکونت در محل هایی که مسجد پررونق دارد، منزل خود را از محله ای در تهران به محله دیگر منتقل کرد و یامامورا نیز در آرزوی تأسیس مسجد شمس الشموس در ژاپن، اشک می ریخت.

به گزارش ایرنا، کونیکو یامامورا پس از ازدواج نام خود را به (سبا بابایی) تغییر داد او مادر شهید محمد بابایی یگانه مادر شهید دفاع مقدس با اصالت ژاپنی است، فرزند شهیدش جوان ۱۹ ساله‌ای بود که هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های فراوانی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبهه‌ها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.

حاجیه خانم سبا بابایی، ظهر جمعه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۱ به دیدار معبود شتافت.

یامامورا برای تنفر از آمریکا همیشه در جوش و خروش بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.