لزوم عرضه جهانی آموزه‌های عاشورا در قالب تئاتر/پایبندی به ارزش‌ها؛ آموزه‌ای حسینی برای ایرانیان است

مرشد محسن میرزاعلی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره مهم‌ترین شاخصه و ویژگی نمایش‌های مذهبی گفت: پرداختن به موضوع شهدای حرم و پیوند ارزش‌ها با آموزه‌های امام حسین(ع) و واقعه کربلا با وجود گذشت هزاران سال از واقعه عاشورا در قالب تئاتر، یکی از پراهمیت‌ترین خصوصیات تئاترهای دینی است.

وی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ عاشورایی تاکید کرد: از نظر من امام حسین (ع) ایستادگی در مقابل دشمن، غیرت، میهن پرستی، تعهد، آزادگی و دفاع از وطن را در ایرانیان تقویت کرده است و بر همین اساس پرداختن به این موضوع در قالب نمایش ‌های دینی نکته‌ ای حائز اهمیت است.

لزوم عرضه جهانی آموزه‌های عاشورا در قالب تئاتر/پایبندی به ارزش‌ها؛ آموزه‌ای حسینی برای ایرانیان است

آموزه‌های عاشورا پیوند عمیقی با عشق به اهل بیت ایرانیان دارد

میرزا علی با یادآوری نقش سردارانی چون ستارخان و باقر خان در تاریخ ایران گفت: هدفی که امام حسین(ع) در واقعه عاشورا دنبال کرد یا درس آزادگی که در کربلا داده شد؛ جزو مبانی معرفتی است که ایرانیان همواره مشق ‌کرده و آموخته‌اند.

بر همین اساس هم پرداختن به آموزه‌های عاشورا و کربلا و انتقال سینه به سینه و نسل به نسل آن تا امروز نشان از پیوند عمیق ارزش‌ها، عشق به اهل بیت و نقش امامان در زندگی ایرانیان دارد

لزوم عرضه جهانی آموزه‌های عاشورا در قالب تئاتر/پایبندی به ارزش‌ها؛ آموزه‌ای حسینی برای ایرانیان است

 عشق به امام حسین(ع) با ملی‌گرایی ایرانیان پیوند خورده است

بخشی از زندگی ایرانیان با امام حسین(ع) و بخشی دیگر با ملی‌ گرایی گره خورده است

این هنرمند تئاتر آیینی و دینی با بیان اینکه وطن‌پرستی ایرانیان از دیرباز زبانزد خاص و عام بوده و این امر در سروده‌ها و غزل‌های شاعران نیز مشهود است تصریح کرد: من معتقدم بخشی از زندگی ایرانیان با امام حسین(ع) و بخشی دیگر با ملی‌ گرایی گره خورده است و بر همین اساس هم پرداختن به آموزه‌های عاشورا و اتفاقاتی که در پس حرکت امام حسین(ع) به سمت کوفه روی داده در کنار وقایع پراهمیت و روز جامعه در قالب نمایش امری ضروری است.

میرزاعلی همچنین افزود: مطرح شدن مسائل ایران و دغدغه‌های ایرانی‌ها با اشاره به موضوع دفاع از امنیت و دین در قالب نمایش‌ و اجرا روی صحنه تئاتر در ارتباط مستقیم با هدف امام حسین(ع) در قیام عاشورا است.

لزوم عرضه جهانی آموزه‌های عاشورا در قالب تئاتر/پایبندی به ارزش‌ها؛ آموزه‌ای حسینی برای ایرانیان است

درس آزادگی نهضت حسینی می تواند الگویی برای جهان باشد

علاقه ایرانیان به امام حسین(ع) باعث شده تا درس آزادگی را به درستی بیاموزند

این هنرمند نقال و شبیه‌خوان با تاکید بر آنکه نیاز است تا هنرمندان بیشتری در زمینه آموزه‌های دینی و اعتقادی کار کنند یادآور شد: علاقه ایرانیان به امام حسین(ع) باعث شده تا درس آزادگی را به درستی بیاموزند و در برهه‌های مختلف زیر بار هیچ زورگو و ستمگری نروند. این بحث درس بزرگی را برای جهانیان دارد و می‌تواند در فرمت یا شکل هنری خوراک مناسبی برای مخاطب باشد.

این هنرمند تئاتر آیینی و دینی در پایان گفت: تماشای آثار نمایشی که موضوعات دینی را در بر می‌گیرد یا نمایش‌هایی چون «تنهاتر از مسیح» که به روضه‌خوانی هنری برای امام حسین(ع) می پردازد هم اشاره به وقایع تاریخی دارد و هم رشادت‌های امامان و خاندان اهل بیت در راه دین را یادآوری می‌ کند.

نمایش «تنهاتر از مسیح» که روایتگر حرکت سیدالشهدا(ع) به سمت کوفه، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت قاسم(ع) و حضرت علی اصغر(ع)، نبرد و شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت امام حسین(ع) و حمله اشقیاء به خیمه‌ها و قصه شهادت حضرت رقیه(س) است تا ۴ مهر ماه هر شب ساعت ۲۰ و ۲۲ در بوستان ولایت به اجرا در می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.