اجرای ۲۷۰ نمایش در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام»/ حضور ۱۵۰ هنرمند در همایش «آیینه‌داران آفتاب»

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی امور استان‌های این اداره کل و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار استان و منطقه آزاد اروند رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی را از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کردستان و منطقه آزاد اروند برگزار می‌کنند.

رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در مسیر راهپیمایی زائران حسینی شامل مسیرهای منتهی به مرز شلمچه، مهران، دهلران، قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب، مرز خسروی و باشماق با حضور گروه‌های نمایشی میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.

اداره کل هنرهای نمایشی برای عزاداران حسینی که موفق به شرکت در راهپیمایی اربعین نشده‌اند نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته است. در این راستا با مدیرکل هنرهای نمایشی به گفت‌وگوی کوتاهی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

اجرای ۲۷۰ نمایش در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام»/ حضور ۱۵۰ هنرمند در همایش «آیینه‌داران آفتاب»

همراهی چهار استان و یک منطقه آزاد در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام»

کاظم نظری به خبرنگار تئاتر ایرنا گفت: با طراحی رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» برای برگزاری اجراهای آیینی و عاشورایی در مرزهای کشور از یک ماه پیش شورای سیاست‌گذاری با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های ایلام کرمانشاه، خوزستان، کردستان و منطقه آزاد اروند تشکیل شد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق و روشن، گروه‌های نمایشی را به مناطق مرزی اعزام کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به مناطق اجرای برنامه های نمایشی گفت: گروه‌های نمایشی با برنامه‌ریزی مشخص در دهلران، مهران، کرمانشاه، مرز خسروی، اسلام‌آباد غرب، خوزستان، مرز چزابه، سوسنگرد، هویزه، مدخل‌های ورودی تردد زوار در شهر اندیمشک، منطقه آزاد اروند، مرز شلمچه، خرمشهر و آبادان، کردستان، مریوان، مرز باشماق، سلیمانیه و کرکوک عراق اجرا خواهند داشت.

این مدرس تئاتر ادامه داد: هنرمندان نمایش‌های خیابانی و اجراهای پرفورمنس با موضوعات اربعین در مرزهای ذکرشده میزبان عزاداران اربعین حسینی هستند.

۹۰ گروه نمایشی و ۲۷۰ اجرا میزبان عزاداران اباعبدالله

۳۰ نفر هر روز با سه اجرا در این رویداد حضور دارند که درمجموع روزی ۹۰ اجرا از ۵ استان ذکرشده در حال برگزاری است. بر طبق این برنامه درمجموع سه روز، استان‌ها ۲۷۰ اجرا خواهند داشت

نظری درباره تاریخ آغاز اجراهای گروه ها در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» گفت: گروه‌های شرکت‌کننده در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در طول سه روز با احتساب روزی دو برنامه از ۲۴ تا ۲۶ شهریور ۶ اجرا خواهد داشت.

وی با اشاره به تعداد اجراهای هر استان در این رویداد، توضیح داد: هر استان در هر روز با احتساب ۳ گروه نمایشی و هر گروه ۶ اجرا درمجموع با ۱۸ اجرا میزبان عزاداران حسینی خواهد بود. اجراگران ۵ استان حاضر در رویداد «اربعین، فراتر از کلام»، ۱۵ گروه نمایشی هستند و بیش از ۹۰ گروه به اجرای نمایش پرفورمنس با مضامین اربعین می‌پردازند.

میرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: ۳۰ نفر هر روز با سه اجرا در این رویداد حضور دارند که درمجموع روزی ۹۰ اجرا از ۵ استان ذکرشده در حال برگزاری است. بر طبق این برنامه درمجموع سه روز، استان‌ها ۲۷۰ اجرا خواهند داشت.

اجرای ۲۷۰ نمایش در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام»/ حضور ۱۵۰ هنرمند در همایش «آیینه‌داران آفتاب»

تدارک برنامه برای جاماندگان پیاده روی اربعین حسینی

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی برای جاماندگان اربعین حسینی در تهران گفت: برای جاماندگان اربعین حسینی در استان تهران، برنامه‌ای با عنوان «آیینه‌داران آفتاب» در نظر گرفته شده است.

این برنامه روز شنبه ۲۶ شهریور از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به‌صورت کارناوال متشکل از ۱۵۰ هنرمند از سراسر ایران با اجرای برنامه‌های جذاب نمایشی خواهد بود

نظری اظهار داشت: رویداد هنری «آیینه‌داران آفتاب» شامل چهار موکب تشکیل‌شده از موکب هنرهای آیینی با حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی است که به نقالی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی و روایت‌گری خواهند پرداخت. موکب تعزیه که با اجرای مجلس شهادت حضرت عباس(ع)، مجلس شهادت امام حسین(ع)، مجلس شهادت قاسم ابن حسن (ع) و مجلس شهادت حر بن ریاحی (ع) میزبان شرکت‌کنندگان خواهد بود.

«اشک مشک»؛ موکب هنرهای نمایشی

نظری خاطرنشان کرد: موکب هنرهای نمایشی، دیگر موکبی است که به اجرای نمایش «اشک و مشک»، بازسازی کاروان اسرای دشت کربلا، اجرای پرفورمنس و نمایش خیابانی می‌پردازد. موکب آیین‌های عاشورایی شامل، آیین عزاداری «گیل و دیلم»، «شروه‌خوانی» و «سنج و دمام» که از گروه‌های بوشهر هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه «آیینه‌داران آفتاب» در قالب کارناوال‌های حرکتی برای اولین بار در پیاده‌روی اربعین حسینی اتفاق می‌افتد و جایگاه خاصی در حوزه هنرهای دینی دارد، گفت: اجراهای کارناوال‌های نمایشی چهار موکب ذکرشده، از میدان امام حسین(ع) آغاز خواهد شد. کارناوال‌ها از میدان شوش و خیابان فدائیان اسلام عبور می‌کنند و درنهایت پس از هفت ساعت اجرا به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نقطه پایانی برنامه می‌رسند.

اجرای آئین‌های کمتر دیده شده در «آیینه‌داران آفتاب»

هدف ما ارائه آیین‌های استان‌ها و شهرهای مختلف کشور برای یک مشارکت مردمی و عمومی است

وی درباره اجرای هنرمندان حاضر در «آیینه‌داران آفتاب» توضیح داد: هنرمندان سراسر کشور در این برنامه به اجرای آیین‌های کمتر دیده‌شده در تهران می‌پردازند. هدف ما ارائه آیین‌های استان‌ها و شهرهای مختلف کشور برای یک مشارکت مردمی و عمومی است. امیدواریم که زائران پیاده‌روی اربعین در مسیر حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، شاهد این کار باشند.

نظری در پایان گفت: «آیینه‌داران آفتاب» به همت اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخورداری از حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، ستاد اربعین تهران و هنرمندان عرصه نمایشی برای اجرا در روز شنبه (۲۶ شهریور ماه) برابر با اربعین حسینی شکل گرفته است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.