امکان حذف تاجگردون ها و حسینی ها/ پروپاگاندای خانوادگی/ آیا این دوقطبی ساختگی است؟

بهنام عکاشه؛

شبکه های اجتماعی در گچساران و باشت شدیداً به سمت ساخت یک دوقطبی پیش می روند.

این رویکرد حتی اگر ساختگی و دستوری باشد شکل هیجان آوری به خود گرفته و کمتر کسی است که در این غائله سوگیری ننموده باشد و حالا دعواها بر سر سوق دادن طیف خاکستری به سوی قطب مورد نظر است.

همین است که دو طرف با پروپاگاندای کم نظیر و مثال زدنی در نظام سیاسی کشور، سعی در تحمیل خود و نظرات شان به مخاطب خاص و در نهایت جامعه هدف می باشند.

برای نمونه این دوقطبی در ایران می شود به جدال میرحسین و احمدی نژاد اشاره کرد‌.

در نظامات دنیا نمونه مبارزه ترامپ و هیلاری و بعدها در همان ساختار دوقطبی، ترامپ و بایدن در این مورد مثال زدنی است.

احتمال احیای دوقطبی ترامپ بایدن با شانس بالای ترامپ در ۲۰۲۶ این فرضیه را تقویت می کند که در سیستم دوقطبی همیشه شانس با طرف دوقطبی ساز نیست.

پرودایم‌ «نه به رقیب» یا انتخابات نفیی به جای ثبوتی به همان اندازه که قدرتمند است، می تواند شکننده نیز باشد.

در گچساران ۹۸ اصولگراها سیاست «نه به تاجگردون» را طراحی کرده و سیدقدرت، زینل زاده و عسگری‌ مامور به اجرای آن شدند.

همان اشتباه را مخالفین سیدقدرت در ۱۴۰۰ تکرار کرده و این بار جعفری، عسگری و محمدپور به رقابت با سیدناصر جوان با شعار «هر کس جز سیدناصر» برخاستند.

حالا ولی حسینی ها و تاجگردون ها به زعم خود دریافته اند‌ جز خودشان کسی را یارای شکست شان نیست و با توجه به تاریخ یکی دو دهه اخیر، پربیراه نیز نمی گویند، اگرچه این فقط روی کاغذ است و جز چند قرینه شاید غیرقابل استناد، نمی توان آن را ثابت نمود.

برگزاری پروپاگاندای اخیر پیرامون بودجه آلایندگی یا به میزان کمتر در قضایای علوم پزشکی و دیدار با وزیر نشان داد جامعه تا چه حد پذیرای این دوقطبی مخاطره آمیز است.

بواقع احتمالا انتخابات ۱۴۰۱ اگر چه گزینه ای غیرقابل انکاری چون جعفری را هم نمی توان نادیده گرفت ولی رقابتی شدیداً دوقطبی بین خانواده های حسینی و تاجگردون خواهد بود.

از یک طرف خانواده حسینی ایستاده است و سیدناصر به عنوان نماینده جریان اصولگرا و سیدقدرت به عنوان نماد آن.

گرچه‌ پروپاگاندای راست، سعی می کنند حضور تاجگردون در انتخابات را به دلیل اتفاقات ۱۳۹۹ مجلس نادیده بگیرند ولی هیچ قرینه ای بر نبود او یا اخباری مبنی بر احتمال برخوردهای اداری با وی وجود ندارد.

علاوه بر این هنوز وعده اصولگرایان گچساران و کشور برای محاکمه قدرتمندترین مرد منطقه عملی نشده و شائبه سیاسی بودن تصمیم ۱۸ تیر ۹۹ را پررنگ‌تر می کند.

از سویی هواداران تاجگردون نیز  سعی می کنند با کاندیداسازی و‌ پررنگ کردن سیدقدرت مقابل سیدناصر، او را تضعیف نمایند.

احتمالا این گزینه نیز محلی از اعراب نخواهد داشت. سیدناصر درباره انتخابات پیش رو موضعی منطقی و از روی شکم سیری گرفته است. او حامیانش را مخیر به انتخاب گزینه ای دیگر دانسته و اینگونه توپ را به زمین آنها انداخته است.

به احتمال فراوان تاجگردون‌ و سیدناصر پرچمدار این دوقطبی خواهند بود.

اما اگر هر کدام نباشند هم پلن‌b و c خود را فعال خواهند کرد.

اما دست راست ها تا حدودی بازتر است و می توانند پروپاگاندای خود را با هدف تحمیل دوقطبی مورد نظرشان به جامعه هدایت نمایند.

با احتمال نبود تاجگردون ها بلافاصله دوقطبی های اجتماعی فعال خواهند شد و آنها دست بالا در در مبارزات تبلیغاتی خواهند داشت.

نبود حسینی ها اما احتمال سوق به سمت جعفری به دلیل عدم آمادگی هیچ گزینه دیگری تقویت می کند.

گرچه نبود تاجگردون ها نیز به گرایش هواداران حلقه اول و میانی به سوی جعفری، زینل زاده یا حتی نامزدی از قشقائی منجر خواهد شد.

باید دید دوقطبی ۱۴۰۲ چگونه عمل خواهد کرد. آیا دوقطبی حول اشخاص یا خانواده ها خواهد بود یا دوقطبی در حوزه اجتماعی. هر چه هست احتمال اینکه بتوان جامعه گچساران و باشت را بر مبنای سیاست پولاریزه کرد وجود ندارد‌ و «باوی بویراحمد» یا «لر و ترک» تنها گزینه های دوقطبی پیش آمده با احتمال نبود حسینی ها و تاجگردون‌ها و یا یکی از آنها خواهد بود.

اما حالت سومی نیز وجود دارد و آن عدم حضور یا شکست این دو خانواده است.

در ان حالت این دوقطبی حداقل در کوتاه مدت امکان احیا ندارد و جامعه سیاسی گچساران و باشت می تواند به تقویت خرده جوامع امیدوار باشد.

  • این دو خانواده از …. مرحوم ملک منصور خان بودند که به خان باوی وفا نکردند و پشتش خالی کردند و این دو خانواده اصالتا باوی نیستند و دوگانگی باوی و بویراحمد در این مورد بی معنی است در حال حاضر باوی های اصیل با بویراحمدی های اصیل نسبت خویشاوندی دارند و دیگر دوگانگی در این زمانه معنی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.