دوره جدید سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران آغاز می‌شود/نمایش «پلک نزن»

به گزارش ایرنا از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، سینماتک این موزه‌ پس از حدود یک سال وقفه از یکشنبه (۱۳ شهریور) ساعت ۱۵ فعالیت‌ خود را با نمایش فیلم مستند پلک نزن به کارگردانی لورا اِزرائیل از سر می‌گیرد.

این فیلم مستند محصول ۲۰۱۵ درباره زندگی و آثار عکاس سرشناس، رابرت فرانک عکاس مستند و خیابانی سوییسی است. فیلم مستند پلک نزن ۸۲ دقیقه است که با زیرنویس فارسی به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی با حضور شهرام کریمی نقاش و فیلمساز، مهدی شادی‌زاده عکاس، مستندساز و موسس «جشنواره بین المللی عکس پنج» و فرانک آرتا مسئول سینماتک برگزار می‌شود. حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

رابرت فرانک از تأثیرگذارترین عکاسان قرن بیستم است که نامش با تاریخ عکاسی و آمریکایی‌ها پیوند خورده و آوازه‌اش در سرتاسر جهان عکاسی پیچیده است. او پیشگام شکلی از عکاسی بود که عکاسی مستند پس از او را متحول کرد. او تصاویر بکر و طعنه‌آمیزی از فرهنگ و شرایط اقتصادی آمریکایی‌ها ثبت کرد.

دوره جدید سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران آغاز می‌شود/نمایش «پلک نزن»

فرانک با ایجاد حس تنش و تقابل در عکس‌هایش، خودش را در مقابل عکاسان خبری معاصر آمریکایی قرار داد. نور کم، سوژه‌های خارج از فوکوس و کراپ کردن به این تضاد اضافه می‌کرد. بسیاری از تصاویر آمریکایی‌ها احساس پوچی و سیاهی را منتقل می‌کنند. او حضور نژادپرستی، بی‌عدالتی و قدرت در جامعه را با عکاسی از جعبه‌های موسیقی، بارها، توالت‌ها، چرخ دستی ها، قبرستان‌ها، صلیب ها و … نشان می داد. عکس‌هایش تمام قوانین عکاسی را نقض می‌کردند و احساسی ناراحت کننده و ناامیدکننده اما قدرتمندی را ایجاد می‌کردند که قبلاً دیده نشده بود.

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.