بوستان‌های “خاطره” و “زندگی” در اهواز ایجاد می‌شوند

سید رشید شجاعی‌نژاد در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر اهواز در خصوص لایحه بهای خدمات کاشت و نگهداری نهال در بوستان زندگی و بوستان خاطره اظهار کرد: برای ایجاد حس تعلق و مشارکت شهروندان در بحث فضای سبز، معضلاتی وجود دارد که در نگهداری فضای سبز تاثیر بدی دارد.

وی افزود: در حال حاضر فضای سبز پارک جزیره توسط همان پیمانکاری که در جاده ساحلی غربی در محدوده کیانپارس فعال است، نگهداری می‌شود اما با توجه به اینکه جاده ساحلی در مجاورت ساحل است بیشتر از فضای سبز این محدوده استفاده می‌شود و از طرفی از این فضای ساحلی استفاده نامناسبی می‌شود، بنابراین پوشش سبز پارک جزیره بسیار بهتر و متفاوت‌تر از این محدوده است.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: در این راستا به منظور مشارکت مردم در بهبود فضای سبز، طبق تجارب سایر کلانشهرها طرح “بوستان زندگی و بوستان خاطره” در دستور کار قرار گرفته است.

شجاعی‌نژاد بیان کرد: در طرح بوستان خاطره کشت درخت و نگهداری با مشارکت شهروندان به منظور زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و درگذشتگان انجام می‌شود. در بوستان زندگی نیز این کار برای افرادی که در قید حیات هستند انجام می‌شود و شهروندان می‌توانند به یادبود افراد خاصی نسبت به کشت درخت اقدام کنند.

وی افزود: اپلیکشینی در سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز تعریف شده و متقاضیان انجام این کار می‌توانند تقاضای خود را ثبت کنند تا نهال‌ها در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و توسط آن‌ها کشت شود. پلاکی نیز در کنار این درختان نصب می‌شود و بدین ترتیب حس تعلق در بحث فضای سبز ایجاد می‌شود.

در ادامه سید محسن موسوی‌زاده عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: این طرح‌ها باید در محل‌های متروکه یا فضاهای سبز بدون استفاده اجرا و احیا شوند.

وی افزود: هم‌اکنون پارک ۴۲ هکتاری توسط آبفا (برای انجام پروژه‌های فاضلاب) شخم زده شده است. پارک‌های نیمه‌کاره‌ای هم داریم و می‌توان این طرح‌ها را در فضاهای نیازمند فضای سبز و توسعه اجرا شوند.

در ادامه عادل شیشه‌گری دبیر دوم شورای شهر اهواز گفت: یکی از زیباترین نقاط ساحلی اهواز، ساحلی شرقی است زیرا در این محدوده رودخانه کارون قابل دیدن است اما در محدوده پارک ۴۲ هکتاری ساحلی غربی رودخانه قابل دید نیست بنابراین زیبایی‌های ساحلی شرقی نباید با احداث درخت و جنگل گرفته شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح‌ها حساسیت خاصی بر مکان‌ها وجود دارد و در مورد موقعیت باید بررسی‌های دقیقی انجام شود.

در ادامه محمدمهدی مطیعی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز نیز گفت: برای اجرای این طرح بوستان‌هایی انتخاب شده‌اند که ساختارشان تغییر نمی‌کند و از قبل در طراحی‌شان نقاطی برای غرس درختان وجود داشته است.

وی افزود: از طرف دیگر اگر قرار است بحث فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم انجام شود باید در جاهایی کار شود که زیرساخت و دسترسی مناسبی داشته باشند.

مطیعی بیان کرد: در خارج از طراحی پارک، نسبت به غرس درخت نخواهیم کرد و تنها در نقاط پیش‌بینی شده این کار انجام می‌شود.

در ادامه احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز اجرای چینن طرحی را بسیار نشاط‌آور دانست و گفت: این طرح باید در اماکن تردد مردم اجرا شود زیرا مردم علاقه دارند نهال‌شان در معرض دید باشد.

وی افزود: احیای یک مکان جزو وظایف شهرداری و مشارکت مردم در قالب طرح دیگری است و می‌توان حتی نهال رایگان در اختیار مردم قرار داد تا نسبت به کشت و نگهداری نهال اقدام کنند.

سراج بیان کرد: در جایی که قرار است مردم هزینه کنند باید طرح در موقعیت‌های مناسب اجرا شود و البته باید این طرح به خوبی اجرا و مراقبت شود تا شرایط حاکم بر پارک به هم نخورد.

در نهایت لایحه بهای خدمات کاشت و نگهداری نهال در بوستان زندگی و بوستان خاطره به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.